Har nån erfarenhet av att köpa linolja på byggmax ?
Det är halva priset mot andra ställen.
Är det så dålig kvalite ?
Hälsn Eva
 
Hej.

Linoljan är helt OK.

ha det bra :)
 
Det är ju så att det beror ju på nånting att den är SÅ billig... Att olja in med kanske är ok, men jag skulle nog akta mig. Ska du göra egen färg är det endast kokt kallpressad linolja & rå linolja som gäller.
Färg o dyl från Byggmax skulle inte jag våga mig på.
 
Eleanor skrev:
Det är ju så att det beror ju på nånting att den är SÅ billig... Att olja in med kanske är ok, men jag skulle nog akta mig. Ska du göra egen färg är det endast kokt kallpressad linolja & rå linolja som gäller.
Färg o dyl från Byggmax skulle inte jag våga mig på.

varför skulle du inte det? Färgen som säljs i Byggmax är ett av europas största färgvarumärken. Dom som producerar färgen skall tydligen vara riktigt duktiga på att göra bra färg.

prova deras färgsättningsprogram - även om det är på tyska.....

http://www.alpinafarben.de/innen.cfm?id=19

 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Personligen blir jag lite fundersam när oljefärg inte luktar linolja utan andra ämnen och innehållsförteckningen på Byggmax's "oljefärg" gör mig inte glad direkt.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Personligen blir jag lite fundersam när oljefärg inte luktar linolja utan andra ämnen och innehållsförteckningen på Byggmax's "oljefärg" gör mig inte glad direkt.
Oljefärg kan vara baserad på andra oljor än linolja:

tallolja, fiskolja, alkydolja mm mm. Det behöver inte alltid vara lin som är grunden till oljan.

Om färgen heter LINOLJEFÄRG - skall det självklart vara linolja som är oljan i färgen.

:)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.