Hej
Jag håller på med ett friggebod, med en altan precis utanför ett skjutparti som är ca 3 meter brett, jag kommer att lägga klinker på golvet i friggan, och nu vet jag inte om jag skall sätta skjutpartin ovanför klinkern, eller skall jag fästa den på golvspånen ?
Tilläggas kan att det är en list på underkant av partin som är ca 35 mm högt, jag tänkte om man sätter partin direkt på spånet så kommer man längre ner (15 mm flytspackel & klinker = 25 mm),
kanske spar man någre blåa tår, eller är det helt "byggtekniskt" fel ?
 
Skjutpartiet sätter du först, annars har du en öppen vägg utåt till klinkers är klart, detta är det mest praktiska. Estetiskt kommer du eventuellt få ett snyggare avslut mellan klinkers och parti med partiet sist. Hade det varit ett vanligt boningshus hade partiet först varit självklart, men en friggebod kan man ha lite mer citroenlösningar. Oavsett bör du se till att alla öppningar i överkant hamnar i samma höjd. Sätter du klinkers sist avslutar du med fog eller en trekantslist.
Mitt förslag är att köra partiet först så kan du även få det rakt med kilar m.m under utan att bry dig om golvet. Tror det blir snyggt ändå och som du nämde: tröskeln kommer längre ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.