Kan till slut inte hålla mig från att bli en "smula" förbannad...

Ska det vara så j**la svårt rent ut sagt att anlita hantverkare och bli nöjd och känna att man fått vad man beställt och betalat för. Varför ska inte hantverkare behöva prestera och debitera på samma sätt som andra yrkesgrupper förväntas göra?

Vi försöker bygga ett nytt hus med blandad framgång. Hittills har det varit mer strul än medgångar, och det är samma visa varje gång...

Man kommer överens om vad som skall göras, priset och när arbetet skall påbörjas och vara färdigt. Hittills verkar allt ok.

Sen börjar det. Samma visa varje gång!

1. Arbetet kommer inte igång i tid.
2. Det utförs på fel sätt.
3. Det slarvas och görs inte snyggt.
4. Det tar längre tid än överenskommet.
5. Total avsaknad av hänsyn till huset och beställaren. Det läggs inte 2 strån i kors för att försöka skydda/täcka över det som skall skyddas. Det smutsas ned och kladdas etc.
6. När man som beställare ifrågasätter något under arbetets gång får man allt som oftast en (bort)förklaring som inte stämmer med verkligheten eller med gällande regler.
7. Suck och stön om man står på sig och hantverkaren får göra om sitt dåligt utförda jobb.
8. Det slarvas återigen när felen skall rättas till (6-8 kan repeteras i oändlighet)
9. Om hantverkaren dyker på ett problem, tro inte att han/hon hör av sig för att fråga hur man vill ha det. Nej, ett beslut tas av hantverkaren hur kunden vill ha det och det är tyvärr nästan alltid fel.
10. Arbetet dra ut på tiden och man får tillslut ringa och tjata på att dom skall komma och göra färdigt.

11. Sen börjar det roliga!! Fakturan dyker upp!! Inte en gång har den varit på det belopp som avtalats. Allt från 20 - 300% över i vårt fall. Man får tjafsa och bråka och på sin höjd kommer man fram till det belopp som avtalats. Så man skall alltså vara glad och nöjd att man tillslut betalar rätt pris när någon precis försökt lura en.

Och var tror ni man får för svar när man påstår att det skall göras prisavdrag från det avtalade beloppet för att jobbet är dåligt/fult utfört eller för det som måste repareras efter att det beställda jobbet är slutfört?????


Just i detta läge önskar jag att jag kunde hitta några hantverkare som fortfarande förstår vad begreppet "yrkesstolthet" innebär. Det här är ju helt jä**a osannolikt!!!


Snälla kan någon, gärna hantverkare, förklara för oss varför det alltid blir så här.
För jag kan inte förstå det hur mycket jag än försöker!!!
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
glaros skrev:
Snälla kan någon, gärna hantverkare, förklara för oss varför det alltid blir så här.
Det är enkelt. Ni har anlitat fel firmor.
 
Jepp. Så är det.
 
Ja det får jag nästan hoppas.

Då kommer man till frågan: Hur hittar man rätt hantverkare?

Vi har gått på rekommendation från andra hantverkare i flera fall men tyvärr inte lyckats speciellt bra. I andra fall försökt gå på säkerhet genom att anlita stora välkända företag som funnits på marknaden i många år.

Låter kanske lite negativt men vi har hittills inte heller hört om någon i vår bekantskapskrets eller släkt som varit nöjd med sina hantverkare förutom i ett enstaka fall. Känns inte som att vi är dom enda som valt fel hantverkare!!

Misstänker att det är några bakomliggande faktorer som resulterar i detta!

Stress / För mycket jobb / Penninghunger / Missnöje med sitt arbete etc...

Är jag helt ute och cyklar eller?
 
Vi har varit nöjda med de flesta vi anlitat (med några undantag).

Genomgående har vi anlitat sådana som vi fått rekomenderade av grannar och bekanta, små, lokala företag med gott rykte, som dom också är rädda om. I många fall har vi fått vänta länge, eftersom de bra förstås är mycket uppbokade, men det tycker jag det varit värt. Tror dock inte alltid att de legat lägst i pris från början, men i slutändan tror jag det lönat sig ändå, om inte annat så i kvalitet på både bemötande och hantverket.

Är antagligen lättare ju mindre ort man bor på.
 
Det viktiga är att ha allt på papper.

Tydligt kontrakt på jobbet, samt ramhandlingar som styr entreprenader, funktioner, matriel etc etc

Upprättandet av ordentliga handlingar är det viktigaste....faktiskt
 
Rigor skrev:
Det viktiga är att ha allt på papper.

Tydligt kontrakt på jobbet, samt ramhandlingar som styr entreprenader, funktioner, matriel etc etc

Upprättandet av ordentliga handlingar är det viktigaste....faktiskt
Jag håller med om att ett tydligt avtal alltid skall finnas men att tro att det är en garanti för att slippa problem är en falsk trygghet. Oavsett om du har ett bra avtal kan hantverkaren/entreprenören glatt köra på enligt samtliga punkter som trådskaparen räknar upp och strunta i både avtal och gällande regler. Att du sedan i en eventuell rättslig process har rätt är faktiskt en klen tröst eftersom vägen dit troligen både är lång och besvärlig och många saker är dessutom svåra att fixa till i efterhand. Kontentan av det hela är att en oseriös eller slarvig hantverkare/entreprenör inte plötsligt blir seriösare bara för att man lyckas få denna att skriva på ett avtal utan man har troligen samma problem i alla fall.

