Vi funderar på att köpa ett trähus från 1969. Det saknar dock ångspärr, vilket känns väldigt oroande. Ska vi ge upp planen på att köpa huset, eller är det lönt att gå vidare och betala för en djupare besiktning?

Om jag förstått det rätt så är de uppmätta fukt-värdena bra. Men kan vi få problem i framtiden? Kan fukt-värdena plötsligt skjuta i höjden trots att de är bra nu när huset är 40 år gammalt? Eller blir det bara problem om vi vill tilläggsisolera?

Ventilationen är självdrag. Uppvärmningen är fjärrvärme (installerad 2007).

Säljaren har gjort en besiktning där det noterades att det saknas ångspärr på vinden. Vi vet inte om det även saknas ångspärr i väggarna, men det gör det väl gissningsvis.

Besiktningsteknikern uppmätte fuktkvoten i ytterväggssylarna till 11,5-13% på 5 ställen och på ett ställe i den bärande innerväggssyllen till 12%.

Besiktningsteknikern gjorde vidare ett provhål i golvet i klädkammaren. Golvkonstruktionen är plastmatta - masonite - golvbrädor - ca 10 mm mineralull+träreglar - betong. Träreglarna står på träkilar mot betongen. En träkil togs loss för granskning. Ingen avvikande lukt kändes från träbiten. Fuktkvoten i del av träbiten som legat mot betongytan uppmättes till 14%. Den relativa fuktigheten mellan betongytan och golvbrädor uppmättes till 62%.

Hemskt tacksam för råd!!
 
Ja, det är ju ingen klockren stom uppbyggnad.. Men är pris och läge rätt för huset, så varför inte. De flesta 60 - 70 tals hus är byggda på samma sätt, de flesta håller sig bra tack vare bra ventilation genom huset, andra inte....Tänk även på att ett 40 år gammalt hus börjar få dåliga vatten/avlopps rör, el ledningar och tak m.m

Kolla över allt och ha en sparad buffert för kommande reparationer...

Lycka till!
 
Har det fungerat i 40 år så kommer det troligtvis att fungera i fortsättningen också, så länge ni inte förändrar någonting.
Ändras något, tex tilläggsisolering eller badrumsbygge, ändrade (ökande) duschvanor eller förändring av ventilation, då gäller det att tänka efter, noga.
Konstruktionen av grunden och trossbotten känns spontant som något att hålla koll på.
 
Håller med "fotografen" till 100%.
Det är inget att oroa sig för som det ser ut idag. Balansen i huset ser ut att vara okej !
Men om du ändrar på något i husets konstruktion så får du absolut inte minska ventilationen genom att t.ex. täta huset eller ändra ventilationen.
Om du ökar fukttillförseln lokalt. t.ex. genom flera duschande tonåringar :) bör du också öka ventilationen där.
 
Känner till ett hus här i trakten med liknande förutsättningar, där man bytte fönster och dörrar till modernare varianter förra sommaren, varefter vinden blev förvandlades till en isgrotta i vintras med följande "vårflod". Så rådet att inte ändra på någonting ska nog tas på största allvar.
 
"Ventilationen är självdrag. Uppvärmningen är fjärrvärme (installerad 2007)." Vad var det för värme innan dess? Om det var oljepanna tidigare så har man ju gjort en ganska stor förändring relativt nyligen. Det är något jag tycker man ska vara väldigt observant på.

Vårt hus saknade ångspärr i väggarna, men hade i.a.f. en tjärpapp mot vinden. Vår lösning var att sätta en ångbroms på invändigt på ytterväggarna och därefter 6mm-gips innan ommålning och tapetsering. Gipsen behövde vi i vilket fall eftersom underlaget inte var bra. Vi har även satt in mekanisk frånluft vilket gör att vi får ett lätt undertryck i huset, vilket borde förhindra fuktig luft att ta sig upp på vinden, eller ut genom glipor i ångspärren.
 
Tack för alla svar! Det känns som att vi har en del att tänka på...

Ang. ökad duschning:
Idag bor där ett par i 85-årsåldern som har bott där sen 1974. Vi som är 4 i familjen kommer nog duscha mer än de har gjort, åtminstone när barnen kommer upp i tonåren. Nån som vet om man i så fall kan undkomma ev. fuktproblem genom att t ex sätta in mekanisk ventilation? Kan man i så fall sätta det enbart i badrummet eller måste man byta till mekanisk ventilation i hela huset?

