Jag håller på att göra om hallen som har en avsats på 1.2*1.2m innanför dörren där det ska vara klinker. Efter en halvtrappa upp så är det en lite större yta där det ska bli parkett. Ska lägga in vbgv och funderar nu på att lägga samma slinga på båda ytorna.

Konstruktion vid parketten: Nedsänkt gles i bjälklaget, golvspån, parkett.

Konstruktion vid entrén: Mer oklar, finns flera alternativ. Antingen nedsänkt gles, golvspån, gips, klinker eller ett förslag från MattiasS med att lägga spånskivor nedsänkt i bjälkarna och sedan flytspackla in slingorna innan klinkern.

Materialen leder ju onekligen värme olika bra. Låter detta som en bra eller dålig idé?
 
Under parketten kan man lägga frigolitskivor med spår för slangen och aluminiumplattor som leder värmen upp till golvmaterialet. Förmodligen får Du bättre funktion då än att lägga slangen i spånskiva.
Det finns säkert nån typ av spånskiva som jag inte känner till men annars skulle jag hellre fltya på gips än spån.
Oavsett konstruktion kommer Du att få olika varmt på golven, klinkers leder värme bättre än parkett, det kan Du bara åtgärda med olika slingor.
I vårt system fördelar en shunt alla slingor (5 st) efter pumpen och termostaten, värmen i respektive slinga regleras med en ventil som styr flödet och som ställs in manuellt. (Det tar ett tag förstås att hitta rätt i alla slingor och få så varmt som man vill överallt men bor man några vintrar så blir det bra:) ) Det är som jag ser det inte nåt stort problem/jobb i hela projektet att borra ett par extra hål nånstans för en till slinga. Jag skulle alltså valt att ha två slingor i din konstruktion.
 
Jag håller på att lägga in värmen i tre rum till och sätter in en fördelare med regulator till varje slinga som du pratar om -> kanske blir två slingor i hallen.

Menar du alltså att man kan lägga ett lager golvgips på bjälklaget (cc30), flytspackel och klinker för att få godkänd bärighet? Hur tjockt måste flytspacklet vara i så fall?

Som jag har förstått det måste jag ha en spånskiva innan parketten för att få godkänd bärighet. En nedsänk glespanel räknas väl så att säga överhuvud taget i bärighetssammanhang? Bjälkarna ligger cc40 där parketten ska ligga. Slingorna kommer att ligga under spånet. Menar du att jag istället skulle strunta i glesen och bara använda en cellplast på bjälkarna med spår för rören och sedan parkett på det? Jag tycker det låter svajigt...
 
Hm, nej riktigt så menade jag inte, hade nog inte riktigt förstått hur din konstruktion ser ut.:confused: Då måste Du ha golvspån för nån bärighet finns inte i gips och frigolit. Men dom frigolitskivor som jag la tror jag skulle passa bra under parketten för att få värmen upp i golvet ordentligt, alltså först golvspån sen frigolit med värmeslang och sen parkett. Om Du lägger golvspånet ovanför värmeslangen och sen parkett ytterligare en nivå ovanför får värmen svårt att nå upp i rummet tänkte jag.

Om det går att flytspackla direkt på golvspån så skulle jag göra det men där är jag inte säker, därför tänkte jag gips först men det viktiga är ju att golvet tål flytspackel eftersom det är ganska vått när man häller ut det. Flytspackla in slangen fungerar utmärkt med klinkers uppepå sen.
 
Då är jag med. Håller med om att ditt förslag är bättre värmeteknisk. Valde dock bort det eftersom det bygger mer på höjden. Källare under, så lite takvärme där är inte hela världen...
 
csu skrev:
Då är jag med. Håller med om att ditt förslag är bättre värmeteknisk. Valde dock bort det eftersom det bygger mer på höjden. Källare under, så lite takvärme där är inte hela världen...
Nä takvärme i källarn kör jag också me :p Med tanke på hur pass varmt det blir i köket och hallen (värmeslangen i flytspackel å klinkers) undrar jag om det är så stora värmetapp neråt från golvvärme?? Inget som vi märker alla fall.
Jo golvvärmen bygger på höjden och alltid letar man millimetrar för att få så lågt som möjligt ;) vi har hyfsad takhöjd även i källaren dessbättre så jag har inte behövt bry mej så mycket om det.

Din fråga var ju egentligen om man kunde köra samma slinga under parketten och klinkersen, ursäkta att jag virrade till frågetråden :D Om Du matar in värmen från det hållet där parketten ligger så har Du det varmaste vattnet under det "sämsta" golvet, då kanske det blir hyfsat lika i båda?
 
Har bestämt mig för att köra på samma slinga. Tänker att det inte gör något att det blir varmare direkt innanför dörren vid klinkern. Då torkar det upp snabbare på vintern...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.