Aha, du menar att det inte finns objektiv FAKTA bakom vilken färg som träplankorna får vid olika typer av behandling? :) Synd... jag funderar fortfarande på det där med "krämig" ton.
 
Min erfarenhet är att såpbehandlade golv som man slipat innan, är att de drar åt sig mera smuts än ett hyvlat, det senare är mycket mer smutsavvisande.
 
Johan Gunverth skrev:
Här har du en vattendelare åsiktsmässigt. Vissa hävdar att klassiska skurgolv är krämigt varma i tonen, t.ex. Gysinge. Då blir varmskurning fel. Andra hävdar att golven skall vara silvergråa. Jag tillhör de senare och tycker att Gysinge drar hela landet över en kam. Några Gysingegolv har jag inte sett annat än på Skansen och då har jag sett många autentiska golv, mestadels i Västsverige.
Eftersom jag är allmänt tokig i gamla hus och besöker varenda gammkåk jag kan, så har jag också sett en hel del autentiska golv. Längre söderut har jag mestadels sett den grå varianten, men i mitt eget hus är golven mer varmt beiga (är det samma sak som krämigt?). Jag har trott att det till viss del har med träslaget att göra, att furu skulle gråna mindre än gran, men jag vet inte om det stämmer. Furu, har jag fått för mig, är vanligare norrut och framförallt i hus byggda sent 1800-tal eller senare. Men nu spekulerar jag ganska vilt, faktiskt.

Tror faktiskt att jag ska testa varmvattenskurning på det slipade undergolvet. Där spelar det inte så stor roll hur färgen blir.
 
Johan Gunverth skrev:
Skurning med kall vatten och såpa behåller ursprungsfärgen, lite krämigt, varmt i tonen. Skurning med varmt vatten och såpa påskyndar gråningen.

Här har du en vattendelare åsiktsmässigt. Vissa hävdar att klassiska skurgolv är krämigt varma i tonen, t.ex. Gysinge. Då blir varmskurning fel. Andra hävdar att golven skall vara silvergråa. Jag tillhör de senare och tycker att Gysinge drar hela landet över en kam. Några Gysingegolv har jag inte sett annat än på Skansen och då har jag sett många autentiska golv, mestadels i Västsverige.

:)

Ett litet förtydligande: Några krämfärgade skurgolv har jag inte sett på Skansen. Där är dom silvergrå när dom är rena och grådaskiga när många besökare har gått in och ut med smutsiga skor. :rolleyes: Kan inte föreställa mig att det skulle vara särskilt attraktivt....:p

Bidrar till ytterligare förvirring med info från Nacka byggnadsvårds hemsida. Där sägs att det ska vara hett vatten första gången och sedan kallt vatten dom påföljande gångerna.:confused:
 
Sommartorparn skrev:
...
För den som orkar, här finns en länk till en gammal diskussion......

[länk]

:D
Hehe. Jo, den diskussionen minns vi.
"konichiwa girl" är mycket påläst på byggnadsvård, men här insåg vi att skygglapparna hade åkt på i båda lägren. :D
 
Karakorum skrev:
Eftersom jag är allmänt tokig i gamla hus och besöker varenda gammkåk jag kan, så har jag också sett en hel del autentiska golv. Längre söderut har jag mestadels sett den grå varianten, men i mitt eget hus är golven mer varmt beiga (är det samma sak som krämigt?). Jag har trott att det till viss del har med träslaget att göra, att furu skulle gråna mindre än gran, men jag vet inte om det stämmer. Furu, har jag fått för mig, är vanligare norrut och framförallt i hus byggda sent 1800-tal eller senare. Men nu spekulerar jag ganska vilt, faktiskt...
Du har nog närmat dig en förklaring till skillnaden, men det är nog furugolv som avses generellt.

...och med krämig/gräddig, varm ton menas varmt beiga. Det var "konichiwa girl" som lanserade den förra beskrivningen och det lät bra.
 
