Har en friggebod med ohyvlat trägolv, ca 10 cm breda brädor. Nu när brädorna torkat har det uppkommit springor i golvet. Jag har för avsikt att inreda denna friggebod och funderar nu på hur jag skall göra golvet för att få det säkrat från fukt, som eventuellt kommer underifrån. Friggeboden har en luftspalt under sig om cirka 10-15 cm. Under har jag en grusbädd. Fritt luftflöde under golvet.

Törs inte göra innergolvet förrän jag fått till något fuktsäkrat "undergolv".

Skall eventuellt isolera golvet också, för att kunna få till ett någorlunda varmt förvaringsutrymme. Sen skall naturligtvis väggar och tak också isoleras, men först tänkte jag göra iordning golvet....

Hur gör jag?

Anders
 
Inga förslag?????


Anders, nu i byggartagen....
 
Totte_S
Vad vill du ha för golv, och vill du isolera golvbjälklaget?
 
Jag tänkte isolera, ja.
Kanke ett laminatgolv över isoleringen?
Det jag är rädd för är att isoleringen skall bli fuktig....därav min osäkerhet.....har du något bra tips?

Anders
 
Totte_S
Hade det varit jag så hade jag tagit upp det ohylade golvet och isolerat med mineralull i bjälklaget och eventuellt återanvänt det upptagna golvet som blindbotten. Blir ju lite jobbigt att isolera underifrån gissar jag. Du ska inte ha plast/fuktspärr i friggeboden om du inte skall ha full värme hela året.
På med antingen spånskiva och laminat/parkett eller hyvlade golvbrädor, tex budgetalternativet från byggmax el. liknande.
Eftersom du har fritt blås under boden så kommer det inte hända så mycket spännande därunder, bättre ventilation får du inte. Fukten underifrån kan du i princip bortse ifrån.
 
skulle jag kunna regla ovanpå det befintliga, ohyvlade golvet, och sedan lägga isolering ovanpå, mellan reglarna, för att sedan lägga golvspånskiva och sist laminatgolv ovanpå?

Alltså ha de befintliga, ohyvlade, brädorna i botten?

Om jag inte behöver oroa mig för fukt underifrån känns detta som ett riktigt bra alternativ!!!

Anders
 
S
Jag kan inte detta men mitt sunda förnuft säger följande:
Problem med fukt uppstår när varm luft möter kall luft. Det du pratar om är att kall luft kommer möta varm luft, och detta är inget problem tvärt om. Du skulle kunna få problem om varm luft trycks ner genom golvet men det tycker i alla fall jag låter väldigt orealistiskt eftersom varm luft stiger.
Det största problemet i ditt fall är nog lite kallt om fötterna men det spelar ju ingen roll i en friggebod där man kanske inte vandrar runt i cirklar barfota direkt..
 
Oki...så då kan det vara grönt att göra som jag nämner tidigare utan att jag sedan får problem med fukt i golvet!? Bra.....

Skall jag göra regelverket i tryckimpat eller funkar det med "vanligt" virke?
Några problem med kallt golv blir det inte då detta skall fungera som förråd. Bara sååå orolig för fuktproblem!!

Anders
 
Totte_S
Fundera hur det blir vid dörröppningen om du reglar upp på de ohyvlade bräderna. Om du reglar med 45*70 och isolerar med 70 isolering, lägger en 22mm spånskiva och ett 7mm laminatgolv så har du höjt golvet med 10 cm. Kan du klara dig med att det blir en extra tröskel och 10 cm lägre i dörröppningen, annars får du höja dörren.
Annars funkar det alldeles utmärkt.
Det är just oron för fukten som gör att du inte skall använda plast om du skall ha det ouppvärmt, då kan fukten vandra igenom isoleringen åt båda hållen, annar riskerar du att stänga in fukten vid temperaturväxlingarna.
Isolering är bra, för det utjämnar temperatursvängningarna, vilket minskar risken för kondens på kalla ytor, tex plåtprylar som gärna rostar eller oxiderar då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.