Hej,

Kommer snart att bygga ett lösvirkeshus (1 3/4 plans) på 140+120kvm och tänkte under resans gång dela med mig både utav mina positiva och negativa upplevelser då jag förmodar att detta är den största berg och dalbanan jag någonsin kommer att få åka i under mitt liv :)

I dagsläget har jag och min fru skissat ner hur vårt drömhus skall se ut (se bif. bilder på nedre och övre våning) i en enkel visio skiss. Tanken är att hitta en entreprenör som lägger grund, stomresning samt tak och däröver hitta lämpliga entreprenörer inom vvs, el m.m.

Vi tänker själva ta hand om utvändig/invänding målning, golv, lister, kök m.m då man inte helt har tummen mitt i handen samt gärna vill dryga ner kostnaderna där det går.. ;)

Vi har nu fått in vår första offert och nu kryllar det av frågetecken och vägval.....

Jag börjar med 2 st. mycket intressanta, värme och ventilation. Vi är inne på en Sanyo ECO 9kW, dels på rekommendationer samt genom foruminlägg och en ventilationslösning HERO 180S med tillhörande vattenbaserat kylbatteri (behövs en utdel för detta?).

Så för att starta tråden lite lagom, konstruktiv kritik på planritning, värme och ventilation mottages tacksamt =)

//Samuel
 
  • hus_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus_o.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Snyggt! Ska bli sjukt spännande att följa detta projekt.

Men är det inte lite trångt vid entrén?
 
Det här kan ng bli hur bra som helst.
Jag har lite tankar kring era entréer. Min erfarenhet med två småbarn är att de är SKITIGA när de kommer in. Tror inte att det bara gäller våra barn. Gör rejäla utrymmen vid groventréen med förvaring och möjlighet att torka blöta och smutsiga kläder, helst med möjlighet att stänga till lite så man slipper se röran med skor och annat som alltid uppstår. Jag vill helst att smutsiga ytterkläder inte är på samma plats som det som jag just tvättat. Ni har gott om utrymmen ändå, så satsa på dessa "tråkiga" utrymmen, det lönar sig. Lycka till!!!
 
Har själv Heru 180S

Kylbatteriet behöver vatten från ex. värmepump med funktion för sommarkyla.
Fråga dig själv hur många dagar per år du behöver kyla?

Aggregatet är så stort att du kan "dra ur" huset med forcering på ett par timmar, varma sommarkvällar.

Speca huset så nära ett passiv hus du kan, det kommer att löna sig på sikt.
Väggar med tre lager isolering, gärna 35 cm tjocka.
Luftsluss vid huvudentré
650 mm lösull på vind
300 cellplast i platta.

Betr. värmepump, satsa på ett system som medger solvärme.

Var noga med väderstrecken är du placerar ut huset.

Kvällssol på rätt ställe kan göra underverk.
 
VIsst är det inne och läckert med sk. walk-in-closet men 6x4m....är ni klädfanatiker? :)
Dessutom har ni tre fönster där och det verkar vara ett av de finare rummen på övervåningen. Nu vet jag iofs inte hur vädersträck och utsikt ser ut men jag hade bytt plats på sovrummet och garderoben. Som andra säger, entrén ser alldeles för liten ut. Ta bort lekrummet och göra en klädkammare där?
 
Håller huset?
Går det bra att göra övervåning när det inte finns någon hjärtvägg i mitten som stöttar på undervåningen?

Jag tycker också att det verkar lite märkligt att ta det största och finaste rummet på övervåningen till garderob/dressing-room.

Skafferi bredvid pannrum = mycket isolering i väggen.

Vore det inte bättre att ha lekrummet bredvis kontoret och toan där lekrummet är? Hur ska ni kunna ha koll på barnen i lekrummet genom hallväggen?

Hur har ni tänkt planera köket? Ofta vill man ju ha några väggar på det där kyl/frys och något högskåp kan stå. Ni har en liten väggsnutt och en vägg med fönster. Var ska spisen vara? Var ska fläktkanalen gå? Den måste ju ut genom en yttervägg eller upp genom övervåningen.
 
Vad skoj med så mycket förslag och funderingar...!

