F
Har haft slutbesiktning och det konstaterades bla (vilket jag förvisso redan visste) att två väggar lutar/buktar mer än lovligt enligt hus-AMA. Den ena väggen måste fixas och jag ser ingen annan lösning än att den får rivas och byggas upp igen. Den andra väggen är helkaklad och halva köket är skruvat på den väggen. Att riva den blir helt orimligt för entreprenören både arbetsmässigt och kostnadsmässigt. Väggen lutar och det kommer vi att få leva med men förhoppningsvis med en ekonomisk kompensation men hur sätter man priset på sånt och hur får man entreprenörens acceptans?
 
Hur mycket lutning rör det sig om? (Inte för att jag vet svaret på din fråga, men jag undrar ändå.)
 
F
Kvanne skrev:
Hur mycket lutning rör det sig om? (Inte för att jag vet svaret på din fråga, men jag undrar ändå.)

Totalt ca 12mm ungefär. Takhöjd på 3,60.

Den ena väggen (den som måste göras om) är vägg mot en skjutdörrsgaderob i entrén. Ser skapligt proffsigt ut med 12mm springa upptill och dikt an nertill.
 
Redigerat:
Flikar in med fråga, hur mycket 'får' en vägg luta enligt hus-AMA?
 
Jag tror att en vägg får luta 12 mm
 
F
Buktighet +/- 2mm på 25cm +/- 5mm på 200cm

Lutning Höjden / 600 dock minst +/- 5mm. I detta fall 3600/600 dvs +/- 6mm.

Gäller ej bärande innerväggar av trästomme.
 
12 mm på 3600 takhöjd? Hur mycket störs man egentligen av det i verkligheten?
Det är betydligt värre med vinkelavvikelser som syns på golvbrädor.

Rörande det med en skjutdörrsgarderoben så går dörrarna på de flesta system att ställa så 12 mm är en baggis, annars löser man det med passbitar.
Är liksom just för detta som man har överlapp på dörrarna och de allra flesta husen strular mycket mer än 12 mm på 3600 mm.

/Kent
 
Redigerat:
F
snickarboden skrev:
12 mm på 3600 takhöjd? Hur mycket störs man egentligen av det i verkligheten?
Det är betydligt värre med vinkelavvikelser som syns på golvbrädor.

Rörande det med en skjutdörrsgarderoben så går dörrarna på de flesta system att ställa så 12 mm är en baggis, annars löser man det med passbitar.
Är liksom just för detta som man har överlapp på dörrarna och de allra flesta husen strular mycket mer än 12 mm på 3600 mm.

/Kent
Ställer mig mycket tveksam till det. Har mätt alla andra väggar i huset samt kollat väggar i vänners och släktingars hus. Allt från mitten av 80-talet till helt nybyggda hus. Ingen vägg är i närheten av den väggen jag har.

Väggen är 3,6 hög och får enligt hus-AMA luta 6mm. Min vägg lutar 12mm på 2 meter (så långt som mitt längsta vattenpass är). Jag lovar dig, i kombination med buktigheten så ser det ta mig fan ut som lustiga huset. Väggen är inte acceptabel (det står det även i mitt bes.protokoll).
 
12mm lutning är ingen ovanlig lutning i äldre hus, i min 30- tals lägenhet jag hade för 20 år sedna lutade ett hörn i badrummet 25 mm på 2 m. Det var inget jag upptäckte förrän det skulle kaklas.

Dvs en sådan lutning ser man inte om det inte finns en referens i närheten, man skall troligen undvika vertikalt randiga tapeter.

Däremot så kan jag väl tänka mig att en rejäl buktning syns.

Skjutdörrs garderob är ju just en sådan referens, så där blir det säkert problem,
 
Skillnaden var att på 30-talet var inte laservattenpass och vanligt vattenpass var mans egendom. Å andra sidan så hade de lod vilket fungerar utmärkt.

Kan inte folk få en vägg rakt så ska de fanimej få lära sig den hårda DYRA vägen. Synd att ni inte kunde låta dem ta ner hela köksväggen också.

Jag menar att använda ett vattenpass det är såpass grundläggande att jag kan lära min dotter på 5 år det.

Har nyss byggt ett kök i ett hus där väggen var 0,5 grad fel (dock horisontellt) och gissa om det märktes. ;)
 
F
v-g skrev:
Skillnaden var att på 30-talet var inte laservattenpass och vanligt vattenpass var mans egendom. Å andra sidan så hade de lod vilket fungerar utmärkt.

Kan inte folk få en vägg rakt så ska de fanimej få lära sig den hårda DYRA vägen. Synd att ni inte kunde låta dem ta ner hela köksväggen också.

Jag menar att använda ett vattenpass det är såpass grundläggande att jag kan lära min dotter på 5 år det.

