Jag vet att man bör välja eldstad efter ändamål osv. Men om man inte riktigt vet ändamålet till hundra procent då? T e x så vill jag ha en eldstad som kan ge stor energibesparing samtidigt som den är flexibel och kan eldas lite vid önskemål och behov.

Tvekan ligger mellan tunga pjäser så som täljstensugnar, kakelugnar och lättare konstruktioner så som murspisar eller kaminer i täljsten.

Om man utgår ifrån att sänka temperaturen på ordinarie värmesystem till ca 17-18 grader och elda upp resten av temperaturen. Då tycks en tung eldstad vara det bästa alternativet så vitt jag kan förstå. Den avger ju värme länge och med jämn låg effekt.
En lättare eldstad typ, Keddy Carisma murspis ger initialt högre värmeeffekt. Dock under mycket kortare tid. Man skulle i princip kanske kunna elda mursipsen morgon och kväll och ändå tillgodose huset med samma eller rent av mer värmeenergi än ugnen. Nackdelen är väl då att temperaturen åker berg och dalbana eftersom, låt säga efter 5 timmar är murspisen kall. Då är det lunchtid och nästa eldningsfas är inte aktuell förrän efter arbetet. Alltså efter 17. Eldar man när man kommit hem föreställer jag mig dock att i en lätt murspis uppnås ganska snabbt hög värmeavgivning? Alltså höjer man snart temperaturen i kåken och motverkar då det man tappad under eftermiddagen. Stoppar man sen in lite ved kontinuerligt under kvällen fås en trevlig atmosfär samt värme efter behov. När man lägger sig för natten svalnar sakta tempen varvid man på morgonkanten går på igen ;)

Den stora fördel jag ser med lättare eldstad är att det inte blir lika stort ingrepp i huset. Kräver inga fundament med uppsågade golv till följd samt är utbytbar om tycke och smak ändras med åren ;) Investering= 40 000 :- inkl allt. (skorsten osv)
Nackdelen är väl att du måste vara lite mer aktiv och elda lite oftare än i en tung pjäs.
Å andra sidan blir man mer flexibel och det känns inte lika tungt att inte elda i murspisen ett par dagar som det vore att inte elda i en täljstensugn! Mysfaktorn och att få kura ihop sig framför en varm eld när man känner sig frusen eller kommer in från en höstruskig promenad är minst lika viktigt som energibesparingen. Där känns murspisen också mer flexibel. En ugn skall ju eldas 1 ggr per dygn och på mer styrda tider.
Det finns väl ingen anledning att ha onödigt varmt i huset om ingen är hemma? Eller?

Hoppas bara att inte temperaturen åker upp och ner för mycket med för stora spann vid en murspis. Har FTX i huset som hjälper till att sprida värmen. Enligt vissa inlägg i forumet tyder det på att det faktiskt fungerar hyggligt.

Om man sen ser till besparingen i energi, inte pengar (vem vet hur det ser ut om 5-10 år?), så borde murspisen ha kortare pay off tid gentemot en täljstensugn som kostar det dubbla,
80 000 :-. Det ugnen sparar in i energibesparing har jag svårt att se hur det skulle, sett till pay off tiden vara fördelaktigare.
Om man som jag har ett värmebehov på ca 10 000 kWh/år. Jag räknar med att spara i alla fall hälften med en murspis då jag kommer att elda så pass mycket. Alltså 50 %. Om en täljstensugn sparar 70 % p g a dess egenskaper får jag ändå inte till det rent investeringsmässigt på sikt. Visst om 20 år är väl en annan sak. Men vem vet vad jag gör om 20 år?

Det bästa till sist. Skulle lättare eldstad OCH billigare alternativ väljas kan mer klöver läggas på andra drömmar i huset!!!

Åsikter, kommentarer, erfarenheter…… Allt av intresse!
 
Har du radiatorer eller golvvärme i huset?
Vi har golvvärme och det fungerar bra tillsammans med vår tunga täljstensspis på 2000 kg. Golvvärmen är "trög" och täljstensspisen svalnar långsamt.

Om du har öppen planlösning eller många små rum gör också skillnad. Framförallt så är det inte lyckat att ställa en stor tung spis i ett litet rum. Vår spis värmer ca 150 kvm vardagsrum, hall, kök, matplats och kontor med öppet i nock.

