Hej!

Jag planterade en kaprifol (Lonicera caprifolium) i våras. Den har vuxit upp runt en spalje jag har gjort i ett stenparti.

Ska jag plocka ner den därifrån och lägga kvistarna på marken så att snön täcker hela plantan eller ska jag låta den sitta kvar?

Man ska väl inte klippa ner den som vissa kätterväxter va?

Jag bor långt upp i norrland så det blir bortåt -20-30 grader ibland på vintern.

Någon som vet?
 
Varför har du valt Lonicera caprifolium? För att du gillar just den sorten? Den klarar sig normalt sett endast upp till zon III om det inte gäller extremt mild plats den satts på.

Gör inget med den; kolla om den klarar vintern precis där den står! Klipp den inte nu.

Funkar inte detta så sätt en ny kaprifol till våren. Det finns andra kaprifolsorter som är härdigare. Om du inte är en vansinnigt urintresserad trädgårdsfreak som älskar att utmana klimat och öde är det bättre att satsa på växter som klarar din zon. Jag vet inte var i Norrland du bor eller vilken zon du bor i ... Norrland är stort ;).

Generellt sett är inte kylan 20-30 grader det värsta utan det är den långsamma våren, stark vårsol i kombination med nattfrost som knäcker mindre härdiga växter. Om du fått tag i kaprifolen i en närbelägen plantskola och dessutom bor kallare än i zon III skall du inte handla mer i just denna plantskola - det är ojust av plantskolan att sälja zonknäckarväxter!
 
Hmmm... jag gick till plantskolan här i bygden för att köpa en klängväxt som skulle klara vårt klimat. Tycker iaf att de som håller till här ska ha såna växter?! Enligt han så var det en tålig växt, för jag sa att jag ville ha en tålig för jag hade köpte året före en Humle som inte klarade vintern. Så han rekommenderade kaprifolen med att den klarar zon 6 och jag bor i zon 5. Verkar som att man inte ska åka dit nästa år och handla igen ???

Då låter jag den bara vara och kvistarna får frysa ihop som den är och håller tummarna för den ;)
 
Man kan undra över ditt trädgårdsmästeris kunskap ... För säkerhets skull har jag surfat runt lite för att checka Lonicera caprifolium's härdighet - och ser att det ändå stämmer med Lorentzon's "Våra trädgårdsväxter" (en bibel som listar framför allt plantskolornas sortiment).

Det är självklart att du skall starta upp med härdiga sorter i din trädgård; när du fyllt gården med allehanda buskar & träd, plank & skydd är det dags att börja zonknäcka ;) - om du har intresse för det.

Humle bör däremot vara härdig hos dig. Det är inte zonen som gjort att din humle inte överlevt! Däremot kan det ta något år innan den kommer igång på allvar. I ditt klimat är perenner & växter som vissnar ner oftast mer härdiga; roten överlever och så startar växten om när värmen kommer. Varför inte gå in på
http://www.alltomtradgard.se/
eller
http://www.odla.nu/

I dessa två forum finns det massor av goda råd och du får lätt kontakt med något trädgårdsfreak som bor i din zon och kan få ovärderlig hjälp.
 
yonna skrev:
Humle bör däremot vara härdig hos dig. Det är inte zonen som gjort att din humle inte överlevt! Däremot kan det ta något år innan den kommer igång på allvar. I ditt klimat är perenner & växter som vissnar ner oftast mer härdiga; roten överlever och så startar växten om när värmen kommer. Varför inte gå in på
[länk]
eller
[länk]

I dessa två forum finns det massor av goda råd och du får lätt kontakt med något trädgårdsfreak som bor i din zon och kan få ovärderlig hjälp.
Jag tackar så mycket för tipsen, ska ta och kolla upp dessa sidor. Humlen är ju härdig till zon VII tror jag. Vissa säger att det är roten som är väldigt olika på om man lyckas få den att överleva. Men vet inte om det stämmer om det bara har att göra med vad för sorts jord man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.