Har nyss byggt ett kök i ett hus där väggen var 0,5 grad fel (dock horisontellt) och gissa om det märktes. ;)
Du kan vara lugn, dom kommer att få kompensera mig för det. Tyvärr är det inte det enda felet i slutbsesiktningsprotokollet. Dom skall få en chans att göra rätt för sig. Besiktingsmannen bedömde det till ca 100 000kr att åtgärda det dom ställt till med.

Alternativ 1: Hela väggen byggs om vilket medför rivning samt återuppbyggnad av hörnskåp, två lådmoduler på 70cm stycket, ett högskåp (270cm) med ugn och micro, eldragning, inbyggda högtalare, fläkt samt ca 10m2 kakel.

Alternativ 2: Kökssidan ämnas orörd men andra sidan på väggen rivs. Dvs bort med gips och spånskiva. Ny rak regel spikas in ca 1 cm från den gamla. I med isolering, spånskiva och gips. Spackel, microlitväv och måla två gånger. Väggen blir då nån cm tjockare vilket inte spelar mig nån roll. Väggen på kökssidan lutar dock fortfarande (det krånglade till det så jag var blå i ansiktet när det skulle monteras kök och kaklas kan jag lova).

Alternativ 3: Inga åtgärder och iställer en ekonomisk kompensation.

Jag är inte efter några fantasisummor utan vill bara ha en realistisk kompensation. Det finns ganska mycket annat att åtgärda så jag vill inte ta i i onödan här, relationerna med den berörda entreprenören är relativt ansträngd som den är och det finns andra fel jag vill ha åtgärdade.

Väggen är 3 m lång och efter kontrollmätning 3,40 hög. Skulle väggen åtgärdas enligt alternativ 1 så skulle fakturan antagligen landa på strax över 30000:- inklusive moms (en ren gissning från min sida, kan vara helt åt skogen). Är det rimligt att begära ersättning motsvarande all materialkostnad det hade kostat att åtgärdat väggen enligt alternativ 1?
 
Lite märkligt att du fick sätta kakel o kök innan besiktning? Blir de verkligen skyldiga o återställa mer än väggen om du gjort det andra själv?
 
Materialkostnaden för det är ju inte mer än ca 1500 kr. Du kan inte räkna med ersättning för de arbeten du gjort själv före slutbesiktning.

Att riva själva väggen och bygga upp den är troligen inte mer än 2 dagars jobb för en snickare. Troligen behöver de inte riva hela väggen heller. Jag tror att de kan lossa den i överkant (dvs de river gipset på övre 50-60 cm. Sågar loss den från taket och drar den i rätt läge.

Detta då troligen med stor åverkan på takmålning och andra ytskikt, men om de inte ingick i entrpenaden så är det troligen inte byggfirmans problem.
 
F
Materialkostnad för själva väggen ca 1500kr sen så tillkommer kakel med ca 4000kr och lite ekdetaljerer mm för kanske 1000kr. Rikta den väggen är antagligen inte möjligt, "dubbelkröker" och lutar. Besiktningsmannens upfattning var den måste byggas upp igen. Väggen bygger dom på en dag mendom skall montera ner ett halvt kök, riva väggen bygga upp den igen, montera köket, kakla och foga 10m2, fixa alla elinstallationer , spackla, slipa och måla andra sidan på väggen. Det borde vara minst 50 timmar totalt. Det är delad entreprenad med flera olika entreprenörer. Det är helt omöjligt att göra en besiktning efter varje arbetsmoment, faller på sin egen orimlighet. En riktig hantverkare är så pass säker på sin sak att det blir bra, visar det sig att det åt helvete efter fortsatt "vidareförädling" så får naturligtvis den skyldige se till att det blir åtgärdat och återställt.

Den dåligt utförda väggen påpekades av kvalitetansvarig och meddelades till entreprenören av mig. Detta ignorerades och svaret då var "se vad slutbesiktningen säger".
 
F
fresve skrev:
Lite märkligt att du fick sätta kakel o kök innan besiktning? Blir de verkligen skyldiga o återställa mer än väggen om du gjort det andra själv?
Oftast är både kök och kakel på plats vid slutbesikting. Man brukar inte besiktiga efter varje gipsskruv.

Ponera att en snickare har slagit en innervägg på fel plats och pga det punkterat ett golvvärmerör. Anses det åtgärdat då väggen är flyttad till rätt plats och sen är det bra? Omvänd ordning men i princip samma sak.

Naturligtvis är det den som har gjort fel som återställer. Fundera lite på vilka långsiktiga konsekvenser det kan få annars, det är ju inte alla fel som upptäcks med en gång eller vid en slutbesiktning. Skulle ett garantiärende på tex golvvärmen efter ett år falla på att man lagt klinker och parkett på golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.