Huset byggt av putsad gasbetong 1958. Det har stått tomt och frosten har sprängt putsen helt. När putsen rasar drar den bitvis med sig även del av yttre delen av gasbetongen. Ytan blir skrovlig och ojämn. Runt fönster och dörrar blir det ojämt och ser helt hopplöst ut. Bifogar en bild.

Är det möjligt att putsa upp fasaderna igen (ca 85 kvm) eller är det klokare att tillägsisolera och sätta upp fasadplåt?
 
  • Skadad fasadvägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu beslutat att sätta plåt på fasaden. Har knackat ner all lös puts och murat upp ny sockel. Min fråga är om jag ska ha en plast folie (diffusionspärr) mellan plåten och reglarna eller skippa det? Ska plastfolien kanske ligga mellan reglarna och gasbetongen?
 
Aaahh. Plåt?? Ditt val, men kommer du att trivas med det i säg 55 år? Det kanske finns annan slags plåt idag, men förr såg det förj-vligt ut.
 
5.2 racing skrev:
Aaahh. Plåt?? Ditt val, men kommer du att trivas med det i säg 55 år? Det kanske finns annan slags plåt idag, men förr såg det förj-vligt ut.
Håller jag inte alls med om. Många i bekanskapskrettsen som varit hem hos mig har blivit förvånade när man säger att man har plåtfasad. Syns inte alls om man inte tittar nära. Men finns det att få tag på idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.