Vi har en gammal uppvuxen (180-190cm) vintergrön ligusterhäck som fläckvis börjar sen väldigt död /torr ut. En av skadorna verkar uppkommit av att jag fällde ett träd som ramlade över häcken. Trädet låg fint ovanpå häcken men nu 2år senare har häcken blivit typ död precis där.
Är häcken bortom all räddning eller....:confused::confused::confused:
 
Pröva med att skära ner hela häcken till ca 10 cm över marknivå. Sedan släppa upp den 10-15 cm för vart år. Gör detta tidig på våren. Då får du bort det som eventuellt är dött och buskarna stimuleras skjuta nya friska skott nerifrån. Om du ser något hål i häcken kan du täppa till det genom att lägga ner ett friskt skott och fästa i marken just där så slår det rot. De nya skotten kommer så småningom täcka igen hålet efter det som dog. Enda nackdelen att det dröjer innan häcken blir hög igen, men det blir snyggt! Har själv gjort en sådan operation, det enda jag ångrar var att jag tvekade så många år innan jag gjorde det!;)
 
Jo jag förstod väl att det är nåt sånt vi måste göra. Man vill ju inte vänta så länge på att få en tomtavgränsare. Vi får väl sätta upp ett tillfälligt staket.
Hur tidigt är tidigt på våren?
 
B-ola skrev:
Jo jag förstod väl att det är nåt sånt vi måste göra. Man vill ju inte vänta så länge på att få en tomtavgränsare. Vi får väl sätta upp ett tillfälligt staket.
Hur tidigt är tidigt på våren?
I södra Sverige skulle jag göra det i mars ungefär. Vet ej vad som gäller längre norrut.

Om du är rädd att förlora höjden så kan du ju försöka att med en sekatör klippa bort allt dött och se nästa vår om den bryter nya skott. Ligustern har ju ganska lätt för att bryta nytt....... Beror ju på också hur stort område det är som är skadat. Jag hade en ligusterhäck som var risig och utan blad i nedre delen på skuggsidan. Försökte lite sådant som att klippa bort och lägga ner nya skott..... Men den blev inte bra förrän vi tog ner den helt.....

En bra sak som vi gjorde var att köpa en bal med torv som vi bredde ut över stumparna. Förhindrade att häcken togs över av ogräs första året. Hjälpte till att hålla fukt och jorden lucker. Andra året bredde vi ut tjockt med kogödsel. Vattnade gjorde vi också mycket. Blev väldigt fin skottillväxt och luckorna fyllde jag ut genom avläggare.
 
Jag var ute och tog en bild men lyckades inte bifoga bilden.
Tackar för de snabba svaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.