Stora fönsterpartier spelar också in. Vi har ovan nämnda rum utefter västra hussidan och det är nästan bara fönster där. Lite solsken och vips är det hur varmt som helst - även på vintern. Gråväder och kallt ute och det blir omedelbart kallt.

Värmesvängningarna som fönstren orsakar kan vi motverka med spisen - med den tar ett tag att komma upp i värme. Golvvärmen är definitivt för långsam för att klara av det.

Skall också nämna att vi jobbar helt och hållet hemifrån så vi kan elda regelbundet i stort sett dygnet runt.

Berit
 
Nej jag har luftvärme + FTX.

Det fungerar för er som inte vet på följande sätt.

FTX aggregatet förser huset med filtrerad frisk uteluftsom förvärmts av frånluften i vvx.

Luftvärmeaggregatet är ett separat aggregat som sitter i tvättstugan. Denna tar sin luft centralt (i vardagsrummet) och suger in den i en låda (aggregatet) bestående av fläkt, filter och elvärmare på 6 kW. I insugskanalen sitter rumsgivaren. Denna avgör om spetsvärme behövs.

Luftvärmeaggregatets utluft och FTXaggregatets tilluft blandas i "lådan" (luftvärmeaggregatet) och blåses sen ut i husets alla rum via kanalsystem och takventiler.

Har alltså luftburen elvärme som det heter. Inte helt vanligt har jag förstått!

M a o som gjort för en eldstad! Kan på så sätt få runt värmen ganska fördelaktigt tror jag.
 
Bra åsikter!

Det finns sällan ett klockrent alternativ, till sist får man sätta sig ner själv och fatta det avgörande beslutet.

Mycket som spelar roll.

Vad vill man lägga tid på?
Vad har man tid att lägga tid på?
Ventilation?
Fönster?
Övrig uppvärmning (trög golvvärme, snabb el eller annat?)
Planlösning?
Isolering?
Pengar?
Var får man veden från?
Var kan man förvara veden?
Grannar?

Med mera...

När alla fakta ligger på bordet så är det slutligen upp till var och en.

...och det är inte enkelt. Man kan bli galen för mindre!

Inte världens roligaste råd kanske, men helt sant. Tror jag. Jag vet inte... eller? :-/
 
Jag har ett 1 1/2 plans hus med luftburen elvärme, återvinning i köket. (minimaster). Jag har en Contura braskamin ifrån 1990 då huset byggdes. Den står i vardagsrummet 2 meter ifrån insuget till aggregatet i tvättstugan.

Jag brukar elda varje dag när det är under 10 grader ute. Tänder en brasa på morgonen och eldar ca 2-3 timmar på kvällen. Har ställt in termostaten i tvättstugan så att huset aldrig ska vara svalare än 19,5 grader. När jag eldar går värmen upp till ca 21-22 grader i hela huset.

Värmen sprids fortare genom öppen planlösning än genom husets luftvärme i mitt fall. Därför blir det svalare i dom rummen som har stängda dörrar. Men jag tror inte att du blir besviken om du sätter in en braskamin, Komfortvinsten är stor.

Jag har bott i mitt hus sedan februari förra året. Det skulle vara kul att kunna mäta elförbrukningen på enbart elpatronen för att kunna se besparingen. Jag kommer att ha en årsförbrukning på ca 16000KW. Då värmer jag ett hus på 145 kvm + garage 38kvm (element ca10 grader).

Ska bli kul att höra vad du satsar på och hur det fungerar i ditt luftburna system !



 
Vad kul men! Samma system som jag själv. He he. Inte så vanligt har jag förstått!

Jag har ett alias hemma och ett på jobbet ifall du undrar. Har liksom bara blivit så ???


Hur lång tid efter att du slutat elda håller sig kaminen varm? För det är väl en traditionell kamin du har va?

Du säger att ni får lite kallare i rum som är stängda. Har själv samma bykymmer idag kan man säga eftersom jag för att kapa förbrukningen kör en luft/luftvp. Inte idealiskt för vår typ av uppvämning då den "lurar" luftvärmen att det är varmt. Kan bli riktigt ruggigt i stängda barnrum tyvärr!!

Hoppas därför att en murspis eller nåt kan fungera bättre då jag tänker placera den precis framför luftintaget i ett hörn i vardagsrummet! Borde då blåsa in varm luft i alla rum vid och efter eldning. Ävan om det blir varmast där man har öppnast planlösning.