Ang. byte av fönster och dörrar
Vi tänkte byta både fönstren och innerdörrarna till nya moderna. Jag trodde inte att det påverkade ventilationen... Verkligen trist om man inte kan byta ut dem. Men om man ser till att de nya dörrarna har lika stor luftspalt upptill/nedtill som de gamla så borde väl inte ventilationen påverkas, eller? Går det att byta till nya fönster om man ser till att lämna en bit oisolerat ovanför fönstren?

Ang. bytet till fjärrvärme:
Jag vet inte vilken typ av uppvärmning de hade före fjärrvärmen, men det kan jag ju fråga säljaren om. De hade i alla fall vattenburen värme redan tidigare så element och rör har inte bytts ut utan bara "värmekällan".

En annan sak som kanske påverkar ventilationen är att vi tänkte bygga igen trappan på ovanvåningen, dvs sätta väggar kring trapphålet och en dörr så att man inte ska höra så mycket ljud mellan våningarna. Nån som vet om det påverkar ventilationen negativt?
 
Sonoma skrev:
Nån som vet om man i så fall kan undkomma ev. fuktproblem genom att t ex sätta in mekanisk ventilation?
Mekanisk frånluftsventilation är absolut ett bra bidrag till att förebygga fuktproblem eftersom den drar ut fuktig luft och förebygger (genom att det skapas ett undertryck inom huset) att luften trycks ut genom väggar och tak.
Personligen tror jag att ventilationen är en mycket bättre ända att börja i med såna här hus än att försöka sätta dit en ångspärr. Att försöka plasta ett hus som inte har det från början, utan att det uppstår en massa otätheter på ställen där man inte kommer åt, är i stort sett omöjligt.

Sonoma skrev:
Kan man i så fall sätta det enbart i badrummet eller måste man byta till mekanisk ventilation i hela huset?
Det normala är väl att frånluften tas ut i våtrummen och ett eller ett par ställen till (kök, klädkammare). Men t ex en PAX-fläkt i badrummet är bättre än ingenting.

Sonoma skrev:
De hade i alla fall vattenburen värme redan tidigare så element och rör har inte bytts ut utan bara "värmekällan".
Men det är just värmekällan som är det signifikanta. "Motorn" i ett självdragssystem utgörs av eldningen som får varm inneluft att stiga genom skorstenen, som alltså är självdragssystemets frånluftskanal. Om de bytte från t ex oljepanna till fjärrvärme, så satte de självdragssystemet ur spel.

Överlag är det väldigt svårt i såna här frågor att svara på om man måste göra si, om det räcker att göra så o s v. Gamla hus som har byggts enligt en tids idéer och ändrats efter andra tiders idéer är individer. En del har problem, andra inte. Något som generellt ses som en tveksam lösning kan funka utmärkt i ett hus och ge problem i ett annat. Man får ta det försiktigt och vara observant på tecken på problem - dålig lukt, fuktfläckar o s v.
 
Det låter som om du först och främst borde installera mekanisk frånluft lokalt i ditt badrum. Gärna en fuktstyrd med grov dimension. (De flesta idag som sätter in en frånluftsfläkt underdimensionerar denna och/eller låter den gå för lite).

Lokalisera din inluft resp. frånluft idag.
En enkel åtgärd när man byter till nya fönster är att helt enkelt kapa bort 1-2 dm av gummilisten på ovansidan eller undersidan av fönstret. Nu har du ny inluft.
Skippa eventuell gummilist på innerdörrarna.

När du sätter igen dörren till ovanvåningen kan även balansen sättas ur spel och du bör kanske öka självdraget på undervåningen eller montera en frånluftsfläkt.

Tror inte att du behöver vara så orolig då du redan uppmärksammat problemet.
De som fått fuktskador i sina hus har oftast tätat alldeles för mycket utan att veta vad de gör.

En mening räcker egentligen:
Ventilera bort varm fuktig luft !
 
Återigen: tack för bra svar! Jag visste verkligen inget om ventilation tidigare, men börjar lära mig mer och mer...:)

Om jag förstått det rätt så var det fel av nuvarande ägare att byta till fjärrvärme utan att förändra ventilationen. Vi kan ju mycket väl byta till t ex FTX om det behövs. Frågan är om det kommer vara tillräckligt i och med att det saknas ångspärr? Eller behövs ångspärren bara om man har undermålig ventilation? (Jag har förstått att det är nästintill omöjligt att sätta dit ångspärr i efterhand...)

Jag är förstås rädd för att huset ska börja mögla och bli obeboligt och omöjligt att sälja... Det skulle ju vara en ekonomisk katastrof för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.