Behöver man installera 1 st kontaktor eller räcker det med en brytare för 3 fas ?

Pumpen är på 1 fas.
 
C
Uhm, är det ingen termostat i den som bryter? Då räcker det nog med en arbetsbrytare om du installerar den fast och sen bara stänger av den med termostaten?
 
Om termostaten bara är gjord för manöverström måste du ha en kontaktor, annars räcker det med en säkerhetsbrytare om värmaren/patronen har inbyggd termostat som bryter direkt på faserna.
 
värmaren har en termostat 0-45 gr, Överhettningsskydd och
Flödesvakt som skall anslutas till en fas L1 med nolla
 
Förmodligen är det bara manöverström på åtminstone flödesvakten, men har du möjlighet att posta bilder eller länkar till prylarna istället, det blir inte så bra om vi bara ska gissa hur det ska vara kopplat.
 
elvärmarens kopplingsschemat kommer här 16A
pumpen är en 1 fas och ligger på sep säkring. 10A
 
  • kopplingsschema elvärmare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har nu köpt en kontaktor som är för 6 kW elvärmare.
Kopplat inkommande L1, L2, L3 på övre delen av kontaktorn

Utgående på T1, T2, T3 på nedre delen av kontaktorn.

Kontaktor har en A1 och A2 som bör vara nolla. (Övre delen)

Ska inkommande nolla gå på A1 och utgående på A2 ?

I boxen finns en sammankopplingpunkt för Nolla och för Jord.
 
Där har du ju ett komplett kopplingschema! Brukligt är att ansluta manöverfas på A1 och nolla på A2.
 
OK.
Varför drar inte kontaktorn då ?
A1 har jag till nolla in och A2 till nolla ut ...är det är felet ligger ?
A1 kopplar jag till manöverfas (flödesvakt)
 
  • kopplingsschema elvärmare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det verkar som om du har kopplat fel, kopplar du enligt schemat ska det funka. Nolla till A2 på båda kontaktorerna, och respektive manöverfas till A1 på respektive kontaktor.
 
Ja, på bilden är det ju två kontaktorer i serie, den ena styrs av termostaten och den andra av överhettningsskyddet (samt givetvis att påslag + motorskydd + flödesvakt styr båda).
 
Innebär detta att de ha sagt fel till mig.
Jag har kopplat ingående från Elcentral på L1-L3
utgående till värmare.
Pumpen är på 1 fas så den behöver väl egentligen inget motorskydd.

Ska koppla flödesvakten till A2 som du skrev och nolla på A1.
Borde funka sen eller ?
 
vad meanr du med nolla in resp. nolla ut? Om du menar att du bryter nollan så finns det risk att du bränner saker i värmaren.

Du skriver också att det finns en sammankopplingspunkt för nolla och jord. Du får absolut inte bygla ihop nolla och jord. Du måste ha en jordförbindelse som är jord och ingeting annat ända till centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.