Det enda som nog hjälper är att se till att få tillräckligt många bra referenser så att man är säker på att man hittat en seriös och kunnig hantverkare eller entreprenör och sedan självklart se till att skriva ett tydligt avtal.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Jag håller med om att ett tydligt avtal alltid skall finnas men att tro att det är en garanti för att slippa problem är en falsk trygghet. Oavsett om du har ett bra avtal kan hantverkaren/entreprenören glatt köra på enligt samtliga punkter som trådskaparen räknar upp och strunta i både avtal och gällande regler. Att du sedan i en eventuell rättslig process har rätt är faktiskt en klen tröst eftersom vägen dit troligen både är lång och besvärlig och många saker är dessutom svåra att fixa till i efterhand. Kontentan av det hela är att en oseriös eller slarvig hantverkare/entreprenör inte plötsligt blir seriösare bara för att man lyckas få denna att skriva på ett avtal utan man har troligen samma problem i alla fall.

Det enda som nog hjälper är att se till att få tillräckligt många bra referenser så att man är säker på att man hittat en seriös och kunnig hantverkare eller entreprenör och sedan självklart se till att skriva ett tydligt avtal.
Givetvis är referenser det viktigaste när man väljer byggare eller entreprenör, men även här måste faktiskt den som utför arbetet veta vilka krav man ställer. Genom upprättade handlingar vet man vad som gäller för respektive del av bygget. Samt att man till exempel kan lägga till klausuler vilket ger en rätt att KA på plats tex bedömer om arbetet ska göras om/repareras utan att detta ska påverka den anlitade byggarens tidram. Om en byggnad/del inte är uppförd enligt ritning/krav skall detta skriftligen godkännas av beställaren innan det utförs etc....Att tex få ersättning för annat boende under byggtiden etc
Dessutom är det viktigt att ha och ge stenkoll på entreprenadgränser osv...
 
Med risk för att få "stryk" :) flertalet hantverkare jag har anlitat har inte gjort jobbet snyggare, bättre eller med högre kvalitet än vad jag själv förmår. Det tar längre tid för mej men jag kan inte se att speciellt många hantverkare har gjort det bättre än jag själv har klarat. Så min erfarenhet är densamma som "glaros" och den delar jag med min bekantskapskrets. Dom som är nöjda är dom som gjort det själva. Men vissa hantverkare gör bra jobb, självklart, jag har haft både rörmokare och elektriker i huset som gjort bra jobb men det är inte det vanliga vad jag har sett.
 
Kan tyvärr bara hålla med... Den bästa erfarenheten jag haft av hantverkare är en polack som jag haft hemma vid tillfällen. Gör ett kalasjobb. I övrigt så har all, med kanske något undantag, varit katastrof. En tejpade upp avloppsören i källaren, under blandaren i köket, med silvertejp!! En annan tog full betalning för sin lärling, som var där för att ge en offert på ett annat arbete.

Tyvärr verkar det inte som att vi privatpersoner har någon stor chans att hitta vettiga hantverkare, de går till företagen.
 
Ni har iallafall fått tag på någon...
Vi har försökt få någon att bygga ett smidesstaket.
Har kontaktat massor med firmor och alla lovar att komma och titta för att sedan lämna offert.
En har varit här. Ingen (!) har lämnat offert, trots löfte om att det skulle komma nästa arbetsdag.
 
E
Jag tror att i den värld som vi lever i är en värld full av lögner.
Vi som är ärliga om pris m.m får inte jobben då vi är för dyr....... utan det går till en billigare firma -som i slutändan begär mer än vad de sagt från början.
Tillägg om resor verktyg ställningar m.m.m.m
Sen skall vi kunna ge en riktig offert så måste vi egentligen ha ett ritningsunderlag -vilket i sin tur kostar pengar.
Exakta antal uttag areor på rummen, eller utformningen på väggar/golv/tak .m.m -vilket det ytterst sällan finns hos en vanlig villa ägares om/tilbyggnad.
Ska vi åka runt hos folk för att se på alla byggen, vem skall ersätta den tiden?
Då det gnälls bara om den tiden då montören är hos en kund? (han kom 0900 å for 1330....)
Mtrl som kund inhandlat hos en lågpris varuhus å vi får stå för montering samt säkerhet............
Det kommer reslutera i dyrare timpris för att täcka utgifter som det innebär att driva företag å kunden kommer riskera få sämre mtrl till -i slutändan- dyrare pris.
Det anlitas mer å mer svart -utan garantier- för att spara pengar men risken blir större att bli blåst med. Än att betala ett högre pris samt kunna begära bättre garantier.
 
Redigerat:
En hantverkare som är duktig är svår att få tag på då de aldrig behöver annonsera eller ens vara med i telefonkatalogen.....
 
Av alla de elva problem TS räknar upp tror jag det vanligaste är nummer 1: Arbetet kommer inte igång på avtalad tid.

I synnerhet i rykande högkonjunktur dubbelbokar sig hantverkarna på löpande band. De värsta skurkarna håller sig med en bombmatta av naiva kunder, som inte haft vett att skriftligt avtala deadline. Till dessa kunder återkommer skurken när "viktiga" storkunders byggen står still. Typ en reserv för att fakturera så fullt man kan varenda dag.
 
Jag har bestämt mig för att bara användas hantverkare från Polen från och med nu. Fler och fler av mina bekanta gör lika dant. Svenska hantverkare (med några få undantag) har blivit primadonnor som tycker att kunden skall vara tacksam för att de över huvud taget befattar sig med en. Utlänska hantvekare är

-duktiga
-håller överenskommelser
-är artiga och trevliga
-har yrkesstolthet
-håller mycket bra priser

Varför ta onödiga risker med dryga svenska hantverkare i Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.