Hej!

Jag funderar på att lägga 16mm golvvärmeslang i frästa 22mm golvspånskivor märker man någon skillnad på om man har 16mm eller 20mm slang i ett vardagsrum? någon skillnad bör det väl vara antar jag?

tacksam för svar.
 
Jag är inte expert på området men vad jag själv funderat ut är väl skillnaden att man får ut mer effekt ju grövre slang man använder. Man borde mao kunna köra på lägre temperatur med 20mm än 16 mm allt annat lika. Kan vara bra med lägre temp tillsammans med värmepump tex.
 
Vad jag har hört av Wirsbo, så kan man ha längre slingor = Täcka större yta och eller större effekt behov med den grövre dimensionen.

Alltså lägre tryck/temperaturfall och eller större kapacitet

Temperaturen är låg i båda fallen
 
Ok, tack för svaren. Får se hur jag gör anledningen till att jag funderar på 16mm är för att jag vill inte att golvet ska bygga så mycket och därmed minska takhöjden i garaget under.

I garaget hade jag också tänkt ha golvvärme, ska man alltid ha samma dimension på golvvärmeslangen i hela huset?

Vissa har lagt slangen på skenor under armeringsmattan, är detta nödvändigt i ett garage?
 
17mm slangen ligger cc20 och 20mm slangen cc30. Med tanke på att slangen kostar ungefär lika mycket per meter blir den grövre dimensionen ett billigare alternativ. Kan även täcka större ytor eftersom slangen kan vara längre och ligger glesare.

Spårade golvskivor är dyrt. Du har ingen möjlighet att lägga en glespanel istället? Om du inte vill att det ska bygga på höjden kan du ha den nersänkt om det är ett bjälklag det gäller. Mer jobb :p men billigare :). Håller på med detta just nu i hallen och köket...

Ska du köra på spårade skivor har du väl inget val än att köra på den mindre dimensionen.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
O.M skrev:
Får se hur jag gör anledningen till att jag funderar på 16mm är för att jag vill inte att golvet ska bygga så mycket och därmed minska takhöjden i garaget under.
Hur menar du "minska takhöjden i garaget under"? Konstruktionen bygger ju inte nedåt? Eller har du tänkt bygga takvärme (det var ju poppis på 70 talet eller nått :))
 
Generellt sätt så kan tjockare slang läggas med längre mellanrum och ha längre slingor. Jag lade LK16 med cc20. Dock blev det tre slingor i köket för annars så blev det för långt.

När det gäller slingor för ingjutning så antingen så najar man fast dem på armeringen eller så använder man en rörhållare på frigoliten.

Om man skall ha golvvärme i platta bör man ha 300mm isolering.

Jag tror man bör hålla sig till en storlek på slangarna. Kolla med LK Systems, de har support till slutkunder också.
 
MathiasS skrev:
Hur menar du "minska takhöjden i garaget under"? Konstruktionen bygger ju inte nedåt? Eller har du tänkt bygga takvärme (det var ju poppis på 70 talet eller nått :))
Tänker bygga ut huset genom att förlänga huset. I utbyggnaden kommer jag ha garage i källaren och vardagsrum ovanför. Jag vill att golvbjälklaget inte ska vara så tjock pga ju tjockare golvbjälklag ju lägre höjd i garaget under (vill ha samma höjd på golvet på entréplan.) Tänker därför sätta in stålbalkar och då blir det lite krångligt att lägga golvvärmen mellan golvåsarna/balkarna. Hoppas ni förstår hur jag menar.


Är det något problem att gjuta in 20mm slang i betongplattan i garaget och sen ha 16-17 mm slang i spårad golvspånskiva i vardagsrummet om man har separata termostater för slingorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.