När det gäller den vanliga entrén, tanken är att man hänger av sig till höger på direkten, skissen är inte klar till 100%, men det skall finnas gott om plats för att hänga upp kläder och att ställa skor på. Lekrummet är under diskussion, jag själv är för klädkammare där =)

Vi har idag en enplansvilla på 130kvm, hela huset blir runt 28-30 grader lätt under sommartid. Dels för att vi har uteglasad altan som bunkrar värmen och sedan trycker in det i huset men även direkt solljus via fönster. Vi var nära på att investera i luftvärmepump, men då den endast täcker ca 50 kvm kändes det inte så bra, så vi körde på lite billiga markiser tillsvidare. Tanken är alltså att komma ifrån detta i det nya huset och därför tar jag hellre i en för lite. Om en Heru ventilation löser det utan kylbatteri är det givetvis att föredra då man slipper en utedel för kylbatteriet samt elkostnaden för detta.

I offerten ingår 300mm cellplats samt tre lagers isolering, dock är lösullen 550-600 då företagets erfarenhet är att mögel lätt kan bildas.

Kvällsolen kommer att vara på baksidan på den nya tomten, fördelen är om jag inte tänker fel är att den inte står på hela baksidan hela dagen som det gör här hoss oss idag, vilket kommer sänka genomsnittstemperaturen 1-2 grader om man har tur..

Klädfanatikern, min fru, har alltid önskat sig ett stort utrymme, vad skall man göra...? =) Gillar idén med att byta dessa rum som du säger, noterat.

För den öppna planlösningen mellan kök och vardagsrum blir det en ganska stor balk vilket inte skulle vara något problem enligt entreprenören.

Pannrum kanske är lite fel benämning, det kommer vara en innedel för antingen luftvärmepump alt. fjärrvärme samt ventilations aggregat. Behöver det verkligen isoleras nämnvärt?

Från mitten av köket till groventrens vägg, kommer en bänkskiva att finnas med tillhörande luckor undertill samt upphängda köksluckor i taket. En köksö i mitten samt matsalsbord längst till vänster (kommer inom kort att visualisera köket i en skiss).

Just nu håller vi på och går igenom budgeten, grovkalkylen skall ner med ca 200.000, annars blir det inget av... :(
 
Om imkanalen går rakt igenom övervåningen kanske det inte finns så många alternativ till att ha garderob där, men jag tror inte frun hade tänkt sig en pelare genom hela rummet ...
 
Får jag fråga vad eran budget ligger på? Vi håller själva på att bygga lösvirke och våran kalkyl har verkar gå över med 200 000 så jag vill rekomendera att ni inte tar i för lite när ni räknar, allt blir dyrare än man vill och tror.
 
A
Kan meddela att lösvirkeshus lätt drar iväg i kostnader.. i vårt fall gjorde storleken och tornen att det drog iväg mer än vad vi ursprungligen räknade med, å andra sidan så lade vi till en hel del saker som inte heller var med från början, men markarbetet blev ca 100' dyrare. Ni bör ha marginaler på iallafall 10-15% att spela på när ni bygger, det brukar gå åt....
 
Jag föreslår en dörr in i förrådet från garage/carport-sidan. Det kommer att bli jobbigt att gå runt till baksidan när du ska ställa in något från bilen...
 
Har du kollat med någon modul tillverkare?
Jag har ett pris på 370t ink montage men utan fasad osb och gips.
huset är ett 2 vånings med takterass ca 165kvm bo
 
Efter mycket om och men ser det nu ut som att vi får dra ner rejält på huset, så drömhuset kommer nu att gå vidare under "plan B".

För övrigt kan jag dela med mig av att det är inte lätt att vara lösvirkesbyggare med delentreprenad, har flertalet gånger blivit ifrågasatt varför jag kör delentreprenad, varför jag skall stå för material själv då endast arbetsinsats har efterfrågats (läs el, kakel/klinkers m.m)...

Kommer att skicka in den nya ritningen vi har jobbat med en hel vecka för en offert på måndag, återkommer med info :)

Btw, byggytan på den nya planritningen är runt 240 kvm, boyta runt 200 kvm...
 
  • dromhus_plan_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.