Hej!

Jag skall bygga en enkel carport.Blir det bättre att använda färdiga betongplintar eller är det bättre att gjuta plintar själv?
MVH:Bijan
 
Färdiga är ju snabbt och praktiskt. Dessutom troligen billigast.
 
C
...medan platsgjutna plintar troligen blir stabilare.
 
Priset o enkelheten är inte så viktig för mig.Det viktigaste är stabiliteten för plintarna skall ju hålla i många år.
 
Du måste gräva hålen i båda fallen och fylla med nåt runt plinten så stabiliteten tror jag inte skiljer så mycket, det är väl om man vill ha plintar som inte stämmer med måtten på dom färdiga som gjuta själv är aktuellt. Jag skulle använda färdiga, har använt båda sorterna men inte märkt nån skillnad i funktionen.
 
Gör man egna kan man ju gjuta dem med fot också så sprider de trycket lite bättre
 
Byggmax har plintar som är av utgående modell. 15:- för en 500 mm hög plint. På den modellen kommer beslaget löst på sidan av och man får själv knacka eller gjuta fast beslaget. Detta gäller iaf byggmax i botkyrka, jag vet inte hur resten av landet har det.
 
finns bara de med dubbla ingjutna i sundsvall i varje fall 75 pix stycket och det känns i ryggen när man har lastat ett antal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.