Hej!
Vi har en altan där det för tillfället står två gigantiska töjor. (altan byggd runt) Vi ska nu gräva bort dessa och istället göra en sandlåda där. Jag skulle vilja plantera ett träd brevid sandlådan, alltså, även de i altan. Kan vara bra att ha lite skugga. Vet dock inte vad jag ska ha..

Är det någon som har något förslag???
Det är soligt där nästan hela dagen.

Alla tips är välkommna!!!:)
 
Ingen?
 
Svårt att föreställa sig utan foto. Om altanen är byggd runt träden så måste du ju ändå göra ett ganska stort hål för att gräva bort stubben och jordförbättra innan du kan plantera ett nytt träd. Om du ska göra sandlåda där den ena tujan har stått. Var ska du då få plats med trädet? Ska du göra ett nytt hål i altanen?

Vad är det för slags altan? Trä eller sten?

Vad för slags träd vill du ha. Storlek? Blommor? Höstfärger? Doft? Frukter? Tät skugga, lätt skugga?
 
Oj, ser att jag inte har varit särskilt nogrann i min beskrivning..
Altanen är i trä och är byggd runt de två tujor som står där idag.
Hålet är idag ca 3,5-4*1,5-2m stort.
jag tänkte bara ha en liten sandlåda och i utkanten av hålet tänkte jag mig ha ett träd.
Jag är ganska dålig på blommor och trädgård, försöker lära mig så gott de går.
Trädet behöver inte skugga tätt, får gärna ha blommor, jag tycker att både äppel och körsbärsträd är vackra, men det finns säkert tusentals andra träd som jag inte har en aning om.
 
Du skriver inte hur stort du vill att trädet ska bli. Vill du kunna gå rakt under det, eller ska det bara skugga någon som sitter i sandlådan?

Det finns väldigt många vackra prydnadsträd. Jag tänkte först på prydnadsapel, prydnadskörsbär, prydnadsplommon men kom sedan på att alla dessa släpper ifrån sig frukter som kanske inte är så kul att ha på ett trädäck (blir kletigt, fläckar av frukter o fågelbajs) Även fläder och hägg ger ifrån sig bär som kan ge fläckar på trädäck. Alltså kanske hellre något träd utan kletiga frukter men med trevlig skugga.


Syrénträd? (växer långsamt dröjer kanske för länge innan det blir ett träd som ger skugga)

Någon slags lönn? (finns enormt många prydnadslönnar, japanska lönnar, strimlönnar, etc.)

Någon slags björk? (förutom den vanliga björken finns specialare som t.ex Ornäsbjörken. Dock ska man inte ha björkar alltför nära hus p.g.a. rötterna tycker om att växa in i dräneringen.)

Får se om jag kommer på något mer, eller om du får in andra förslag........
Annars föreslår jag att du postar din fråga på odla, ett forum för trädgårdsentusiaster. Där får du säkert svar.
http://www.odla.nu/

Här finns en lång tråd med många förslag på fina träd:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=12410&hl=planterat

Flera artiklar om prydnadsträd:
http://www.odla.nu/arkiv/trad-prydnadstrad.shtml
 
Redigerat:
Jag håller med Sommartorparn om att man med en sån placering kanske ska undvika såna träd som ger en massa skräp, i synnerhet kladdiga frukter. Men inte bara för trädet skull...en massa skräp i leksanden är inte heller kul!

Det är kanske också bra att undvika träd med kraftiga, ytliga rötter som t ex björk. Tråkigt om de börjar lyfta sandlådan.

Jag tycker också att du bör tänka till ordentligt på hur stor del av altanen som trädet får skugga, så att du kan välja ett träd vars slutliga krondiameter matchar det. Om man efter några år inser att det håller på att växa sig för stort och måste börja kapa av huvudgrenar, det blir de flesta trädsorter inte så snygga av.

