Jag har en vinkelslip (STIHL). Kan man använda den istället för cirkelsåg för att kapa panelbrädan som sitter på väggen? Finns det skivor för detta att köpa?
 
Det är ju lite nödlösning, men jag tror du kan få till det bra.

1. Kapa till en linjal att såga efter, fram med cirkelsågen och fasa av långsidan med samma vinkel som du vill ha på skarven.
2. Såga med multimaskinen med stöd av linjalen. Att ta sig igenom en hel bräda på detta sätt tar en stund och är lite segt, men det går. Jag föreslår att du skaffar ett rakt blad till Boschen, det halvrunda använder jag sällan.

"Rätt" sätt att göra detta på är förstås att ta ner fasadbrädan och kapa den i kap/gersågen, men det kan ju också medföra en del extraarbete.
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Det finns en billigare variant på Jula av den Bosch-maskin för kapning av panelen. Jag kommer inte ihåg vilket märke det var. Jag tror kring 300:- Skall man satsa på den dyrare eller går det lika bra med den billigare?
 
Jättebra hjälp och tips. Tack för hjälpen. Jag kommer nu att såga till en linjal med ca 25-30 graders lutning, spika fast den vinkelrät, kapa panelbrädorna ungefär mitt mellan reglarna ovanför, sätta dit en spillbit/panelbit, snedsåga den nya ersättningspanelbiten i samma vinkel, olja ändbitarna, limma skarven och mellan spillbiten och gamla/nya panelen med PL 400 eller superset och sedan täta med latexfog i skarven. Verkar detta rätt? Kommer skarven att synas. Går det att få få den osynlig med latexfog, d.v.s är latexfogen slipningsbar?
 
Om detta är den enda gången du kommer använda maskinen går det säkert att köra med den billigare (har inte testat den!). Annars är boschen ett bra köp som är användbar när man minst anar det, när man väl har den. En bra maskin att ha även om man inte bygger om hela huset.

Låter som att du hittat en metod som kommer funka. Det jag kan fundera på är om Pl400 fäster speciellt bra på den oljade ytan. Jag skulle nog färdigmåla ändarna och sedan trycka ihop dom med latex fog mellan. Skippa pl400. Latexfogen är normalt slipbar men visst kommer det synas om man tittar. Jag är dock rätt säker på att denna lagning snabbt försvinner i helheten, det är bara du som ser det när du tittar, inget man stör sig på.
 
Tack flr hjälpen. Jag återkommer när jag gjort detta och berättar hur det gick.
 
Nu sågade jag av en panelbräda med den nya (billigare) kapmaskinen (mkt bra). Det visade sig då att det inte var något utrymme bakom panelbrädorna. Det rör sig om några mm och alltså ingen plats för att sätta en (spill)bräda att fästa de panelbrädorna i för att göra skarven bra. Panelen sitter rakt på boardskivorna, d.v.s boardskivorna sitter utanför reglarna, så det finns inget tomrum att sätta plankorna som jag skulle stödja skarven med. Nu undrar jag om det i detta fall inte är bättre att skarva på reglarna och skruva snett genom planklan och in i reglarna. Kanske skall man förborra?
 
Du måste ju ha ett stöd bakom så i ditt fall kanske det då blir bäst på regeln ändå.

Att det är byggt på det sättet är inte bra - det ska vara luftspalt bakom panelen. Jag hoppas att det inte är mögligt på baksidan om brädorna?
 
Jag har sågat av panelen vid reglarna nu och det var ganska blött där de de ruttna panelbitarna suttit - framför allt på förrådet. Det verkar som om dessa ruttna panelbitar fungerat som en svamp som sugit vatten till sig. Jag förstår att det är felbyggt att inte ha en luftspalt mellan panelen och boarden. Tyvärr tror jag att hela området med kedjehus är byggt på detta sätt. Otroligt! Men det är inget jag kan göra något åt nu.
1. Tycker du att jag skall förborra, eftersom jag måste nu spika snett upp i regeln och då kommer man ju nära den tunna kanten på panelbitarna som är snesågade.
2. Är det bättre att skruva fast dessa panelbitar uppe i skarven - i så fdall vad skall man ha för skruv?
3. Jag tänker använda latexfog i skarvarna. Fungerar detta också lite som ett
klister, d.v.s skall man använda superset också på något sätt
4. Det verkar som om den befintliga panelen är målad med någon svart färg på baksidan. Skall jag göra något liknane på de bitar jag sätter dit?4.
 
