Hej på Er!

Nu har vi haft våran sommarstuga i snart 2år, det är ett rött hus med liggande panel färgat i rött med vita knutar. I huset har vi ett litet rum där mulltoa och någon typ att duschmöjlighet ska finnas. Har tänkt på hur man ska göra bra länge nu men vet inte. Duschkabin vore det klart bästa eftersom väggarna är klädda med vitlaserad träpanel men med 1,90 i takhöjd verkar det vara omöjligt. Hur skulle ni göra? Var gärna lite kreativa:D! Vore hemskt tacksam för ideer! Duscha ute é skönt men inte när det är kallt...
 
Ingen?
 
Men hur stora ingrepp hade du tänkt i rummet?

Om vi antar att ambitionen är att bygga ett duschrum med godkända metoder. Då måste du för det första fixa en golvbrunn, byta väggarna mot något som är tätt, antingen plastmatta enl. GVK reglerna, eller kakel enl BKR reglerna. Sedan har du ett rum där du kan duscha direkt på golvet. Beroende på smak och budget så köper du antingen helt enkelt ett duschdraperi, eller ngn. form av vikbar glasvägg.

Vikbara glasväggar i standardhöjd ligger på 196cm till 210 beorende på fabrikat, så du måste i så fall välja en skräddarsydd vägg.
 
Inför min badrums renovering köpte jag en begagnad duschkabin med plastglas som jag kapade ner och byggde upp i källaren. Man fick även kapa ned aluminium profilerna o sätta en klick med silicon men allt gick på under 4h.

Det hela var mycket billigt och enda nackdelen är att långa månniskor måste huka sig.
 
Men om rummet bara är 1,90 idag. En duschkabin med kar måste gissningsvis upp minst 7 - 10 cm från golvet, det går ju ett avloppsrör under kabinen. Då har du bara kvar kanske 1,8 m takhöjd. Helst vill man ju kunna ha duschmunstycket några cm ovanför huvudet om man tvättar håret. Det blir trångt även för en kort person.
 
hempularen skrev:
Men om rummet bara är 1,90 idag. En duschkabin med kar måste gissningsvis upp minst 7 - 10 cm från golvet, det går ju ett avloppsrör under kabinen. Då har du bara kvar kanske 1,8 m takhöjd. Helst vill man ju kunna ha duschmunstycket några cm ovanför huvudet om man tvättar håret. Det blir trångt även för en kort person.
Sant - huvudet skrapar i taket och man måste huka sig för att tvätta håret, men det slår att duscha ute i en kall november kväll, men då hade jag ett avlopp att ansluta till i källaren vilket gjorde det till årets bästa ide eftersom det tog oss 6v att bygga det nya badrummet.

Finns inget avlopp måste det ordnas och bör göras enligt gkv/bkr reglerna - det blir inga genvägar eller snabblösningar men man får ett jättefint badrum.

När jag tänker på det skulle jag nog akta mig att använda en dusch i ett rum som är gjort av träpanel, även om jag skulle ha en fläkt som tar ut den fuktiga luften - risken finns ju att det börjar mögla bakom panelen då det säkert inte är tätt.
 
Hemmakatten
Bygg en liten friggebod och ha som duschrum. placera en duschkabin där och kanske tom en tvättmaskin eller nåt annat ni behöver (förrådsutrymme eller gästbädd). Om man bygger en friggebod med duschkabin skulle jag inte tätskikta och göra enligt konstens alla regler, känns "overkill". Däremot gärna en plastmtta på golvet.
 
Om man har problem med att det är lågt kan man ställa in en liten plastpall i duschen, det är väldigt skönt att sitta när man är trött.
 
Det tål att tänkas på. Men det går alltså att kapa "höjden" på en duschkabin??? Funkar det så vore det intressant. Att sitta på en pall funkar ju faktiskt. Friggeboden är också en klok idé men taknen är väl att det inte ska springa iväg med kostnaderna.
 
Vi har 208 i takhöjd och har problem. Har köpt en Hafa kabin som är 190 cm men som dessvärre verkar kräva betydligt mer i takhöjd under monteringen.

Vi har köpt en
http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/3350/Produktkatalog/50//Ny bild sunny 20_rgb.jpg

I korven värms vattnet av solen och sedan blandar man med kallvatten från slangen......sa säljaren. Funkar toksoliga dagar men inte när det regnat en hel dag och man vill ta en kvällsdusch.

Vi kopplar då slangen till varmvatten (lagom duschtemp) och vrider uteduschblandaren på kallt (tar bara från slangen).

Vips underbar varmdusch även kalla dagar!
 
Sittbadkar med duschdraperi, kan det vara nåt? Kräver inte takhöjd på samma sätt.
 
Hade funkat med sittbadkar men är rädd att få vatten på golv och väggar...
Till Åmmebergare: Vad är det det för konstig mannick som värmer upp vattnet. Förstår inte riktigt men intressant verkar det! Berätta!
 
Som någon tidigare skrev är ett bra allternativ att kapa av en duschkabin till passande höjd. Se till att du har bra ventillation bara (som även tidigare sa)
 
Kan du inte delkakla badrummet då ?
Jag skulle funderat på att sätta upp gipsskivor + rollat på fuktspärr och kaklat en duschhörna.

Även om reglerna för ett fuktskyddat utrymme är rätt stränga så behöver ni ju inte uppnå det - och ni kommer inte uppnå det med en kabin heller (om ni inte bygger om rubbet). men ett rollat fuktskydd funakr nog alldeles utmärkt för säsongsvis duschning, det är ju inte en familjevilla med 3 tonåringar där badrummet utsätts för fukt flera ggr per dygn året om !?

Jag gjorde mitt badrum i fritidshuset enligt reglerna som gällde 2007 - och det är inga tecken på fuktskador ännu :)
Har samma tätskiktssystem hemma (rollat tätskikt från kiilto som är lika lätt att applicera som målarfärg om underarbetet är bra), men här har jag förvisso ett badkar som tar upp den värsta fukten istället för golvet...

/K
 
Tanken har slagit mig men det känns väl ändå som att om man ska göra det på det viset så kan man likaväl göra det ordentligt och fuktskydda hela rummet på riktigt sätt. Är lite kluven ändå för idén är ju hur bra som helst. Tack för tipset? Kapad duschkabin eller fuktskydda enbart en hörn.... ja nja... ska fundera på saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.