Hej såg nu i solljuset att det ligger en del hinnor av siliconspill efter diskbänksmonteringen på laminatskiva, hur får jag bort siliconen? Aceton, lacknafta?
 
Mekanisk. Lämpligen med en trä- eller plastbit. Gnugga, gnugga, gnugga.

Finns inga lösningsmedel som tar bort om du inte samtidigt vill lösa upp laminatskivan.
 
  • Gilla
Biber
  • Laddar…
Jag har någonstans läst att man kan använda ättika/ättiksprit för att avlägsna "härdad" silikon. Har inte testat själv, men det verkar ju i någon mening logiskt eftersom silikon ofta luktar ättika när den kommer ut från tuben. Om det funkar, så vet dock inte hur detta eventuellt skulle kunna påverka laminatskivan...
 
bygga_bo skrev:
Jag har någonstans läst att man kan använda ättika/ättiksprit för att avlägsna "härdad" silikon. Har inte testat själv, men det verkar ju i någon mening logiskt eftersom silikon ofta luktar ättika när den kommer ut från tuben. Om det funkar, så vet dock inte hur detta eventuellt skulle kunna påverka laminatskivan...
Ättiksyra bildas som restprodukt vid polymeriseringen för vissa silikontyper. Har inget med lösningsmedel att göra.
 
Aceton fungerar fin fint.
 
Jif/Vim och lite gnugga brukar gå bra också.
 
Skall testa era tips och återkommer med resultat.
 
  • Gilla
Sbengt
  • Laddar…
Efter en empirisk undersökning:
- Bensin, nix man fick bara lust att klippa gräset
- Aceton, nix men nagellack fixar det
- Suddigummui, nix
- rakblad, till viss mån, men laminatskivan är inte helt slät så det är risk att skada den.
Det som återstår att testa är VIM och ättikssprit. En joker är att försiktigt värma upp området och sedan "gnugga", Ger mig inte...
 
  • Gilla
johanhansssson
  • Laddar…
Silstrip finns ju. Hur den påverkar laminaten vet jag inte.
 
vid köp av laminatskivor från DFI-Geisler så medföljer en liten flaska med lacknaft för rengöring och en liten flaska för efterpolish.

Så är det högtryckslaminatskivor du har så går det att använda förtunningsmedel typ lacknafta!
 
Just nu har jag testat det mesta utom Silstrip.
Fördelen med mina tester är att jag vet vad mer jag kan använda silicon till i framtiden.
Borde vara en döskalle på tuben med tanke på att silicon är betändigr för evigt och inte bryts ner av naturen.
Skall köpa Silstrip, återkommer med analys...
 
Hur går det, har du provat Silstrip än?
 
Nix, ingen silstrip ännu... kommer. Men det verkar som om mekansik nötning funkar i längden. Ju mer jag använder disktrasan desto mindre blir problemet. Men med min takt så lär det dröja 5 år innan jag är nöjd. Inom 2 veckor har jag testat silstrip.
 
  • Gilla
3backslinje
  • Laddar…
hur gick det med "silstrip:et" ?
 
Blev ingen test, mekanisk nötning funkade, efter några månader med vanlig torkning var det helt borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.