Både DeWalt och Makita har ju 28- och 36-voltsmaskiner. Vad bli det för skillnad på sådana jämfört med de med lägre spänning? Är det stor skillnad? Vikten är ju en uppenbar skillnad.

Tittar man exempelvis på data på DeWalts nanoslagskruvdragare så skiljer det bara 1 Nm i vridmoment mellan 18 och 36 volt så däri ligger inte skillnaden iaf. Uteffekten skiljer sig dock mycket, men vad innebär högre effekt utan högre vridmoment?
 
Rent generellt så innebär högre effekt utan högre vridmoment att varvtalet är högre. 28 och 36V maskinerna är generellt sett bättre för maskiner som kräver mycket kraft, tex cirkelsågar. För skruvdragare har jag svårt att se poängen, bättre med en 12V slagskruvdragare om man behöver riktigt mkt kraft.
 
Ok. Här kommer några jämförelser på DeWalt-sågar:

18-volts tigersåg:
Uteffekt 390 W
Slaghastighet 0-3000 slag/min

36-volts tigersåg:
Uteffekt 710 W
Slaghastighet 0-3000 slag/min

18-volts cirkelsåg:
Uteffekt 390 W
Hastighet 3700 varv/min

36-volts cirkelsåg:
Uteffekt 940 W
Hastighet 4000 varv/min

... inga jätteskillnader där heller (eller 300 varv/min kanske är mycket i sammanhanget?).
 
Om jag hade kunnat göra om mina verktygsköp så hade jag köpt en 36v cirkelsåg och en 36v tigersåg. Resten 18v (jag har allt på 18v idag).

Cirkelsågen orkar lite dålig om man skall såga något större än en 45x45 och kräver helt nytt blad och att man sågar tograkt. Tigersågen orkar det mesta, men batteriet tar slut fort.

Med 36volt så får man mer kraft och vanligtvis mer energi i batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.