Redigerat:
1. Förborra är aldrig fel.
2. Skruv är aldrig fel. Grabber har en speciell panelskruv som är bra när man ska skruva panel nära kanten (dvs istället för att spika) men den är också rätt dyr. Vilken ~42mm trallskruv som helst lär göra jobbet bra om du förborrar. Om det spricker gör det det när skruvhuvudet går ner i plankan, ta det lugnt eller gör en antydan till försänkning med en större borr (kör skruvdragaren bakåt så är det lätt att bara försänka lite lite...)
3. Latexfox klistrar förstås men inte som ett vanligt lim. Skruv eller spik + latefox blir bra, jag skulle inte krångla med lim också.
4. Vet inte vad det skulle vara man målat med, normalt så är det njet på att måla just för att brädorna ska kunna andas bakåt. Jag målar inte fasad på baksidan.
 
Jag för förborrade och spikade snett uppåt. Regeln var ganska tunn och spikarna på regeln på befintliga panelbrädan satt rätt långt ner. I den snedsågade skarven satte olja och grundfärg och sedan latexfog. Skarvarna blev ganska fina. Lite syns det väl, men det är nog bara jag som ser det så tyfligt. Vi får hoppas att det håller.
Den billiga kapmaskinen var mycket bra och enkel att hantera. Tack för tipsen
 
Nu visar det sig att det är ganska många panelbrädor som börjat ruttna på de nedersta 15-20 cm. Det är så många att det verkar lite fel att skarva alla dessa. I övrigt är det inget fel på panelen - bara den nedersta biten. Dottern har inte råd att byta hela panelen nu. Jag har en tanke om hur man möjligen skulle kunna fixa detta och vill gärna har råd. Jag tror att vägggarna i dessa kedjehus i Viby är prefab och byggda på följande sätt:

För det första ligger asfaboarden utanför reglarna, så det finns inget utrymme med luft bakom fasadbrädorna. För det andra sitter det ingenting mellan plankorna utan man har målat på asfaboarden (möjligen masonite/plastliknande material). Den nedersta (horisontella) regeln för fasadbrädorna ligger ca 20-25 cm ovanför en horisontell, snedsågad syllliknande bräda/"stock" (som är i ok skick) som avslutar fasaden nedåt (regeln ligger alltså ganska högt i förhållande till panelbrädornas avslutning).

Min tanke är att man skulle snedsåga av panelbrädorna vid denna regel och sedan lägga liggande snedsågad (spontad?) panel mellan den stående panelen och de sylliknande plankorna längst ner ovanför grunden. Kanske skulle jag försöka få fast en dropplist i plåt mellan de stående och liggande panelbrädorna. Frågan är då bara hur jag får fast dessa liggande brädor om det inte finns någon horisontell regel där. En annan fråga hur man får det tätt där ovanför plåten i utrymmet mellan de stående panelbrädorna.

Alltså: Kan man lägga liggande panel på detta sätt? Hur får man dit den om det inte finns reglar där. Kan man ta tryckinpregnerat virke? Hur skall man få det tätt? Skall man använda dropplist i plåt? Hur får man det tätt mellan panelbrädorna? Är det någon som har en annan idé om hur man löser detta om man inte vill/har råd att byta all panel nu.
 
Vi sågade av den stående panelen ca 1 dm och satte dit en liggande panelbräda.
Det visade sig att väggen var placerad ovanför syllen och att det därför fanns väggreglar att spika i hela vägen, Under denna bräda ligger en s.k "offerbräda" utanför syllen. Jag har nu förstått att denna "offerbräda" är till för att hålla koll på så att den blïr skadad innan syllen blir skadad. På så sätt minskar man risken för att syllen skall bli skadad utan att man märker det. Detta innebär att "offerbrädan" inte skall vara av tryckinptregnerat virke eller att man skall ha en plåt ovanför den. Det är ju den som skall skadas först. Har jag uppfattat detta rätt?
 
Jag ska köra liggande träpaneler s.k baspanel längden är 10 samt 6.5meter bägge kommer behövas skarvas med dom längderna. Att köra förskjutna skarvar blir ju inte heller så snyggt tycker jag. Är det inte möjligt att spackla samt slipa och sedan måla det bra så skarvarna aldrig syns. Tänkte bara höra om någon som kört liggande provat detta?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.