Vi har en ett kallförråd där vi ämnar ha vin, öl och annat som vill ha det lite svalt.

Kallförrådet är i källaren med rum över och på ena sidan - på andra sidan är det berg.

Till saken:
På vintern har det varit ner mot 4-5 plusgrader där inne och det är lite väl kallt. På sommaren verkar det vara ok temperatur (jag tänker nog inte försöka kyla ner utrymmet så mycket i alla fall).

Vi ska dra vattenburen golvvärme både i rummet över och i angränsande rum i källaren, men är det lämpligt att ha golvvärme i ett sådant oisolerat källarutrymme - det känns som att vattnet kommer att kylas av väldigt mycket i en slinga där jämfört med de övriga slingorna. Det borde inte vara någon frysrisk, antar jag.

Så, hur hade ni gjort?
 
Ställt dit ett konvektor element...

Mvh
 
Så länge det inte är minusgrader i rummet så är det ingen frysrisk, Med golvvärme även i kallförrådet går rummet användas till annat i framtiden o med termostat på t.ex 5° så kommer det inte bli kallare än den tempen..
Nu kommer det nog bli varmare där pga golvvärme i angränsande rum så kylning av rumet är bättre att tänka på för att kunna ha kalla öl året runt.. :)
 
Vi har ett liknande rum och tänker så här:

Ingen golvvärme.
Platon utan isolering och ingen Isodrän heller på utsidan under mark.
Någon form av värmeelement som värmer upp till 10 grader om det blir kallare än ca 10 grader.
Någon form av kyla som kyler om det blir varmare än ca 12 grader.
Våran värms nämligen av solen vissa tider om året. Detta verkar svårare att lösa.
Ventilation, som vi inte heller riktigt har bestämt hur vi ska göra det.
Det viktiga för vin och annat är ju konstant temperatur. Men vi vill gärna också ha det lite svalt.
 
OT: Har ni oöppnade öl- och vinflaskor i källaren ;)
 
För att själv hålla stabil värme i källaren måste det nog vara lite öppnat i närheten;)

Mvh
 
Ibland fungerar traditionella metoder alldeles utmärkt. Om det är frysrisken under vintern som är huvudproblemet, så ställ dit en stor vattentunna. Det gjorde man förr i tiden. Den fungerar då som en buffert och ingenting i rummet kan frysa innan vattentunnan lämnat ifrån sig all sin värme och når nollpunkten.

/R
 
Gräver upp den här tråden igen.

Jag har nu konstaterat att temperaturen ligger på c:a 17-18 grader nu på sommaren, men det var nere på 4 grader i vintras - och då var det ändå ingen speciellt kall vinter.

Jag såg också härom dagen att det på börjat växa till sig mögel på tomflaskor som jag ställt in där utan att rengöra.

Jag behöver alltså:
* Uppvärming på vintern.
* Kylning på sommaren.
* Avfuktning.
* Ventilation.

Planen är som sagt att dra golvvärme i angränsande rum, jag vill också installera ett FTX-system i huset och kan tänka mig att dra ett rör till det här kallförrådet.

Jag vill kunna ställa in en temperatur som gäller året om, t.ex. nånstans mellan 10 och 20 grader (troligtvis c:a 15 grader).

Jag har funderat lite grann på en mindre luft/luft-värmepump eller ett aircondition-aggregat, men då ska man göra av kondensvatten nånstans också...

Nån som har några idéer för "det ultimata" kallförrådet i en källare?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.