KingHippo skrev:
...Se på apples telefoner och det som säljer i iTunes, allt är hackat sen länge och när en lucka tätas så hittas en ny...
Fel.
1. Apples telefoner är inte knäckta. Det är operatörslåset som är borttaget genom att man har ändrat firmware. Telefonens system är fortfarande precis som storebrorsan Mac OS X oknäckt.
2. ITunes-media är inte heller knäckta. Norrmannen lyckades gå runt genereringen av personifierad media genom att fånga upp mediat i leveransen innan det låstes, men den luckan tätades hyfsat omgående.
Numera spelar det ingen roll eftersom Apple tog bort DRM helt och hållet efter att skivbolagen gett med sig.

Jag har förstahandsinformation om detta.

KingHippo skrev:
Jag gissar att man lägger ner mer tid på att säkra iPhone och iTunes än en gräsklippare och ändå misslyckas man.
Som sagt; man har inte misslyckats och jag tror även att Husqvarna har "tänkt efter före". Skulle någon knäcka systemet är Automowern totalrökt i alla instanser.
 
Vilken del i Iphone är inte knäckt? Basebandet är knäckt som du säger vilket gör att man kan låsa upp för valfri operatör. Vanliga OS:et är också knäckt, man kan installera och köra osignerade applikationer hur man vill.

Alla applikationer som släpps i AppStore finns att ladda ner som piratversion, jag tolkar det som att deras skydd är knäckt.
 
Johan Gunverth skrev:
Fel.
1. Apples telefoner är inte knäckta. Det är operatörslåset som är borttaget genom att man har ändrat firmware. Telefonens system är fortfarande precis som storebrorsan Mac OS X oknäckt.
2. ITunes-media är inte heller knäckta. Norrmannen lyckades gå runt genereringen av personifierad media genom att fånga upp mediat i leveransen innan det låstes, men den luckan tätades hyfsat omgående.
Numera spelar det ingen roll eftersom Apple tog bort DRM helt och hållet efter att skivbolagen gett med sig.

Jag har förstahandsinformation om detta.



Som sagt; man har inte misslyckats och jag tror även att Husqvarna har "tänkt efter före". Skulle någon knäcka systemet är Automowern totalrökt i alla instanser.
Jag kan garantera dig att om Automowern blir en storsäljare så kommer den kunna låsas upp utanför Husqvarna.
Förstahandsinfo? Du har alltså det senaste köpt olåst musik från iTunes music store? Vad bra.

Du kan ju läsa mer om "Norrmannen" Jon här http://nanocr.eu/
 
Om vi återgår till gräsklipparsnacket...

Hos Länsförsäkringar Älvsborg täcker hemförsäkring med allrisktillägg stöld/skadegörelse av robotgräsklippare. (Med motiveringen att ingen har ständig uppsikt över sina utemöbler.)
 
fresve skrev:
Varför är den stöldbegärlig? Ingen kan ju använda den? Är det inte lite typiskt just så som en som jobbar på ett försäkringsbolag uttalar sig, har inte en aning om hur den funkar tekniskt..
varför???ja begriper du inte det så är du en sådan som har många försäkringsfall pr,år.
att den är stöldbegärlig det visar sig när någon klentrogen kommer förbi och tror aha! den kan jag säkert avvyttra mot en liten slant.
den tjuter förvisso när du springer iväg men hindrar det en klåfingrig som tror den går att sälja.
hur många kodade bilstereos t,e,x tror du stjäls och dessa går inte använda.
 
Johan Gunverth skrev:
Vad är det som säger att buset har Husqvarnas privata kryptonycklar? Den som krävs för att skapa nycklar att koppla bort en maskin mot en laddstation och en begränsningsslinga? Personen som har skapat nycklarna har inte tillgång till systemet för att läsa nycklarna och vice versa.
Att referera till väldigt gammal standardteknik är inte applicerbart i detta sammanhang. Husqvarna har inget intresse att någon annan skall kunna kommunicera med deras utrustning. Finns inget API eller liknande. Alltså gör man precis som man vill när man skapar säkerheten i systemet. Där i ligger styrkan.
Jämför Apple som endast tillåter att köpt krypterad iTunes-musik kan spelas på deras hårdvara (exkl. datorer). De behöver inte rätta sig efter andras önskemål om öppenhet.
Snacka om att inte ha koll alls ! Man "jailbreakar" en Iphone väldigt enkelt, även den nya 3GS varianten. Sen till det där med Itunes där har du helt fel också. Man kan i vilken iphone som helst utan jailbreak ladda ner "vanlig" musik som inte är Itunes köpt som du påstår man måste.