Vi har nyligen lagt in nya golv i gran som vi "bara" såpskurar. Innan vi tog rummen i bruk skurade jag golven flera gånger (ca 10-15)ggr och med stark koncentration av linoljesåpa i vattent. Jag använder kallt vatten. Det tar LÅNG tid att få ett riktigt skurgolv men genom att skura många gånger i början fick golvet snabbare en mer tålig yta iallafall. Nu skurar jag ca 1 gång per månad och än så länge är golven inte gula. Inte grå heller och man ser att de är nya men de har faktiskt inte gulnat alls utan blivit betydligt ljusare i färgen sen vi la in dem för ca 6 månader sedan. Däremot där det nu står möbler ser man att golven är gulare fast jag skurar även under dem varje gång.

Angåenda att såpa golv så är det som nämnts ovan nåt helt annat än att såpskura. Att såpa golven ger ett gulare golv och vad jag hört upplevs de lätt som klistriga och klibbiga. Men det är ingen golvbehandling jag stött på själv utan bara rykte!
 
Hej Sophie,
Menar du att din "metod" är att såpskura, och INTE såpa? Du har inte lutat innan för att undvika färgförändring?
Elise
 
Om vi INTE kan skapa ett "äkta" skurgolv (vilket jag har förstått att vi inte kan, i och med att vi kommer att starta med nyslipade brädor), så undrar jag vad som skulle hända ifall vi enbart försökte skura golven med linoljesåpa.

Skulle det vara samma sak som att lämna golvet helt obehandlat? Måste vi i så fall, som Sophie, skura golvet med såpvatten massor med gånger innan vi tar golvet i bruk?

Om vi istället ska använda metoden som kallas för "såpning" (som verkar anses vara en nyuppfunnen metod) - hur skulle vi gå till väga då?

Många frågor... och jag har fått så många bra svar redan som jag är jättetacksam för!
//Elise
 
Vi har ett par gamla golv som slipats på senare år och numera skuras. Slipningen gör att ytan ruggas upp vilket gör den mer svårstädad. Smutsen sätter sig direkt. Ett hyvlat golv har en slät yta, smuts går lättare att torka bort. Vi skurade inte innan vi började använda rummen, utan skyddar de partier som smutsas mest med mattor.

Färgen är efter tre år och 5-6 skurningar (hatar att skura!) inte gul, men ljust beige (de oslipade golven är mörkare). Träet gulnar inte på samma sätt som tex furupanelen brukar göra. Jag tycker att ytan har blivit bättre trots få skurningar. Det kan säkert bli ett bra skurgolv så småningom, men det tar ju längre tid än med ett hyvlat golv.

Såpning tror jag inte alls på, men jag har förstås aldrig testat.
 
Ja metod och metod. Det är ju egentligen bara rengöring som i längden ger ett hårdare och smutsavvisande golv. :) Jag tror inte på at såpa i bemärkelsen hålla såpa på golvet och dra ut med skrapa och låta torka in. Däremot tror jag på tt skura golven med såpa som man gjorde förr.

Våra golv är som sagt hetl nyinlagda (ja för 6-månader sedan) och är således hyvlade. Jag tycker vi snabbt fått en smutsavvisande yta genom att jag skurat ofta i början. Har lyckats torka bort både hundkiss och linoljefärgsfläckar, bläckpenna och blyerts från golvet utan några större problem. Naturligtvis är det inte något skurgolv ännu men det är på väg och jag upplever golvet som betydligt ljusare än vad det var när vi la in det och det har definitivt inte gulnat snarare vitnat!

Eftersom jag inte har testat att inte skura flera gånger innan vi började använda rummen kan jag inte svara på om det gjort nån skillnad rent städmässigt. Kanske hade jag fått bort fläckarna lika lätt ändå...men det lär ju knappast göra golvet sämre att jag skurat det många gånger.

Vi har inte använt något annat än linoljesåpa och kallt vatten. Inget lut och inga pigment. Jag tror inte riktigt på att ta genvägar till ett önskat resultat...risken är så stor att man istället får snabbt vad man vill ha men sen slits det eller blir inte som man tänkt i längden.

