Lyfter denna tråden lite.
Hur gör man om man ska koppla in ADSL? Jag letade precis efter det första telejacket, men kom på att det inte finns något telejack i mediacentralen. Vet att Telia (Eltel) varit och kontrollerat att det går fram en signal men som det är nu finns det inget telefonjack i mediacentralen.
Hur ska jag göra för att koppla in router/modem från min operatör?
 
C
Jeflar.. Du kunde ju ha startat en ny tråd om det faktiskt.. ^^

Ehm, det är väl isåfall att flytta första jacket till mediacentralen, eller flytta mediacentralen till första jacket.
 
cheetah1 skrev:
Jeflar.. Du kunde ju ha startat en ny tråd om det faktiskt.. ^^

Ehm, det är väl isåfall att flytta första jacket till mediacentralen, eller flytta mediacentralen till första jacket.
Problemet är ju det att jag inte har något jack öht. Mediacentralen sitter där den sitter, alla kablar är ju dragna i väggarna så det är inget jag kan flytta på.
 
Danne12345 skrev:
Problemet är ju det att jag inte har något jack öht....
Jamen, någonstans måste ju teleledningen komma in? Vart har de annars mätt att signal kommer fram? Förläng den inkommande ledningen in till mediacentralen och montera ett jack där.
 
it-snubben skrev:
Jamen, någonstans måste ju teleledningen komma in? Vart har de annars mätt att signal kommer fram? Förläng den inkommande ledningen in till mediacentralen och montera ett jack där.
Jo, precis men de har mätt på en kabel och det finns en hel del kablar där. Både till befintliga ledningar och sedan uppdraget för framtida bruk. Är det meningen att jag som kund ska koppla in telefonjack på ledningen? Jag var övertygad om att telia skulle överlämna det så att jag som kund kan koppla in utrustningen och köra.
Vad är standard vid nybyggnad? Att telia sköter detta eller att jag gör det?
 
Nu har jag fått lite mer klarhet i detta. Telefonen kommer in på RJ45-uttag i mediacentralen. Problemet jag har nu är att jag fick en sådan kabel från Telia som stoppas in på ett gammal telejack och det passar således inte. De sa att jag skulle köpa en AA-adapter. Det säger mig ingenting. En sån där adsl-splitter delar ju bara upp från RJ45 till telefon och adsl. jag behöver ju en som delar till tre dvs till tv, telefoni och adsl.
Vad får jag tag på en sådan? Dvs som bilden nedan fast rj45 ist för telefonjacket?
 
  • kabel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mats_o skrev:
en sådan här förefaller användbar om du sätter den mellan mediacentralen och den plugg du har [länk]
Fast jag har ju ingen plugg. Tydligen går telefonin på det vanliga RJ45 nätverksuttaget. Fast det verkar på vissa beskrivningar som att det räcker med en sån där splitter som skiljer på telefoni och internet och sen köra IP-tv mellan ethernetporten på bredbandsroutern/modemet till digitalboxen.
Eller är jag ute och cyklar?
 
Nu blir jag lite förvirrad. Du skriver "Problemet jag har nu är att jag fick en sådan kabel från Telia som stoppas in på ett gammal telejack och det passar således inte."

Jag hänvisade då till en kabel som har en rj45 i ena änden och därmed passar i rj 45 uttaget i mediacentralen. I andra ändan får man ett vanligt teleuttag som då borde passa till din plugg.

Men för säkerhetsskull. Vad är det för mediacentral du har? Kan du möjligen ta en bild eller två?. Vad är det för bredband och telefoni du ska ha?
Kommer det in via en vanlig teleledning och adsl (även om det nu är kontakterat i mediacentralen?
 
Danne12345 skrev:
...De sa att jag skulle köpa en AA-adapter. Det säger mig ingenting. En sån där adsl-splitter delar ju bara upp från RJ45 till telefon och adsl. jag behöver ju en som delar till tre dvs till tv, telefoni och adsl.
Vad får jag tag på en sådan?...
Det Mats länkade till är en AA-adapter. Den pluggar du i mediacentralen och får således en helt vanlig traditionell kontakt att plugga splittern i. Då kan du få igång adsl. Problemet är om du har analog telefoni istf ip-telefoni. Splittern leder tillbaka den analoga telefonin in i RJ-kontakten i mediacentralen. Tas den om hand i mediacentralen eller "slutar" det där? Beror lite på hur det är kopplat.

Tv får du inte ut från någon splitter. Den får du genom att ansluta en iptv-box till modemet som du får från Telia.
 
mats_o skrev:
Nu blir jag lite förvirrad. Du skriver "Problemet jag har nu är att jag fick en sådan kabel från Telia som stoppas in på ett gammal telejack och det passar således inte."

Jag hänvisade då till en kabel som har en rj45 i ena änden och därmed passar i rj 45 uttaget i mediacentralen. I andra ändan får man ett vanligt teleuttag som då borde passa till din plugg.

Men för säkerhetsskull. Vad är det för mediacentral du har? Kan du möjligen ta en bild eller två?. Vad är det för bredband och telefoni du ska ha?
Kommer det in via en vanlig teleledning och adsl (även om det nu är kontakterat i mediacentralen?
Oj, jag missförstod vad det var. Trodde det var något som skulle stoppas in i väggen och rj45-kontakten in i modemet, men då är jag med. Jag pratade med någon på telia igår som pratade om ett adsl-filter. En rj45 som går till 2 stycken rj11; en som går till ip-telefonin och den andra går till dsl-ingången på modemet om jag inte har helt fel?
Blir inte det bättre än att stoppa dit en aa-adapter?
Jag ska ha sånt där triple play, med internet, ip-tv och ip-telefoni från telia.
 
  • kontakt1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mediacentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • modem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • modem2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
it-snubben skrev:
Det Mats länkade till är en AA-adapter. Den pluggar du i mediacentralen och får således en helt vanlig traditionell kontakt att plugga splittern i. Då kan du få igång adsl. Problemet är om du har analog telefoni istf ip-telefoni. Splittern leder tillbaka den analoga telefonin in i RJ-kontakten i mediacentralen. Tas den om hand i mediacentralen eller "slutar" det där? Beror lite på hur det är kopplat.

Tv får du inte ut från någon splitter. Den får du genom att ansluta en iptv-box till modemet som du får från Telia.

Ok, jag trodde först att det fanns kontakter med rj45 ist för telefonjacket (klumpen) med tre rj11. Precis som den som följde med modemet. Fast som det är nu får jag som sagt koppla rj11 till dsl-porten på modemet och sen när jag får telefonilådan från telia koppla in den andra rj11 i den. sen en vanlig nätverksabel mellan modem och ip-tv-box?
 
  • kabel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.