Hur mycke är havsutsikt värt egentligen?
Har hittat en tomt några mil utanför Göteborg med rejäl havsutsikt.
tomten är på 1100 m2.
Ligger ett litet hus på tomten idag(inget att ha)
Komunalt vatten o avlopp.

PRIS 2 miljoner.

Låter som mycket pengar i dessa tider eller vad tycker ni?
 
S
Hej
Jag har inget bra svar på din fråga och jag känner inte till göteborgstrakten alls...
Men det finns ju en väldigt begränsad kust, det är väldigt få hus som har förmånen att ha havsutsikt, framförallt i närheten av större städer, men nästan alla vill gärna ha havsutsikt. Just därför kommer havsutsikt alltid att vara något exklusivt och eftertraktat. Tomten är helt klart mycket viktigare än huset i sig tycker i alla fall jag, huset går att fixa till men inte tomten/utsikten.

För att svara lite mer på din fråga så skulle jag påstå att det ligger mycket mer i kalkylen än "bara" havsutsikt. Har man havsutsikt så har man oftast möjlighet till båtplats t.ex.
Viktigt i sammanhanget är kanske också vad det finns för byggmöjligheter.

förtydligande: Jag skulle hellre bo i ett hus värt 1 miljon på en tomt vid havet med storslagen utsikt och egen brygga värt 2 miljoner än ett hus värt 2 miljoner på en tomt i ett vanligt villaområde värt 1miljon.
 
Redigerat:
W
Hasse.A skrev:
Hur mycke är havsutsikt värt egentligen?
Har hittat en tomt några mil utanför Göteborg med rejäl havsutsikt.
tomten är på 1100 m2.
Ligger ett litet hus på tomten idag(inget att ha)
Komunalt vatten o avlopp.

PRIS 2 miljoner.

Låter som mycket pengar i dessa tider eller vad tycker ni?
Beror helt på vilket område den ligger i. Det kan vara skit billigt eller skit dyrt. Såldes precis två tomter med havsutsikt nära där jag bor och de gick för över 5 miljoner styck men är det ett "sämmre" område så kan det lika gjärna vara 500 000 för en tomt. Helt klart är att havsutsikt nästan dubblar priset på en tomt (i snitt).
 
Dubbla priset för havsutsikt. Nja, är det verkligen ett "snitt" på hur mycket mer man får betala?

En tomt med havsutsikt såldes för 2,7 nära mig. En tomt i samma område såldes för 1,9 utan havsutsikt. En strandtomt gick för 8 nyligen och en villa på en liknande strandtomt gick för 12,5. Alla dessa försäljningar är sedan i våras och alla tomter ligger inom 2-300m.
 
J
Där jag bor så såldes en lägenhet i ett parhus på 56 kvm igår för 2,2 miljoner men då kan man se havet..
 
Ok, ni har övertalat mig :)
Ska se om jag kan få till ett köp nästa vecka!

Håller tummarna...................................
 
W
imported_Anders_S skrev:
Dubbla priset för havsutsikt. Nja, är det verkligen ett "snitt" på hur mycket mer man får betala?

En tomt med havsutsikt såldes för 2,7 nära mig. En tomt i samma område såldes för 1,9 utan havsutsikt. En strandtomt gick för 8 nyligen och en villa på en liknande strandtomt gick för 12,5. Alla dessa försäljningar är sedan i våras och alla tomter ligger inom 2-300m.
Läser du vad jag skrev så ser du att det står nästan dubblar. Tror nog att det kan vara ett snitt, då menar jag bra havsutsikt inte mäklarhavsutsikt. Det skall även vara nära till vattnet inte typ 1km med havsutsikt.
 
Wester skrev:
Läser du vad jag skrev så ser du att det står nästan dubblar. Tror nog att det kan vara ett snitt, då menar jag bra havsutsikt inte mäklarhavsutsikt. Det skall även vara nära till vattnet inte typ 1km med havsutsikt.

Okej, men det är lite svårt att tolka vad "nästan" dubbelt är om det lika gärna kan vara 50% som 100%. Jag ville bara poängtera att jag inte tror att det generellt är dubbla priset, däremot 1 och en halv tror jag absolut att det är.
 
W
Jo der kan säkert oxo stämma. Det varierar ju rätt kraftigt mellan olika ställen och så finns det havsutsikt och HAVSUTSIKT (typ längs upp på en 50m hög klippa med 270graders utsikt.)
 
Tack för era synpunter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.