Hej

Hålller på att gräva längshuset för att lägga kollektorslangen från kommande borrål. Sträckan längs huset är ca 4m vilket inte ingick i offerten då jag har en gjuten cementplatta närmasthuset. Då jag nu plockat bort en 1m bred remsa av plattan kan jag inte gräva mer än 40cm djupt längs huset då jag stöter på berg. Kan man nöja sig med detta djup?

Det kan gå att gräva djupare men då måste jag ta bort ännu mer av cementplattan.

Borrhålet är ca 7m från husknuten det är osäkert hur mkt djupare det kommer gå att gräva där också.

Vilken isolering kan vara lämplig att lägga ovan slangen?

Mvh

Mikael
 
Redigerat:
Thomas59
Min kollektorslang lades på ca 40 cm djup. Slangen isolerades och sedan skottade dom igen "diket". Ingen annan isolering gjordes. Skulle tro att det är helt ok.
 
Thomas59 skrev:
Min kollektorslang lades på ca 40 cm djup. Slangen isolerades och sedan skottade dom igen "diket". Ingen annan isolering gjordes. Skulle tro att det är helt ok.
Det låter bra. En annan fråga hur nära huset kan jag lägga kollektorslangen de sista 3-4m längshusväggen (ingen källare på huset.). Jag hade tänkt lägga dem inom 3dm från husväggen?

Måste jag isolera mellan husvägg och kollektor slang?Och i sådanafall hur mkt?

Om jag hade haft ytjordvärme hade det säkert inte varit så nyttigt men är det skillnad när man har ett berghål?

Mvh

Mith
 
Thomas59
mith skrev:
Det låter bra. En annan fråga hur nära huset kan jag lägga kollektorslangen de sista 3-4m längshusväggen (ingen källare på huset.). Jag hade tänkt lägga dem inom 3dm från husväggen?

Måste jag isolera mellan husvägg och kollektor slang?Och i sådanafall hur mkt?

Om jag hade haft ytjordvärme hade det säkert inte varit så nyttigt men är det skillnad när man har ett berghål?

Mvh

Mith
Du kan nog lägga slangarna så nära du vill och nej, du behöver inte isolera mellan slag och vägg. Slangarna isoleras direkt runt om och kan i stort sett läggas var och hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.