Jag skulle säga att i praktiken finns ingen skillnad alls. Helårshus och fritidshus är begrepp som hör till en förgången tid. Måhända lever begreppen kvar i någon kvarglömd byggnadsnorm. Men plan- och bygglagen gör ingen skillnad på det ena och det andra. Där talar man om byggnad för bostadsändamål, helt enkelt. Om ägaren eller någon annan är mantalsskriven i huset eller ej saknar betydelse för bygglovet.

All eventuellt kvarglömd särskillnad är på utdöende. Det blir allt vanligare att åretrunthus plötsligt används som fritidshus och tvärtom. Samtidigt har den som drabbas av handikapp har rätt till bidrag från kommunen för att anpassa sin bostad och kunna bo kvar. Samma regel gäller oavsett i vilken sorts "hus" man bor, och därför är kommunerna givetvis angelägna om att i alla sorters nya hus "bygga in" en beredskap för att där i framtiden kanske kommer att visats människor med rörelsehinder.

Visst är det som Hemmakatten skriver, att service kan bli dyr i glesbygd. Men det finns ingen generell lag som kan hindra exempelvis en barnfamilj att bosätta sig i ett befintligt hus flera mil från befintliga skolbussturer. Kommunernas effektivaste motmedel är att erbjuda attraktiva bostäder och tomter i större och mera lättskötta tätorter. I viss mån hindrar förstås gamla områdesplaners bestämmelser för "fritidsområden" att bli åretruntbebodde genom att man ofta har boytebegränsningar långt under dagens gängse standard.
 
Hej alla!
Min första post här, verkar vara ett mycket vettigt forum.

Jag och min sambo har kikat på en del hus som är permanentboende men som har taxeringskod 221. Anledningen, till att jag började söka om information huruvida det går att ändra taxeringskod eller ej, har med vårt lån att göra.

Vi har ett lånelöfte hos SBAB med lån på 95% av köpesumman.
Vid lån till fritidshus måste man ha 15% insats.

Så frågan är, går SBAB efter taxeringskod och kan man i så fall ändra kod?
Kostar det något?

Mvh
Rallypacker
 
Hemmakatten
Du kan inte ändra taxeringskod. Det är detaljplanen och kommunens syfte med området (fritidshusområde eller villa/permanentområde som styr detta.

Har du förklarat för SBAB att ni kommer att bo permanent i det hus ni planerar att köpa? jag kan tänka mig att idag, precis som billy_baver skriver, har det ingen betydelse för banker huruvida ett område anses som fritids- eller permanentområde. den stora betydelsen är omman tänker bo där permanent eller ha det som sommarstuga (vilket i så fall innebär att man redan har ett permanentboende somman (också) betalar för).
 
Om man av något skäl vill byta taxeringskod på sin fastighet kan man kontakta skattemyndigheten, som skickar korrekt förtryckt blankett för "särskild fastighetstaxering".

Så snart man begär bygglov (exempelvis för ändrad markanvändning) underrättar byggnadsnämnden oftast skatteverket automatiskt, så att ägaren får en sådan här blankett. Men alla förändringar är inte bygglovspliktiga. Därför går det alldeles utmärkt att själv begära särskild fastighetstaxering mellan de allmänna taxeringstillfällena.

Och det är ALLDELES gratis! Bortsett från risken att betala ännu mer fastighetsskatt... ;)
 
Vårt hus, som är en helårsbostad och ligger i ett område där alla grannar är helårsbostäder, har taxeringskod 221. En gång i tiden var det fritidshus som låg här, men nuförtiden (sedan något eller några decennium) är detaljplanen helt inriktad på villor.

Ingen verkar bry sig om att taxeringskoden säger fritidshus. Jag har lämnat in en fastighetstaxering som säger att det har helårs-standard, men det påverkar tydligen inte taxeringskoden, som fortfarande står som 221.
 
Kan man få uppskov på ev. reavinst vid försäljning av fritidshus? Eller kan det vara en anledning till att ändra taxeringen från fritidshus?
 
Uppskovsrätten baseras på mantalsskrivning; inte på typkod.

Den som, av något skäl, vill ändra kod måste uttryckligen begära det, förslagsvis i ruta "övriga upplysningar". Skillnaden mellan kod 220 och 221 är så minimal, att du säkert får den bytt utan vidare. Vill du däremot taxera om en 220-villa till någon sorts näringsfastighet kommer skattemyndigheten att begära in en hel del upplysningar om orsaken. Märkvärdigt nog struntar skattefolket dock i detta med bygglov. Det är inte alls deras bizz.
 
Hemmakatten
Billy, är du alldeles säker på att man själv kan ansöka om och få änddrad fastighetskod? Ja, jag förstår ju att du är det, men du får gärna utveckla lite mer.

Vet att i fritidshusområdet bredvid oss så försökte ett par grannar för några år sedan att få ändrad typkod, men blev inte beviljade detta just eftersom hela området är att anse som fritidshusområde (även om ca 1/3 av husen bebos permanent). Området projekterades som fritidshusområde på 60-talet och kommunens uttalade ambition är att behålla det som sådant och förhindra permanentboende så långt det nu går. Bl.a. har man minskat byggrätten, är mkt restriktiva med tillstånd för avloppsanläggningar osv.osv.

Som jag förstod det (har bara fått det berättat för mig) ville inte skatteverket byta typkod eftersom hela området inom samma detaljplan bör ha samma typkod. Samt för att man inte vet om huset säljs om något år och blir sommarstuga igen.

Själv tycker jag detta låter rimligt, men har kanske missförstått något.
 
Skatteverket struntar högaktningsfullt i allt vad detaljplaner heter. Du behöver bara tillsända dem ett brev med begäran att man byter typkod till 220.

Men vad jag förstår är det vanligare att folk byter från 220 till 221. Vilket beror på att många kommuners renhållningstaxa skiljer på typkodade fritidshus och åretrunthus...

Typkoden påverkar givetvis inte på något sätt detaljplanen eller fastighetens byggrätt.
 
Tack för alla svar!
Pratade med SBAB idag. Det var som någon skrev, de var mest intresserade av att huset var avsett för permanentboende och hade en viss standard. De krävde även en objektsbeskrivning av mäklare om det var en 221a.

Annars var det grönt ljus. Skönt!
 
billy_baver skrev:
Uppskovsrätten baseras på mantalsskrivning; inte på typkod.
Så man kan sälja dagen efter man har skrivit sig i fritidshuset och få uppskov, eller finns någon praxis på hur lång tid man ska ha varit skriven där?
 
Uppskovsrätten grundas på mantalsskrivningsadress, oavsett om man bott i egen fastighet av något slag eller i BRF-lägenhet.
 
Jag står i begrepp att köpa ett torp med typkod 213 och fått besked av banken att jag endast kan få ett vanligt banklån med högre ränta, det går heller inte att binda räntan eller förlänga låntetiden.... Detta då på grund av att torpet inte har badrum/WC utan endast utedass. När det är typkod 221 eller över sa hon på banken att det går att lägga om lånet.
Vet ngn var man kan få tag på en förteckning över alla koder och vad de innebär?
 
Tack Billy! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.