Ta reda fakta på innan du kommer med påstående som är helt fel. Jag har ingen tyvärr förhands info som du påstår dig ha vilket jag inte tror på för fem öre.

p.s köp en iphone så får du se vilken trevlig maskin det är ........

/A
 
gravis99 skrev:
Snacka om att inte ha koll alls...
Det där är min replik! ;)

Ni har nollkoll. Lär er skillnad på knäckt och hackat. IPhone är hackad för att kunna lastas med alternativ programvara, inte knäckt så att alternativa system kan bootas. Allt hack baseras på att man byter ut delar av Apples firmware, inte ersätter den i sin helhet. Det har ingen lyckats med än.

ITunes Fairplay är inte knäckt. Ingen har kommit åt Apples nycklar. Norrmannen "knäckte" skyddet genom att sno dataströmmen från Itunes Store innan DRM applicerades hos klienten. Norrmannens nya projekt DoubleTwist klarar inte heller av iTunes Fairplay, vilket man noterat i specifikationerna.
Samtidigt är Fairplay för musik nerlagt, men köpta filer med DRM används fortfarande av användarna och är alltså aktivt.

Naturligtvis kan man spela andra filformat t.ex. mp3 i en iPhone. Vem har hävdat motsatsen?

Jag jobbar heltid med Apples produkter sedan 20 år och fingrar bl.a. på en iPhone dagligen.

:cool:
 
Glömde skriva att LF i Göteborg och LF Älvsborg fortfarande har olika uppfattningar om Automowern. Intressant...
 
Johan Gunverth skrev:
Det där är min replik! ;)

Ni har nollkoll. Lär er skillnad på knäckt och hackat. IPhone är hackad för att kunna lastas med alternativ programvara, inte knäckt så att alternativa system kan bootas. Allt hack baseras på att man byter ut delar av Apples firmware, inte ersätter den i sin helhet. Det har ingen lyckats med än.

ITunes Fairplay är inte knäckt. Ingen har kommit åt Apples nycklar. Norrmannen "knäckte" skyddet genom att sno dataströmmen från Itunes Store innan DRM applicerades hos klienten. Norrmannens nya projekt DoubleTwist klarar inte heller av iTunes Fairplay, vilket man noterat i specifikationerna.
Samtidigt är Fairplay för musik nerlagt, men köpta filer med DRM används fortfarande av användarna och är alltså aktivt.

Naturligtvis kan man spela andra filformat t.ex. mp3 i en iPhone. Vem har hävdat motsatsen?

Jag jobbar heltid med Apples produkter sedan 20 år och fingrar bl.a. på en iPhone dagligen.

:cool:
Nu ÄR detta OT - men varför skulle man på liknande sätt inte kunna få igång en gräsklippare !!?

Hackat/knäckt - kalla det vad du vill - om man går runt ett skydd eller går igenom det spelar mindre roll - man kan efteråt använda produkten på det sätt som man ville. De flesta system blir knäckta just genom att man inte attackerar det starka primärskyddet utan hittar luckor som gör att man kan kringå det !

Alla skydd blir knäckta förr eller senare. Även bilar med immobilizer går att stjäla - även om vissa försäkringsbolag länge hävdade motsatsen.

Så även om det finns ett ballt system med nycklar för automower så kanske ngn tillverkar en låda som kopplar runt det systemet så att gräsklipparen går att använda iaf (som ett exempel - det är säkert inte så lätt i praktiken).
Och då kan man inte säga att man har knäckt orginalsystemet - men det spelar i prakitken inte ngn roll - klipparen är användbar även utan orginalnyckel och mao är stöldskyddet "knäckt" ....

