Jag och min sambo har precis köpt ett hus som vi får tillgång till i början på augusti och vi har nu börjat försöka ta in lite priser på vad vårt badrum skulle kosta att renovera, (vilket inte är lätt i semestertider...) Vi vill ha en våtrumsmatta och våtrumstapet samt byte av golvbrunnen och nya ledningar. Det senaste företaget vi pratade med ville ha ungefär 80000kr. Av detta så var 24000 arbetskostnad (minus 50'% i ROT-avdrag). Vi kan inte så mycket om renovering och särskilt inte om badrum, så det tyckte vi väl var ganska ok, men att resterade 56000 alltså skulle vara materialkostnad har jag svårt att se... Badrummet är på 6,5 kvm och mattan vi tittat på kostar ca 180kr/kvm och tapeten lite mindre. Har innan varit och kollat lite på diverse material och vi får inte alls ihop det... Kan detta stämma eller har vi fått ett helt felaktigt pris eller vad är det frågan om :confused:
 
Be att få en specificerad lista på vilket material som ingår i de 56 000'.

Om de skall följa alla nya regler så skall de ta bort det som finns idag och ersätta det med skivor av ikke organiskt material, det skall flytspacklas för att få fall osv osv.

/N
 
Ingår badrumsinredning i den materialpengen?
 
T
Är du inte nöjd så tacka nej och sök en annan, kanske lite billigare hantverkare, ungefär som när du handlar dagligvaror.
Är det dyrare än på coop( jag antar att du handlar där) så sök dig till det lite billigare.
MVH
Thomas
 
Nej, inredningen ingår inte. Det var därför jag tyckte att det lät så mycket, men jag får väl fortsätta leta.
 
Vi tänkte ursprungligen göra jobbet själva, men har bestämt oss för att i stället ta in offerter. Och det är mycket som är lite skumt med hur företag ger offerter även om man ber om specad offerter. Vi har för vårt badrum på 5, 6 kvm fått ett pris på 65000 som bäst hittills. Men där ingår 4700 för VVS-arbeten, lika mycket för el (golvvärme + dra fram ny ledning för massagebadkar), 10000 för plattsättning samt 15000 för "byggnadsarbete" ospecat. Vet att vi måste riva gipsväggar, nila i betongen för att nyta golvbrunn mm men omöjligt att få en timspec. Men konkret säger de att mtrl går på 30 000 och arbete 35 000, och när vi frågat säger den firman att väljer vi matta ist f kakel så kan vi spara ca 10000 i arbetskostnad (men inget på mtrl). Så jag tror att ni ska kolla med flera firmor - vi kommer också att jaga flera offerter.
 
H
Min erfarenhet att det sitter långt inne med en spec. materialkostnad.
Vad jag tror men jag kan ha fel, då går det kolla varje post vad det kostar ute i handeln.

Fick som ett exempel pris 4000,00/m2 och då ingår allt utom klinkers och badrumsinventarier. Tror att jag skall börja som plattsättare för det verkar vara oerhört lönande:confused:

Har en uppgift att materialkostnad med godkända våtrumskivor inkl. tätskikt och inkl. el och VVS ligger på 300,00, (exkl. kakel) är det någon som vet exakt?
 
Redigerat:
Om du räknar på bara godkända skivor och tätskikt så hamnar du på mellan 350 och 400 kr per kvm. Då har jag räknat på priser från Sigro på nätet. Och Norgips aquapanel från k-rauta.

Då räknar jag på faktiska kvadratmetrar som skall plattsättas. ex. från mitt badrumsprojekt på 10 kvm golvyta och ca 35 kvm väggyta. Till det kommer kostnader för flytspackel, som i normalfallet hamnar på ca 2- 300 per kvm golvyta. Jag behövde av olika anledningar spackla ca 30mm istället för normala 15mm.

El och VVS är oerhört svårt att bedömma, det skiljer så mycket beroende på förutsättningar.

jag tror att ett mer korrekt pris för material som tumregel ligger på 600 - 800 per kvm golv och väggyta. Detta då med billiga inköpskällor. Om man räknar på proffs inköp (alltså inte internetshoppar) så bör man troligen lägga på 30 - 50%.
 
300/kvm inkl allt (vvs o vatten) låter för billigt. Om du skall ha ett par dosor, ett 20tal meter kabel + strömbrytare + en elektriker som sätter upp det hela så hamnar du nog på 300 för bara det.
 
H
Tack för era inlägg hempularen och niblom, det är säkert intressant för många läsare, materialet (förutom kakel) kostar under alla omständigheter inte över 1000,00/m2. Skulle tro att rivning av befintliga väggar skulle rymmas i det priset också.

Detta är en bra riktlinje för materialkostnad för alla som begär in offerter för renovering av badrum.:)

Det pris jag fick på ett företag 4000,00/m2 skulle då göra en timpeng på 3000,00/m2. (Det var i särklass den dyrast offerten).
 
Redigerat:
Tror att du utan vidare kommer över 1000 kr per kvm om du handlar tätskikt i en vanlig kakelbutik. Priserna jag nämner gäller på nätet.

Som exempel så köpte jag några hörn för lite (fiberremsa, speciellt formad för att sitta i hörnor, obligatorisk om man skall följa systemet), Jag hade glömt att jag har 2 utsickande pelare i rummet, totalt behövde jag 3 extra innehören och 3 extra ytterhörn. På nätet kostar de 61 kr st, i kakelbutiken kostya de 99 kr st.
 
Visst är det billigare att handla på nätet, men företag köper ju oftast i större kvantiteter och har rabatter + att de får dra av momsen. Tycker fortfarande att det är ett rövarpris. Räknar jag med 1000kvm så saknas det ändå en hel del pengar. Tack för alla svar, känner att jag inte är helt ute och cyklar iaf.
 
När det gäller priset så är min erfarenheter från andra branscher men oftast så är det så att on-line företagen har otroligt stora volymer + att företaget som har varumärket oftast får vara med och betala reklam o marknadsföring av sajten. Oftast är det oerhört svårt för ett mindre/normalt stort företag att konkurera med pris mot on-line företagen.

När det gäller momsen så måste de lägga på den igen (på hela beloppet) så avdragsrätten spelar faktiskt ingen roll.

Ett av problemen med byggbranschen är att de är beroende av sälja produkterna för att gå runt och att de har för små volymer/dåliga inköpare/dåliga rutiner för att konkurera med företagen på nätet.

Jag betalade 1930 per kvadratmeter. Då murade de upp en vägg runt 2/3 av badrummet, satte upp en dörr, tätskikt, lägga kakel + klinker inkl fog, dock ej själva kakel + klinker. Ingen el eller vvs.



Personligen hade tror jag att det varit bättre att höja timpenningen och att man kunden köpa prylarna var man vill.
 
Sen är det ju himla svårt att räkna exakt hur lång tid det tar om man ska riva bort bef. skiva på väggarna ( hur ser det ut bakom, hur är det reglat, hur tätt det är fastsatt, skruvat eller spikat) sen är det nog av stor betydelse om samma firma gör allt rivning snickring ev. rördragning för el och montering av golvbrunn, ska 2-4 olika firmor dit blir det ju en massa åkning och väntetider

Klart att endel drar till med extra för att inte gå back på jobben, det är tråkigt att jobba när man får betalt värdelöst att jobba gratis :)

Skulle vilja påstå att en seriös hantverkare som klarar det mesta själv gör 9 av 10 badrum biligare på löpande räkning än på fast pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.