Hej,

Behöver man ha fuktspärr i taket i badrummet? Det verkar vara delade meningar om det. Vad tycker ni?

\RoCCa
 
C
Nej ingen fuktspärr i taket (annat än våtrumsfärg). Det är inget vidare underlag att måla på om inte annat.
 
OK tack.

Tänkte regla upp taket och sätta träpanel med spottar.
Något annat att tänka på?
 
Man lägger väl plast innanför träpanelen - eller?

Vore intressant att veta.

Man sätter väl även plast innanför tex takgips även om man har våtrumsfärg vilken jag antar är diffusionstät?

 
Har du vinden ovanför i ett modernt hus så finns det plast mot isoleringen så då behövs det ingen annars blir det dubbla spärrar och det är inte bra.
 
Hmm jag har vinden ovanför men det är inget modert hus byggt 1947. Troligen finns det ingen fuktspärr där.

:surprised:
Tillbaka till ruta ett fuktspärr eller inte?
 
och om badrummet ligger på bottenvåningen med sovrum ovanför? plast eller inte plast?
 
Finns det ingen plast så passa då på att tilläggsisolera mot taket och tryck dit en plast och sedan panelen.


RoCCa skrev:
Hmm jag har vinden ovanför men det är inget modert hus byggt 1947. Troligen finns det ingen fuktspärr där.

:surprised:
Tillbaka till ruta ett fuktspärr eller inte?
 
Ingen plast.


quote author=likblek link=1155102506/0#6 date=1155153363]och om badrummet ligger på bottenvåningen med sovrum ovanför? plast eller inte plast?
[/quote]
 
Finns det ingen ventilation i ert badrum eller? Har aldrig satt någon spärr i de tak jag satt. Räcker med panel eller väv som målas i färg lämplig för fuktutsatt miljö.

Lagavulin.
 
Jo det finns ventilation, men man undrar hur det igentligen skall vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.