Hejsan, förste post på forummet, kanske det bliver til flere =)

Jag har hittat et seriöst renoveringsobject på blocket, til 55k.skr.

1792945541.jpg

Et par ting jag undrar,

1. hur kan man sälge et hus med en 4k.kvm. tomt til 55k??

Jag prattade med sälger i telefon idag, och hun sagde at det hang sammen med at der vare store renoveringsbehov. Jag åkte ut och tittate på huset, och ja, der er fukt/muk i mindst halvdelen af de bjälker der bäre gulvet i den nedre våning. Så antaligen skal hele gulvet rives op og de bjälker byttes ud. Mit spörgsmål er då;

2: lad os antage at det er rigtigt grymt, at hele gulvet skal rivas, och fundamentet totalt renoveres. hva då? hvad koster sådan noget (ungefär), kan man göre det selv? Kan det overhovedet göres eller er det omögligt?

3: Hun säger at der er anlagt komunalt vatten/aflöb, samt at der er el, samtidigt har der inte boet nogen i mere end 30 år, hur mycket at det skulle man gisse på fortfarende kan bruges? Och hvad slags räkninger pratter vi om her, potentielt?

4: Der ser ud til at väre stor focus på at få en besiktning af det hus man tänker köbe her på forumet, och jag er helt enig, men i det her tilfälde. Hus til 55k, besigtning koster 5k+, det gir ingen mening skulle jag mene. Det er et hus från 1930, der er tonsvis af del, det ved man reden.

Ummm, allihop, jag tror det jag vil vide er om det er totalt uansvarligt at kjopa sådan et gammelt skur med åbenlyse problemer, bare fordi prisen er tilräklig lav. Kan sådan et hus väre så forfaldent/slitet/doomed at det bare er och blir värdeslöst? Skulle jag hellere hitta et tilsvarende hus til 150k doch utan nogen problemer?

Jag skulle tycka at det var svintrevligt at renovere sådan et hus i min fritid, men det skulle selvklart give mening, jag gids inte pissa imot vinden.


ps. Som ni kanske har gissat kommer jag från danmark, bor doch I Luleå och trivs bra, håppas ni fatter hvad jag just har skrivet =)
 
glemte at skrive at resten af huset er i fin skick, om man tänker på at det inte har väret passet i 30 år.... hahhaha
 
Hus i Norrland är ibland otroligt billiga, men det är ju tyvärr lika dyrt att renovera dem som det är för dyrare hus.

Har du tänkt att bo där länge, så kanske det är värt pengarna att renovera huset. Har du bara tänkt att ha huset några år, får du nog aldrig tillbaka det du investrar i huset om du säljer det igen. Du kan ju alltid kolla vad "hela" hus i närheten kostar, men jag skulle gissa kanske 500 tusen?

Så om en renovering är meningsfull, det måste du nog bestämma själv. Lönsam på kort sikt tror jag inte att den kan bli.

Huset har ju ett plåt-tak som ser rätt OK ut. Har huset varit tätt medan det har stått tomt, så kanske det är i relativt bra skick.

Att byta golvbjälkar är väl ett relativt omfattande projekt, så det kostar säkert mycket mer än vad huset kostar. Vatten, avlopp och el får du nog också räkna med att det kan vara ganska dåligt och måste bytas eller fixas. Det är inte heller gratis.

Vad är det för värme i huset? Förmodligen är ju isoleringen så där eftersom huset ser gammalt ut. Har du tänkt att bo där på vintern, så måste det ju värmas på något vis.
 
Jag tycker att du skall ställa frågan till säljaren om det fins andra förpliktelser mot 3-man, t.ex. grannar, kommunen, myndigheter. Man skulle ju kunna tänka sig att det finns andra, mer kostsamma åtgärder, att rätta till på tomten eller fastigheten och där du i så fall övertar ansvaret för.
 
