Kan en detaljplan bestämma om det får finnas restauranger eller inte osv i ett visst område i en kommun?

Det skall hos mig öppnas ytterligare en ny krog just där jag bor, undrar om det verkligen är okej att göra det hur som helst i ett tätbebyggt område. Detta kommer medföra oväsen,matos, mer trafik, stökigare längre in på dygnet osv.
 
Japp, har exempel där jag bor där ett par inte fick öppna ett cafe i en gammal butikslokal pga detaljplanen.
 
fresve skrev:
Japp, har exempel där jag bor där ett par inte fick öppna ett cafe i en gammal butikslokal pga detaljplanen.
Ok. Vad kan det stå i detta fall i detaljplanen? Att inget cafe får finnas i fastigheten, eller att det inte får finnas mer än 3st cafeér i kvarteret?, eller att det itne får finns nått café alls i området? Nyfiken på hur det är utformat.
 
Det vet jag inte, svarade bara på din första fråga.. :) Det är ju måndag, ring till din kommun o fråga.
 
Ring din kommuns planavdelning och fråga. Jag tror inte detaljplanen maximerar _antalet_ restauranger, däremot vilka fastigheter/områden som får innehålla restaurangverksamhet.
 
Har nu fått en detaljplan över ett boområde, står om fastigheterna i sig. Här får man bara bo, här är butiker. Vissa marker får inte bebyggas. Höjdregler på tillkommande byggnader osv.
 
nattugglan11 skrev:
Ok. Vad kan det stå i detta fall i detaljplanen? Att inget cafe får finnas i fastigheten, eller att det inte får finnas mer än 3st cafeér i kvarteret?, eller att det itne får finns nått café alls i området? Nyfiken på hur det är utformat.
Ytorna är i detaljplanen uppmärkta med olika bokstäver tex B II, där det betyder att man får bygga bostäder i 2 våningar och det betyder juh att ENBART bostäder får byggas, dvs ingen företagsverksamhet eller liknande. Finns teckenförklaringar i detaljplanerna, bara att hämta dem nere på kommunhuset.

//Anders
 
Detaljplaner kan vara väldigt övergripande eller otroligt detaljstyrande.
....och ja, man kan även begränsa vilken typ av verksamhet som får bedrivas.
 
Detta är betydligt mer minerat än man kan tro. Klassikern är ortens etablerade handlare, som med alla till buds stående medel vill hindra ny konkurrens. Byggnadsnämnden kontrollerad av "kompisar". Vissa svenska köpcentrer har kunnat tillkomma bara därför att man agerat via bulvaner och vita lögner.

Det finns iallafall NÅGRA gränser för planbeskrivningarnas styrförmåga. Man kan föreskriva ändamål "tyngre industri", "lättare industri" "handel" eller "handverk". Men man kan INTE föreskriva att marken ska användas av ett bryggeriföretag eller för "ICA- eller Konsum-butik" eller ens för "dagligvaruhandel".

Planerna får heller inte styra materialval. Därför heter det i planbeskrivningarna att taken ska vara "tegelröda". Inte att de ska vara "av tegel".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.