Jag tycker att placeringen intill en sandlåda och i ett trädäck pekar mot ett kronträd, alltså ett med en upprätt, genomgående stam (vilket utesluter av naturen flerstammiga "buskträd" som bondsyren, kopparlönn, katsura m fl). Vidare, åter med tanke på placeringen intill lekande barn, bör det vara något som går att köpa någorlunda uppvuxet - jag tänker mig kanske 2 - 3 meter högt, uppstammat till minst en meter - till överkomligt pris (vilket utesluter japanska lönnar, maackia m fl).
Några som det kan stämma in på:
Mindre prydnadsrönnar brukar jag alltid dra upp när det pratas småträd, roligare än det kan låta för den som mest känner till vanlig rönn. 'Carmencita' är min favorit.
Prydnadsaplar som sagt, åtminstone de mer trädliknande - vissa apelsorter är mer buskiga.
Dvärgsyrén på stam, dock kanske lite väl liten beroende på era önskemål.
Bollpil om det är lååångt från dräneringen.
Rosenhagtorn, som dock är en av mina icke-favoriter eftersom de bl a ofta drabbas så ofta och fult av ohyra.
Magnolia, men de brukar väl vara väldigt dyra i större uppstammade ex?
Japanskt körsbär 'kanzan' (den med krona som en upp-och-nervänd triangel)
Och så finns det busksorter som förekommer som uppstammade småträd i handeln, t ex häggmispel, körsbärsbenved och olvon vet jag att jag har sett, finns säkert fler nu...
 
Du hade många bra förslag och ideer. :)

Men, producerar inte både prydnadskörsbär, prydnadsapel o häggmispel frukter? Liksom rönn. Kan bli ganska mycket kladd när fåglar kalasar på rönnbär (både från bären och från fåglarna), har jag sett på gångvägen här utanför.

Jag funderar över om någon lönn kan passa. Ginnalönn? Rysk lönn? Ger trevlig skugga tycker jag och fina höstfärger. Eller är dessa alltid flerstammiga? Det finns visst någon klotlönn som är ganska småvuxen (men då får man den kompakta skuggan av stora blad....)

Magnolia skulle ju bli jättevackert på en sådan plats!

Vad sägs om silverpäron?

Jag tänkte på uppstammad ädelsyren. Finns många vackra. Säljs ganska stora exemplar. Men, syrener allmänt är långsamma med att komma igång o växa, vilket gör mig tveksam.
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Men, producerar inte både prydnadskörsbär, prydnadsapel o häggmispel frukter? Liksom rönn. Kan bli ganska mycket kladd när fåglar kalasar på rönnbär (både från bären och från fåglarna), har jag sett på gångvägen här utanför.
Har du ju rätt i. Jag tänkte väl, i den mån jag tänkte alls, att rönnbär är rätt små och torra jämfört med körsbär - alltså mindre gegg av bären själva - men lockar fåglar gör de förstås ändå.
Hurdan och mycket frukt de japanska prydnadskörsbären ger vet jag inte. Jag hade en gång ett glanskörsbär vars frukt var ganska fåtalig, mager och sur och ingen större fågelmagnet...men det är ju inte samma sak...

Apropå lönnar så har jag sett rysk och (tror jag) också ginnala uppstammade men det var gamla ex...vet inte om de finns att köpa såna. Men jag tycker också att de känns som att de skulle kunna vara lagom stora här.
 
Jag ser inte var i lander du bor, men silverpäron är ganska härdigt, det har jag planterat vid min uteplats (med en rödbladig apel på andra sidan) http://images.google.se/images?hl=sv&q=silverpäron&gbv=2&aq=f&oq=
Om du bor i sveriges varmare delar är Korstörne himla fint, särskilt den som heter `Sundburst`: http://images.google.se/images?hl=sv&q=silverpäron&gbv=2&aq=f&oq= Prydnadsaplar tappar inte äpplena som vanliga, dom finns i flera blomfärger, och bladfärger oxå för den delen, dom blir lagom stora och inte allt för skuggande med en gammaldags känsla att sitta och dricka kaffe under. http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&sa=1&q=prydnadsapel&aq=f&oq=
 
Oj då, då blev det lite extra reklam för silverpäronet ;-) Zon 4 tror jag det är på det, men jag skulle vilja ha just Sunbursten oxå, men den är det väl högst en tvåa på eller?
 
Hm ja kanske, jag har för mig att den är lite mindre härdig än t ex 'Skyline' i alla fall.
 
Även om 'Sunburst' betraktas som taggfri har den faktiskt en del taggar så den är inte så lämplig vid en sandlåda. Någon större skugga ger den inte heller. Vacker dock.

Silverpäron är nog fortfarande det jag tror vore lämpligast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.