Hej,

Jag tänkte bygga en enkel kompost, mest för att ta hand om överblivet gräs efter gräsklippning. Tänkte något enkelt, typ fyra pinnar i marken och ett "plastnät" runt om. Har någon någon bättre idé eller några tips att tänka på?

Jag är helt grön på området, så alla tips mottages tacksamt.
 
Viktigaste tipset är att inte enbart lägga på gräsklipp. 10-15 cm gräsklipp sen behöver du något luftigt material mellan t.ex. lite häcklipp. För mycket gräs = kväve eller för mycket kol = grenar mm blir inte optimalt. Enbart gräs riskerar att ruttna/mögla.

Min första kompost var 4 pinnar med plastnät vilket var fult och svajigt men det fungerra det också. Även en hög på marken fungerar så det handlar mest om det estetiska och praktiska. Själv har jag numera 4 st 2 kubikmeter stora komposter av trallvirke som är enkla att öppna i fronten.
 
Tackar för svaret!

Mitt problem är i så fall att det är mest gräs det handlar om. Häcken är precis nysådd och i övrigt så finns det inte så mycket växtlighet att bidra med. Hushållsavfall, ex potatis, matrester, frukt, är det bra att blanda i? Ogräs (för det hittar jag en hel del överallt på tomten), eller är det också kväve?
 
Thomas59
Köp några begagnade pallkragar (4-5 per kompost är lämpligt) och en hink båttjära. Tjära kragarna och stapla på eftersom komposten fylls. Bra att ha två komposter. Då den ena fyllts tar man översta lagret i den första och lägger i botten på den andra och börjar på nytt. Den första komposten kan då få ligga till sig tills det är fin kompostjord.

Gjorde själv så och tar gärna en sväng förbi komposten bara för att det luktar så gott av tjäran.
 
Okej. Vad har tjäran för funktion?
 
Thomas59
Förutom att den luktar gott och gör komposten lite snyggare så skyddar den trät mot röta.

Du kan givetvis måla pallkragarna (eller om du bygger i lösvirke som blir lite billigare) eller olja in dem eller försöka hitta tryckimpregnerade pallkragar. Det sistnämnda är dock inte så lämpligt om du sedan ska ha mullen från komposten i trädgårdslandet. Använder du mullen till annat är det nog ok.
 
Vissa kommuner har förbud mot att lägga hushållsrester i öppen kompost så det är ingen bra idé (drar till sig råttor). Då är en sån här produkt överlägsen: http://www.joraform.com/jorakompost125270.html man bara blandar med sågspån.

Förslaget med pallkragar låter bra - jag ska testa själv.
 
Jag samlar alltid upp gräs, och "komposterar" allt i en hög bakom skjulet. blir en hög som blir maximalt 50 cm hög, ca 180*180 cm. Har inga som helst planer på att rama in den. Räfsar alltid till högen lite efter varje klippning så det ser schysst ut.
Blir väldigt kompakt, så det blir absolut inte högre än 50 cm på en säsong.

Varje vår brukar jag ta o slänga in allt som är kvar i släpkärran och börjar på en ny hög. Det förvinner som sagt inte så lätt.
 
Szture. Jag har hört detta att vissa kommuner är negativa till öppna komposter men de lever nog i en fantasivärd. Betvivlar starkt att en öppen kompost med hushållsavfall skulle kunna dra till sig råttor mm. Animaliska rester skall däremot inte användas. Att hålla på att blanda med sågspån mm förstår jag inte vitsen med. Jag har alltid öst i allt vegetabiliskt hushållsavfall, gräs, häckklipp, ogräs mm. Och jag får alltid ett bra jordförbättringsmedel efter ca 2 år (ibland redan efter ett)
 
Grannens öppna kompost är bb för traktens mördarsniglar, det finns massor. Finns det inga sniglar där ni bor är det okej, men annars skulle jag inte rekommendera öppen kompost.
 
En annan praktisk metod för själva bygget är att spika ihop färdiga golvtrallar 80x80 cm som brukar säljas för 89 kr st. Har man tre väggar så kan den fjärde vara gjord av såna där gröna nät som säljs som kompostburar (men som är helt meningslösa till just det ändamålet). Nätet blir då dörren som går att haka av lätt när man ska ta ut kompostjorden. Sen kan man fylla på med det antal fack man tycker blir lagom och har plats med, två fack behöver man garanterat. Men gäller det bara gräsklipp så verkar det överflödigt med kompost, bättre att antingen låta det ligga bidra med näring till gräsmattan eller mylla ner det i rabatterna.
 
Pallkragar låter inte som en bra idé då det inte kommer till någon luft från sidorna. Men kör man bara med gräsklipp spelar ju detta som sagt ingen roll. Jag slänger mitt gräsklipp i en stor hög i en avskild hörna av tomten, men sedan jag köpte ny åkklippare med effektiv uppsamling har den högen börjat växa oroväckande mycket. :) Och den ser inte trevlig ut. :( Jag tror mer på trallbrädor med några cm mellanrum. Hushållsavfall bör slängas i sluten kompost om det så bara är potatisskal och kaffesump. Däremot är det väldigt effektivt att lägga en giva gräsklipp i hushållskomposten. Och sågspån används för att det inte ska bli för blött (och för näringen), då börjar det ruttna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.