Jag har ett gäng ekbrädor som är 50mm tjocka, 250-300mm breda och 3 meter långa. Hade tänkt bygga ett matbord på ca 90 x 135. Tanken är att det ska vara lite grovt och kanske vitpigmenteras och vaxas. Bordsytan består av 4 brädor intill varandra och där jag tänkte fästa dom i varandra genom försänkta långa bläck på undersidan. Benen är två stående brädor på varsin sida av bordet.

Några frågor:

1. Bräderna har legat utomhus, under pressening, i 4 år. Hur länge bör dom ligga inne innan det går att påbörja projektet, med tanke på fukten?

2. Hur mycket varierar storlek på ek beroende på årstid och torkning? Är variationen mindre eller större än tex gran och tall?

3. För att undvika sprickor eller att bordsskivan svänger, kan det vara klokt att med handfräsen göra längsgående spår på undersidan?

4. Tror ni det räcker att hålla bordsskivan ihop med hjälp av 4 st försänkta bläck som täcker hela bredden på bordet (ca 90 cm) och som kanske är 5-6 cm breda.

Tacksam för några bra tips av er som kan mer än mig!

VH // Andreas
 
1. Då är de troligen ganska fuktiga. Väg träbitarna på en hyfsad våg en gång i veckan så kan du följa hur de torkar. Det finns nog risk att de torkar för fort och spricker om du tar in dem i värmen direkt, kanske mellanlagra i något halvvarmt garage först eller något sådant.

2. Ek (när det gäller båtar) är nog det träslag som varierar mest beroende på fuktighet. Men då handlar det ju om mycket större variationer i fukt förstås.
 
Hmm, jag ser redan nu att planken börjar småspricka lite här å där... Möjligen kommer bordet att målas när det är klart. Kan man hantera sprickor på något bra sätt? Typ lim, fog, spackel eller vad är bäst måntro?
 
Att torka 50mm Ek är mycket svårt, risken att det spricker är stor. Det tar också lång tid innan det torkat från fuktig utomhus miljö.
 
Att måla ett ekbord känns ju spontant som att kasta pengarna i sjön. Bygg i annat material och spara eken till något annat tycker jag
 
Jag håller med om att det kändes mycket dumt att måla ett ekbord, så jag släppte det. Det handlade mest om att min sambo ville ha ett vitt bord, som skulle se ut på ett visst sätt. Sen "råkade" jag ha just ek som enda material med rätt dimensioner för att bygga. Hursomhelst, bordet är klart. Det blev bra (tyckte jag). Har oljat och vaxat det. Det har småspruckit lite här å där på ytan, men det förstärker bara den känsla jag vill ha. Alltså att det ser lite rustikt ut. Jag hoppas bara att det inte blir några toksprickor så hela planken skjuter iväg. Märker jag att det spårar ur får jag väl sätta ut bordet i garaget tills det lugnat ned sig.

Förresten, ang målad ek; Jag har faktiskt gjort det en gång tidigare. Tyckte då liksom nu att det var dumt. Men känslan när man känner, knackar och klämmer på ett bord av tall/gran kontra ek, är ganska stor. Även om dimensionerna är desamma. Det känns onekligen mäktigare med ek i botten, även om den målas i jämförelse med tex furu. Fast för alla de som inte bryr sig eller känner/märker skillnad, så framstår nog ett målat bord som ett målat bord, oavsett om det är gjort i spånplatta, diamant, ek eller plast. Så visst, vill man "berätta" att det är ek man använder så är det helt korkat att måla. Jag håller med. Men i övrigt tål det ändå att övervägas ibland (tycker jag).
 
Kommer det några bilder?
 
Nu har det gått ett tag. Hur gick det? Sprack det ifrån dig eller fungerade det?
 
Jag gjorde ett handfat i ek. Det hade visserligen legat på tork i nästan 30 år men jag fräste ut spår och limmade ihop det. Sen 8 lager båtlack på det.

Blev riktigt snyggt och nu när vi använt det i ett och ett halvt år är det fortfarande lika fint. Kul att det blev bra, det var många som tvivlade när jag sa att jag skulle bygga handfat i trä..
 
tecco skrev:
Jag gjorde ett handfat i ek. Det hade visserligen legat på tork i nästan 30 år men jag fräste ut spår och limmade ihop det. Sen 8 lager båtlack på det.

Blev riktigt snyggt och nu när vi använt det i ett och ett halvt år är det fortfarande lika fint. Kul att det blev bra, det var många som tvivlade när jag sa att jag skulle bygga handfat i trä..
Har du möjligtvis en bild på ditt alster? Skulle vara kul att se - det är ju verkligen en kul och annorlunda idé.
 
Nä inte än men kan fixa det. Träbåtar kan ju hålla hur länge som helst så det borde ju ett handfat också kunna göra.. :)
 
J
Jag skall också bygga ett ekbord.

Skall lägga upp lite bilder under arbetets gång. Skall bli med en benställning utav stål och fäst i väggen på ena kortsidan.

tecco skrev:
Jag gjorde ett handfat i ek. Det hade visserligen legat på tork i nästan 30 år men jag fräste ut spår och limmade ihop det. Sen 8 lager båtlack på det.

Blev riktigt snyggt och nu när vi använt det i ett och ett halvt år är det fortfarande lika fint. Kul att det blev bra, det var många som tvivlade när jag sa att jag skulle bygga handfat i trä..
Jag byggde mitt handfat i teak med 8 lager expoxilack :)
 
vore kul att se ditt handfat, för att se om vi tänkt ungefär på samma sätt..


John J skrev:
Jag skall också bygga ett ekbord.

Skall lägga upp lite bilder under arbetets gång. Skall bli med en benställning utav stål och fäst i väggen på ena kortsidan.



Jag byggde mitt handfat i teak med 8 lager expoxilack :)
 
  • P1040961.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040964.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Tack för bilderna tecco. Ser riktigt bra ut!

Jag tycker det är himla kul när folk tar ut svängarna lite och vågar göra något annorlunda. Speciellt när det blir så bra som i ditt fall. Måste kännas extra bra för dig eftersom folk i din omgivning tvivlade.
 
J
bygga_bo skrev:
Tack för bilderna tecco. Ser riktigt bra ut!

Jag tycker det är himla kul när folk tar ut svängarna lite och vågar göra något annorlunda. Speciellt när det blir så bra som i ditt fall. Måste kännas extra bra för dig eftersom folk i din omgivning tvivlade.
Så här blev mitt

http://img107.imageshack.us/img107/7053/imgp2271.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.