Ja jag har tänkt mycket på det, det kommer ned til hvilken typ at renovering det er der skal til, om det er ökonomisk tungt. Eller om det bare er en tidsmässig intensiv renovering, om det bare tar primärt tid då går det bra, men om det er svindyrt då er det jo betre at kjopa et helt hus från borjan.

Derfor jag frågte om hvad det koster til eksempel at renovere fundamentet, både om man gjorde det själv, men ochså om man fik andre til det. Jag selv har simepelthen ingen anung.

Huset har väret tätt mens det har stået tomt, övre våningen er mycket fin och ospoleret, rigtig timmarhus stil. Problemet er gulvet/fundamentet på nedre våningen.

Det er opvarmt via ved/direktel. Isoleringen er praktisk taget ikke eksisterende, på övre våningen och i taget er der inte als noget isolering af hvad jag kan se. Nedre våningen er muligvis isoleret, det vet jag inte.

Det var en rigtig bra ide at fråga om 3-parts forpligtelser Stava, tack så mycket.
 
Funkar vatten och avlopp?
Funkar elen?
Är skorstenen brukbar (ser inge vidare ut)?
Finns det en vettig vedpanna?
Finns det hussvamp (inte troligt)?

Att värma upp det med el kanske kostar 30-40kkr per år eller så.
 
efter närmere overvägelse har jag besluttet at det inte kan betale sig, det gir mere mening at gi flere penga men då få et hus som inte skal jobbas direkt med, selvom det nu ku väre roligt, har doch en anung at efter et par måneder er det kanske inte så roligt at jobba med VVS längre =)

Tak for svaren, specielt "det koste samme at renovera billigt hus som at renovere dyrt" var et veldigt bra råd.
 
Man bor i fel ände när det kommer till övergivna ronoveringsobjekt...
 
Konkret pekar huset skador på att något är fel husets regnvattenavledning och/eller dränering. Alternativt är det något fel på grundens ventilation. Akuta dolda skador i samband med "ditt" hus symptom hittar man ofta i skorstenen med fundament.

Att byta trossbotten och golv är ett betydande ingrepp som man oftast bara gör i samband med total renonvering. Och total renonvering kan du mellan tumme och pekfinger räkna med kostar mellan 15 och 20 Kkr per kvm boyta. Av kostnaden drar materialet ungefär en tredjedel och resten är arbetskostnad. Varje proffsjobb du själv utför sparar du mellan 250 och 500 Skr per timma (med reservation för att du jobbar saktare än proffs).

Marknadsvärdet är vad någon betalar. Varken mer eller mindre. I detta fall skulle jag säga att värdet knappast ens är i närheten av priset man betalar i för kommunala tomter i Kalix. Om avgift är betalad för el och kommunalt vatten och avlopp är detta en stor tillgång. Även om du måste byta allt VVS inne i huset slipper du ordna enskilt vatten och avlopp eller betala kommunal anslutning.

Byggnadsbesiktning omfattar INTE skicket i el-system och vvs, eventuella hushållsmaskiner, skorsten och eldstäder. Protokollet kommet att bli en enda lång rad av "vanliga skador" och "riskkonstruktioner", som beskiktningsmannen bara varnar för i största allmänhet.

Minst lika viktig som en sådan besikting (läs: "mycket mer givande") blir att du -
1. tillkallar kommunens sotare för att kolla skorsten och eldstäder
2. anlitar något byggentreprenör i trakten, som på stående fot kan erbjuda pris för att åtgärda akuta skador.
3. på samma vis tillkallar elektriker och rörinstallatör för att titta på el och vvs.

Sotaren tar betalt för sin besiktning och provtryckning efter fastställd taxa. Övriga bör du ersätta per timme efter uppgjort pris, även om de kanske ställer upp gratis i hopp om jobb senare. Gör dig känd som någon som gör rätt för sig. Vi talar om glesbyggd där du senare blir akut beroende av folk runt omkring.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.