Hej

Vi funderar på att bygga ett nytt tvåplanshus om totalt 175 kvm. Tanken är att vi ska göra en hel del själva (min far är snickare och jag själv är byggnadskonstruktör). Jag är dock lite osäker på vissa kostnader. Nedan kan ni se vår kalkyl. Håller den? Är några poster för stora?

Tomtinköp 1475000
Anslutningsavgifter VA Ingår i tomtpriset


Trädröjning 20000
Schakt & sprängning 120000
Rör i mark 30000
Platta på mark 99500
Stomme 405000
Fönster, dörrar 97000
Takbeläggning 75000
Fasadputs 204000
Golvbeläggning 136250
Kök 150000
WC 15000
Tvättstuga 25000
Badrum 80000
Garderober 20000
Innerväggar 20000
Innerdörrar 20000
Trappor 20000
El 75000
Vatten & sanitet 25000
Värme 100000
Målning 50000
Braskamin 30000
Garage 200000
Markåterställning 50000
Delsumma 3541750

Lagfart 42501
Pantbrev 50335
Totalkostnad 3634586

M V H Grubblaren
 
Kan inte svara på om posterna i sig håller eller ej när man inte vet kvalité på material och yta på ex. badrum etc. men några poster saknas tycker jag (skriver våra kostnader som riktmärke):

* Bygglovskostnad (olika per kommun). 25.000
* Ev. KA 15.000
* Elförbrukning under tiden. 9000
* Installation telefon 1500
* Installation TV 7000 (kanske ingår i El?)
* Räntor under byggtiden (kreditivkostnad)
* Ev. Hyra byggfläktar/avfuktare 5000
* Värdering?
* Byggförsäkring/husförsäkring

 
Hur har ni det med verktyg och ställningar och övrigt? Det kostar en del att hyra.
Kranbil för montering av takstolar?
Trappor för 20000? Låter väldigt billigt. Vår kostade 50000:-
Ventilation saknas. Vår kostade ca 35000 i materialkostnad (FTX med återvinning).
Kök 150000:- Är alla maskiner med där?
Braskamin låter också billigt. Visst kan du köpa en insats för 15000, men sedan tillkommer oftast skorsten ca 2500 kr/meter, schakt för skorsten, skosten på tak. Arbete för fastsättning.
Vad ingår i målning? Vår färg till vårt hus gick på ca 35.000 (250 kvm). Målar ni själva?
Sedan så är det en del småsaker som inte finns med
-lister, smygar, dörrfoder, fönsterbänkar.
Vad ingår i markåterställning? Gräs, plattor, staket, mur, träd och buskar, matjord?

Lycka till!
 
När ni pratar målning, menar ni invändig, utvändig eller både och?

/TLA
 
Vad är det för typ av tomt?

120.000 för spräng/schakt, om ni pga av markförhållanden tvingas spränga eller påla räcker inte den pengen långt...

Sen låter plattan billig (både hus och garage?), gör ni arbetet med den själva?

Alter ego
 
Det är en relativt plan tomt (i alla fall där huset ska stå) så sprängningsarbetet innefattar plansprängning under plattan (ca 90 m2). Utöver de 120.000 har jag med en post på 30.000 för schakt/sprängning av rörgrav för va-ledning. Tror ni fortfarande att det är för billigt?

När det gäller målningen så har vi tänkt att göra det själva, kostnaden som jag har med avser färg för både in- och utvändig målning.

Kostnaden för plattan innefattar enbart huset, plattan till garaget ingår i garageposten (200.000).

Tack för era synpunkter!

 
Är det någon som har kläm på vad det kostar att fälla träd? Vi har ca 20 halvhöga granar som ska ner.
 
Vad det kostar att ta ner dina granar beror på hur det ser ut där de ska falla. Om du har en tomt i ett villaområde där man inte kan fälla något träd utan att det faller på granntomt så måste man plocka ner dem med kranbil.

Om man kan fälla träden åt godtyckligt håll utan att det faller på något så är det i princip timpris för en huggare (mindre än 300 kronor i timmen), det borde inte ta mer än en arbetsdag (förmodligen mindre, beroende på storlek).

Den svåra frågan är ju vad som ska hända med träden när de väl fällts. Det är en för liten mängd för att sälja till massavedsindustrin. Om du inte bor alltför ensligt borde du nog kunna "skänka" bort träden till hugade spekulanter som alltså får ta med sig även granriset.
 
...och sen kommer problemet med stubbarna (såvida de inte kan lämnas kvar).

Om stubbarna står i vägen för bygget kan man ju låta grävaren ta hand om dem vid markarbetena. Däremot kan det kosta några kronor att deponera stubbarna (om du inte kan hand om dem själv...fräsa, klyva, bränna eller gräva ner).

Har sett exempel här på forumet på 700:- / stubbe, 1000:- / ton stubbar, 15000:-/ flak stubbar...använd söktjänsten om du vill läsa själv...

Alter ego
 
Hej

Jag funderar också på det här med priset. Hur kan man få det exakta priser för sitt hus för att veta hur mycket man ska låna?

- bygglov. Ska jag ringa kommunen och fråga vad det kostar här?
- platta. Vem ska jag fråga vad den kostar? Vem jobbar med sådant? Byggfirmor?
- byggmaterial. Måste jag först göra ritningen exakt och sedan skicka efter offert?
- el/vatten. Fråga vem?
- ...

Det är en massa jobb bara med det. Man blir trött innan man når alla. Och sedan ska man jämföra, pruta... Men det finns nog ingen genväg...
 
Genvägen är ju att köpa ett prefab-hus!
Då får du de flesta priser/kostnader "gratis". De som säljaren inte kan garantera (såsom bl.a. schakt) kan man istället lägga ner lite extra krut på att verifiera. Hurvida prefab kostar mer än lösvirke tvistar de lärde men kan man inget själv och/eller inte har kontakter på material/arbete bör man nog allvarligt överväga prefab.

Husen som visas i kataloger är bara typexempel. De flesta prefab-tillverkare kan bygga exakt ett sådant hus du vill ha. Arkitekthjälp går i de flesta fall oxå att få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.