Jag tror ändå du vinner på att skura även fast ni slipar golvet. Kan man inte slipa sista rundan med finaste finaste slippappret så man får en så fin yta som möjligt. Om man sen våtslipar för hand sista gången kan man inte få bort mycket av de fibrer som reser sig vid skurning annars? Och efter upprepad skurning som ju sliter på det mjuka i trät komer man inte slita bort den ruggade ytan då så småningom? Är det någon som vet detta?
 
Sophie skrev:
Och efter upprepad skurning som ju sliter på det mjuka i trät komer man inte slita bort den ruggade ytan då så småningom? Är det någon som vet detta?
Jo, det är vad jag tror också. Våra golv har blivit mindre "ruggiga" på några få skurningar.
 
Som jag trodde då! Det är ju positivt för dem som vill "återställa" gamla lackade golv!
 
Thomas59
Äh....lägg teorierna lite åt sidan. Trägolv är ett "levande" material och det blir lite som det blir. Förr i tiden eftersträvade man inte någon speciell look utan man skurade med såpa för att det var det alternativ som fanns och golven blev som dom blev. Det är vi i modern tid som tycker att dom är snygga. Några sådana tankar fanns nog inte då golven växte fram.

Våra trägolv slipades, lutades och såpskurades. Inga färgpigment användes. Dom blev fantastiska utan att vi begravde oss i olika såpteorier.

Troligen är det olika träslag i rummen så golven ser lite olika ut. Kök och matplats är vackert beigegula och smutsas lite lättare, andra golv är vackert ljusgrå och ser intye smutsiga ut lika snabbt och har en siden matt yta. Golven blev INTE "ruggiga" i ytan av slipningen. Drar man handen över en golvbräda så känns det som siden och golven är oerhört sköna att gå på. Den lite "kalla" ytan som ett lackat golv har slipper man.

Något klibb av såpan blev det inte. Vår städerska hade inte riktig koll på såpskurning så hon skurade med varmt vatten och golvregöring i nåt år innan vi kom på vad hon gjorde. Verkar inte ha skadat golvet i alla fall. Vilken såpa? Ja det mesta duger nog men det finns speciell golvsåpoa att köpa så varför inte. Riktigt (såp-)skurgolv blir det först efter 20-30 år så man måste ha tid att vänta om man ska se någon verklig skillnad.
 
Thomas59 skrev:
Förr i tiden eftersträvade man inte någon speciell look utan man skurade med såpa för att det var det alternativ som fanns och golven blev som dom blev. Det är vi i modern tid som tycker att dom är snygga. Några sådana tankar fanns nog inte då golven växte fram.
Men för det finns det väl inget som hindrar att man ändå vill såpskura sina golv. Vill man ha skurgolv men det ligger plastmattor på spånskiva i huset finns liksom iget annat alternativ än att börja från början...jag tror som sagt inte på genvägar och väljer därför att "bara" skura även om det tar tid att få ett skurgolv! Jag har inte bråtton...varken jag eller huset ska någonstans... :D

Thomas59 skrev:
Våra trägolv slipades, lutades och såpskurades. Inga färgpigment användes. Dom blev fantastiska utan att vi begravde oss i olika såpteorier.
Våra golv är enbart skurade och jag tycker de är vackra redan. Ingen lut och golven är betydligt ljusare än det golv ni har i ert arbetsrum. kan visserligen bero på golven. Jag vet inte vilken sort ni har men våra är gran.


Thomas59 skrev:
Något klibb av såpan blev det inte. Vår städerska hade inte riktig koll på såpskurning så hon skurade med varmt vatten och golvregöring i nåt år innan vi kom på vad hon gjorde. Verkar inte ha skadat golvet i alla fall. Vilken såpa? Ja det mesta duger nog men det finns speciell golvsåpoa att köpa så varför inte. Riktigt (såp-)skurgolv blir det först efter 20-30 år så man måste ha tid att vänta om man ska se någon verklig skillnad.

Nej klibb menar jag bara att det blir om man såpar golven så som jag beskrev ovan. Inte om man skurar med såpa och vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.