Hej,
Har ingen erfarenhet med husbygge, men efter många tur och retur till olika huslev har vi bestämt oss att bygga med lösvirke. Har fått en pre ritning från vår arkitekt och hoppas på att kunna komma igång med bygget till nästa år. Vad ska man tänka på ang. planering, projektering, bygg och annat? Vi hoppas att kunna anlita någon som kan ta hand om kvalitet biten. Känner ni någon eller några entrepenörer runt om växjö trakten som bygger lösvirke?

Edit: Tipsa gärna olika aktörer inom, El, VVS, Mark o Grund, Målning, Snickeri, osv.
Har tänkt oss att bygga ett 125kvm stora ett våningshus med ryggåstak, 400mm tjock vägg, z-panel på yttervägg, spånskiva bakom gips med microlitväv på alla ytor förutom vardagsrum och kök (ska ha panel iställe), slipbar eklammel, aluminiumklädda fönster med U=1,1 W/m2K, skjutdörrar, glasad altan, isolerad garage. Bra kvalitet till en rimlig peng.

/MVH
 
Redigerat:
Hej,

Svaret kan bli mil långt så ger ett bantat svar.

Har du ingen erfaremhet av husbygge rekomenderar jag dig starkt att bygga ditt lösvirkeshus på totalentrepenad. Läs också igenom KARF. En KA kan hjälpa dig i processen. Skriv ett förfrågningsunderlag med en så komplett beskrivning som möjligt, rumsplanering, ritningar, teknisk spec och vilka förhållande som skall gälla för entrepenaden(exv. ABS09). Detaljnivån i beställningen ger kvaliten i svaren från entrepenörerna..
Lägg underentrepenörer åt sidan och fokusera på totalentrepenören istället.

Sök igenom detta forum. Hör finns förmodlgen svar på de flesta av dina frågor än om i spridda trådar.
 
rossen skrev:
Hej,

Svaret kan bli mil långt så ger ett bantat svar.

Har du ingen erfaremhet av husbygge rekomenderar jag dig starkt att bygga ditt lösvirkeshus på totalentrepenad. Läs också igenom KARF. En KA kan hjälpa dig i processen. Skriv ett förfrågningsunderlag med en så komplett beskrivning som möjligt, rumsplanering, ritningar, teknisk spec och vilka förhållande som skall gälla för entrepenaden(exv. ABS09). Detaljnivån i beställningen ger kvaliten i svaren från entrepenörerna..
Lägg underentrepenörer åt sidan och fokusera på totalentrepenören istället.

Sök igenom detta forum. Hör finns förmodlgen svar på de flesta av dina frågor än om i spridda trådar.
Jo, totalentrepenören ska jag ha, fast lite info om olika aktörer vill man veta när man för diskussioner med olika entrepörer samtidigt hoppas man att man kan lära sig nåt. Jag letar också efter en kvalitetsanvarig för bygget har ni nån som ni kan rek. rek gärna isf. Tacksamt för alla svar.
 
Skippa microliten. Vill det spricka gör microliten ingen skillnad. Om du däremot väntar ett par år, kan du sätta microlit. Då har dom värsta sprickorna redan kommit fram.
 
Låter vettigt, men blir det inte omständigt att sätta på microlit efteråt?
 
Jo, men om du väntar ett par år, så har du säkert tröttnat på färgerna ändå. Har du tur spricker det ingenting.
 
Kom igen folk, lite tips och sånt :)
 
Det kan bli lite svårt att tipsa om företag som kan hjälpa dig med att bygga ett lösvirkeshus. Det finns ganska många i Växjö regionen.

Ett tips kan vara att kontakta Villafabriken i Växjö. Dom Prefab bygger huset som du vill ha det, Dom fixar säkert allt runt om kring oxå samt montage av huset.

Skulle inte dom kunna hjälpa dig blir det nog gula sidorna som gäller, det är bara att börja ringa runt.
 
har lite tips på byggare du kan höra med.....o såna du inte skall höra med.....vill du så kan jag maila dig
 
Hej Mickel,
Gärna, vora skit bra om du kan göra det.

Vi har oxå pratat med VillaFabriken, de tar ca. 20tkr/kvm, enligt den offert som jag fick och då var det nyckelfärdigt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.