Hej. Vi tänkte göra en parkeringsruta ganska nära vår tomtgräns mot grannen.
Min fru ringde en firma och de hävdade att det inte behövdes bygglov, men att vi däremot behövde tillstånd från grannen skriftligt i.o.m. att det låg närmare än 4,5 m från tomtgränsen. Stämmer detta verkligen?

Sen undrar jag om friggebodar också. Jag kan ju bygga (mindre än 15 kvm) utan bygglov om jag har mer än 4,5 m från tomtgränsen. Men om den skall ligga närmare, behöver man bara ett tillstånd från grannen? Eller behöver man ett tillstånd från grannen som man visar upp för byggnadsnämnden så att man får ett bygglov? Dvs räcker det att jag skaffar ett skriftligt tillstånd eller måste jag också skaffa bygglov om jag vill bygga närmare än 4,5 m?
 
Om du bygger inom detaljplan brukar det krävas en bygglov. Utanför detaljplan brukar det räcka med bygganmälan. Ring och fråga ditt SBK så får du ett riktigt svar.

Vi behövde söka något som kallades förenklat bygglov i Göteborgs kommun. Friggeboden skall ligga närmare än 4,5 m, utanför detaljplan men inom samlad bebyggelse, grannen har godkänt. Ansökan innbar att man utelämnade det mesta i en vanlig bygglovsansökan. Detta verkar dock vara en lokal lösning som inte förekommer i andra kommuner.
 
C
En parkeringsruta är väl dock skitsamma, fanns det inte nån regel på att man får göra vad som helst som inte ändrar marknivån mer än 0,4 eller 0,5 meter? Dock kanske kommunen sätter sig på tvären om du vill göra en ny infart till tomten. Ring och fråga.
 
F
En parkeringsruta är ju för katten bara en hårdgjord yta. Det gör man ju som man vill med. Och så länge bilen är i trafik och inte är att räkna som skrot så får man parkera den där med....
 
C
Finns det nån sån regel med? :O Så man får inte ställa upp en skrotad bil man plockar delar från på sin tomt hur som helst?
 
F
Johan Gunverth skrev:
Om du bygger inom detaljplan brukar det krävas en bygglov. Utanför detaljplan brukar det räcka med bygganmälan. Ring och fråga ditt SBK så får du ett riktigt svar.

Vi behövde söka något som kallades förenklat bygglov i Göteborgs kommun. Friggeboden skall ligga närmare än 4,5 m, utanför detaljplan men inom samlad bebyggelse, grannen har godkänt. Ansökan innbar att man utelämnade det mesta i en vanlig bygglovsansökan. Detta verkar dock vara en lokal lösning som inte förekommer i andra kommuner.

Menar du för Friggebod? Hittar inte denna information på Göteborgs hemsida. Den info jag hittar om friggebod hänvisar till boverket.se där det framgår ganska tydligt att det skall vara: fristående byggnad, max 15m2 (yttermått), max 3m över omgivvande mark och 4,5 meter från tomtgräns. Närmare tomtgräns skall grannes tillstånd inhämtas. Detta är dom regler götebogs kommun hänvisar till på hemsidan och jag tror att dom har väldigt svårt att sätta sig över dom reglerna och öht kräva nån form av bygglov. Eventuellt kan jag tänka mig att dom vill registerföra tillstånd på friggebodar närmare tomtgräns eller nåt sånt för att slippa framtida bekymmer med klagande grannar eller nåt sånt.
 
fsn skrev:
M...Eventuellt kan jag tänka mig att dom vill registerföra tillstånd på friggebodar närmare tomtgräns eller nåt sånt för att slippa framtida bekymmer med klagande grannar eller nåt sånt.
Det är nog därför. Hur som helst fick vi göra det. Hade det varit några färre hus runt oss hade det varit utanför samlad bebyggelse och då hade vi sluppit.
 
Pratade med en kvinna på samhällsbyggnadskontoret i Kalmar.
Enligt henne behövde jag bara skaffa ett skriftligt tillstånd från grannen angående vedboden. Inget bygglov, och behövde inte visas upp för dem eller något. Bara att jag hade det.
Infarten verkar regleras av PBL, plan och bygglagen. Enligt den behövs inget bygglov om inte kommunen bestämt sig för att de vill ha det. Således kanske det behövs bygglov. Har försökt ringa handläggaren idag, men kommer inte fram till honom. Kruxet är väl kanske mest att kommunen har 2 meter mark mellan min tomtgräns och vägen och att där går avlopp och så. Annars kan jag inte se några hinder då det är i samma nivå och inte kan betraktas som trafikfarligt eller så.
Återkommer med mer info.
 
Jag var på SBK igår angående servitut för en infart till min tomt. I samband med det kom det upp att bygglov inte behövs för en parkering. Här är det stadsplanerat.

Gällande friggebod så skall det som jag förstår räcka med godkämmande av grannen (se till att få skrifltigt, inte minst om huset senare byter ägare).
 
Nu har jag varit i kontakt med samhällsbyggnadskontoret i Kalmar. De såg inga hinder att göra en parkeringsruta. Inget bygglov behövdes.
Angående att asfaltera över kommunens landremsa mellan tomten och vägen fick jag dock vända mig till gatu och parkförvaltningen. Där fick jag prata med en handläggare som skulle åka ut och kolla och sedan ta upp det hela i trafikutskottet. Så kvarnarna mal på.
 
Enda gången jag kan tänka mig att det kan bli problem med att anlägga parkering på egen tomt är om utfarten till allmän väg är placerad på ett olämpligt och riskfyllt sätt. Om det handlar om ett gränsfall tex om det är nära kosning, större väg etc kontakta gatukontoret så de är med på placeringen av utfarten.
 
PBL föreskriver att parkeringsplatser blir bygglovspliktiga endast om de tillskapas för behov utöver fastighetens egen trafik. Givetvis måste man dock anpassa sig efter detaljplanens föreskrifter om infart/utfart.
 
Klippt ur PBL:
Läs §2 stycke 4 samt det stycket som kommer efter.

2 § /Upphör att gälla U:2009-08-01/ I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs bygglov för att
1. anordna nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar med liftar, kabinbanor, campingplatser, skjutbanor, småbåtshamnar, friluftsbad, motorbanor och golfbanor,
2. anordna upplag eller materialgårdar,
3. anordna tunnlar eller bergrum som inte är avsedda för tunnelbana eller gruvdrift,
4. inrätta fasta cisterner eller andra fasta anläggningar för kemiska produkter, som är hälso- och miljöfarliga, och för varor som kan medföra brand eller andra olyckshändelser,
5. uppföra radio- eller telemaster eller torn,
6. uppföra vindkraftverk, om vindturbinens diameter är större än två meter eller om kraftverket placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken eller om kraftverket skall fast monteras på en byggnad,
7. uppföra murar eller plank,
8. anordna parkeringsplatser utomhus,

Bygglov för åtgärder enligt första stycket 8 behövs inte, om det på fastigheten finns endast ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus och parkeringsplatsen är avsedd uteslutande för fastighetens behov eller om parkeringsplatsen anläggs med stöd av väglagen (1971:948) eller på mark som i detaljplan har avsatts till gata eller väg.
Enligt 5 § och 6 § tredje stycket 2 får kommunen besluta om undantag från kravet på bygglov eller om längre gående krav.

Sista meningen är rätt tydlig. Kommunen får besluta om längre gående krav. Exempelvis bygglov. Dvs PBL kan köras över av kommunen om de vill.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.