För försäkringsbolaget torde det dock vara tillräckligt med ett "starkt skydd" - att klipparen ändå kkan komma att stjälas är ju som många påpekat lika som för en vanlig olåst gräsklippare, utemöbler osv - det ngt högre värdet på automovern kanske kan motivera en tillägssförsäkring i vissa bolag - det får man nog ringa runt och fråga.

/K
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Det där är min replik! ;)

Ni har nollkoll. Lär er skillnad på knäckt och hackat. IPhone är hackad för att kunna lastas med alternativ programvara, inte knäckt så att alternativa system kan bootas. Allt hack baseras på att man byter ut delar av Apples firmware, inte ersätter den i sin helhet. Det har ingen lyckats med än.

Jag jobbar heltid med Apples produkter sedan 20 år och fingrar bl.a. på en iPhone dagligen.

:cool:
Jasså? http://www.youtube.com/watch?v=IbhpMIf6ssw
http://linuxoniphone.blogspot.com/
http://www.byggahus.se/forum/foersaekringar/www.iphonelinux.org

Kan man kringgå ett skydd så är det hackat/knäckt/whaterver, oavsett om nyckeln är intakt eller ej.
 
Redigerat:
nybyggd skrev:
... hur många kodade bilstereos t,e,x tror du stjäls och dessa går inte använda.
Jodå. Finns programvara som genererar koder till så gott som samtliga vanliga fabrikat att ladda ner på nätet. Finns även gott om företag på nätet som livnär sig på att just låsa upp kodade bilstereos.

Kollade upp det där när jag under reparationsarbete haft batteriet borta på vår bil och upptäkte att kodlåset på stereon slog till (föregående ägare hittade dock koden till slut så jag behövde aldrig använda något av programmen). :)

Tillverkningsindustrin har statistiskt sett ingen vidare bra koll på det här med säkerhet och kryptering. Något som inte talar till Husqvarnas fördel. Men man vet ju aldrig. :D
 
"Bumpar" denna tråd. Det verkar finns stor oklarhet i vad som gäller för robotklipparna. Jag ställde en direkt fråga till Dina (Stockholm) och fick till svar att försäkringen inte gällde om den fanns ute på tomten (i ett inlåst utrymme var den däremot försäkrad). Detta är alltså inte alls samma svar som macdiver fick från Dina...

Jag har även skickat samma fråga till LF, men inte fått svar ännu.

Är det någon mer som varit i kontakt med försäkringsbolagen?
 
I vårt fall skulle vi vilja ha en AM på landet för att sköta klippningen när vi inte är där. Det finns inget tråkigare (jo, det gör det förstås, men ändå...) än att komma ut till en gräsmatta med halvmeterhögt gräs. Jag vill naturligtvis inte köpa inte en pryl för 25000:- som inte går att försäkra så jag hörde med det lilla lokala försäkringsbolaget men si det gillade de inte. Fick till svar att de inte kunde gå med på det. Normal aktsamhet osv måste iakttas... dvs man får inte befinna sig "alltför" långt borta, var nu den gränsen går. Var själv ganska övertygad om att de skulle acceptera detta då det ju finns både stöldskydd och pinkodslås. Men lokala försäkringsbolaget resonerade som så att det hindrar trots allt inte klipparen från att bli stulen...

Vid ett senare samtal, då jag hänvisade till att Länsförsäkringar försäkrar robotklippare utan restriktioner om man har allrisktillägg, fick jag till svar att "Ja, gör LF så då gör vi likadant!". Knepigt dock att LF inte är konsekventa med detta. Räknas robotklippare fortfarande som en ny företeelse?
 
Under eftermiddagen har sökandet fortsatt...

LF har nu svarat mig precis som de gjorde dengroth - den är försäkrad om man har allrisktillägg.

Jag har chattat med Trygg Hansa, och de försäkrar inte någon Automower.
 
dina sa till mig att AM ingår i hemförsäkringen..hos trygg hansa..gick den inte att försäkra på natten..hos folksam..har jag fått olika svar..en sa att man måste ha allrisk..en annan sa att den ingick i hemfförsäkringen..
inte lätt att veta vad som gäller....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.