Vintertid så brukar vi få in möss i krypgrunden, därifrån klättrar dom uppför avloppsrören, främst luftaren upp på vinden där dom springer runt och busar (och i bland lägger sig och dör och luktar som döda möss brukar).

Jag tror inte det är någon ide att försöka täta grunden, så jag tänkte försöka täta runt avloppsgenomföringarna istället så att dom åtminstone stannar därnere. Jag hade tänkt såga till träbitar som passar mot rören, men jag upptäckte att det blir besvärligt eftersom det är en hel del böjar och förgreningar just där rören försvinner upp i asfaboarden. Är det någon ide att försöka täta med fogskum eller liknande istället eller kommer dom bara att gnaga sig igenom det? Någon här som provat det?

En annan variant är väl att bara trycka in en massa stålull, men då kanske dom känner av att det finns något där bakom och bara gnager sönder asfaboarden bredvid istället?
 
Jag hittade ett par gamla trådar...det verkar som det är plåt som gäller om man vill vara hyfsat säker, så det får nog bli det istället.
 
Använde cement i konsistens som spackel. Det blev platt näsa för de små odjuren.
 
C
Silikonmassa, sån på tub, typ våtrumssilikon. Dom klarar inte att gnaga i sig det, det bara fjädrar.
 
  • Gilla
F Nilsson
  • Laddar…
Annars är som sagt stålull överlägset bäst.
 
Det ska vara tvålull! Vanlig stålull tog de sig igenom utan problem :(
 
Nädå, har själv testat med vanlig stålull, visserligen hårt packad, och det fungerade utan anmärkning. Stoppade mössen effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.