Hej,

Jag håller på att renovera våra reverterade innertak. Efter att jag tagit bort den gamla limfärgen och lagat i sprickorna ska jag nu lägga ett tunt lager med finputs av kalkbruk.

Jag har försökt köpa fint grus (0-1) för att blanda till fin kalkputs, men ingen grusterminal jag kollat med har så fint grus. Jag provade att sila "mur och putsgrus" (0-4) med ett nät, men det blev inte så fint bruk ändå.

Så istället har jag nu köpt färdigblandad "Kalkbruk fin 0-1" på säck och det funkar bra. Fast det är mycket dyrare med färdigblandat. Nån som vet vad man ska blanda med för sand för att få motsvarande bruk? Är det nån slags stenmjöl man ska blanda med?
 
Ja nån helt vanlig sand av nåt slag torde funka fint
 
jag skulle offra dom några 100-lappar extra för att få färdigblandat fint kalkputs :).
Det blir ändå inte många säckar för ett tak med max 5 mm puts ?

Putssand är en något udda sandsort och inte alla grustag har en sort som duger till kalkputs ( har fått veta ). I betong kan man blanda vad som helst men kalkputs är lite mer kräsen :).
Den ska helst ha skarpa kanter , och strandsand duger ej för den har salt i - tvätta och sila?.
Stenmjöl är ej lämplig heller för man har ingen garanti att det blir ren kvartssand av sten.
Jag fick en lass med sand som var ej lämplig till att måla vitt - många svarta korn i som liknade kol i den annars ljusgula sanden. Dessutom var den grövre och jag silade den genom en kökssil med metalltrådnät :) . Mycket extra arbete ...... men när jag behövde så fanns inga färdiga blandningar av kalkputs att köpa så det blev en nödlösning :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.