Har idag 14 000 kWh inkl allt med min luft/luftvp + luftvärme och FTX. Hoppas att kunna ligga ännu lägre med murspis eller vad det nu blir.
 
Jag har en pellets kamin som går elda med ved i.
Ny för i år så inte fullt ut testad. Med den kan jag elda pellets under den tid jag inte är hemma och ved när jag är hemma.
Jag värmer i stort sett hela huset med en luft/luft värmepump ner till 0,gradigt.
Vid lägre ute temp så orkar den inte med.

Och när det är kallt körs det pellets. Har inte kört så mycket pellets för det har inte varit så kallt nån längre tid. Men den klarar av att värma hela huset ända ner till -20 grader utomhus.
Den sprider värmen väldigt bra utan att det blir för för varmt där kaminen står.

Ved är svårt att elda och få en jämn värme det blir fort 30 grader där kaminen står.

Även en pellets brasa är en mys faktor men inte så hög som en riktig eld.
 
Hej igen !

Det är en contura plåtkamin med glaslucka. Den fungerar bra, för värmen kommer med en gång och husets värmesystem hjälper till att transportera bort överskottsvärmen. Detta fungerar bra om jag eldar måttligt.

Kaminen svalnar ganska fort, så lite täljsten skulle inte skada.

Glömde att nämna en sak som någon annan kanske kan reda ut, för/nackdelar.

För att inte ändra undertrycket tar jag in luften till kaminen ifrån torpargrunden. Det spjälet står öppet hela natten och nu på dagen när brasan har slocknat. Luften som kommer in är ju sval, så kaminen blir kall av den luften.
(Den svala lufen hade ju kylt av även en täljstenskamin)

Jag vet inte om detta spelar så stor roll. Min kamin är orginalmonterad på det sättet. Men för att inte störa den blanserade ventilationen/uppvärmingen är det kanske viktigt.

Jag brukar bo över i en stuga på 65kvm. Där slår jag av all värme utom i badrummet och eldar i en liten Andersen braskamin. Den är riktigt liten men täljstenen klarar av att hålla värmen i huset hela nätterna på vintern.http://www.mur-kaminkultur.se/3elda.html

Hur stort är ditt hus, har du ett uppvärmt garage ?
Jag tycker att jag borde kunna spara några ytterligare kw också.


 
Ja det där med undertryck och förbränningsluft till kaminen är en svår nöt!
En del säger att du absolut inte behöver separat kanal till eldstaden och vissa tycker att det är självklart. Det är ju endast vid förbränning som det är aktuellt. Låt säga mellan 1-4 timmar per dygn. Man säger också att 1 kg ved kräver ca 10 kbm luft i förbränningsluft. Åtminståne enligt Tulikivi. Skulle man således elda 15 kg ved på ett dygn borde man alltså suga ut redan uppvärmd luft som motsvarar ca 150 kbm!! Eller?
Det är alltså ca halva luftvolymen i ett 120 kvm hus med 2,40 i takhöjd. Vad detta kostar i förlorad energi vet jag inte. Men jag gissar att det inte är så himla mycket då eldstaden trycker ut ny värme under längre tid en själva förbränningen.
Antagligen skull någon form av brasomkopplare krävas till FTX:n så att den inte motverkade upptändningen negativt.

Ja, i år har jag lite stödvärme på i mitt 40 kvm garage. Direktelelement ca 7 grader. Tidigare har jag inte haft det och legat på 14 000 kWH. Nu får vi se vad det blir.
 
Mycket intressant ämne :D

Jag har också luftburen värme, värmepump och kamin (contura 6500 tror jag den heter)

Jag håller på att trimma in anläggningen just nu och detta har jag märkt:
En bra balanserad anläggning slås lätt ut av en bra braskamin. I mitt fall innebär detta att jag får för varmt vid taket (högt i tak 7 meter) Detta löser jag genom att sätta upp två extra insugsventiler.

När man eldar och temperaturen stiger så ser man snabbt hur mycket mindre elpatronen drar. När man kommit upp ännu högre i temperatur så slås även värmepumpen ut. Detta skall jag lösa genom att koppla värmepumpen förbi temperaturmätaren. Detta går att lösa med vanlig telekabel som man kan koppla knappsats på.






 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.