Någon som har handlat alufönster av Byggimporten i Sösdala? Behöver byta källarfönster i vårt 50-tals hus vid havet och funderar på aluminiumfönster. Dessa verkar ha en stor tysk tillverkare i ryggen, men jag hittar inga referenser.
Bilder någon?
 
Vi har handlat två fönster därifrån. Mycket lurigt bemötande, tiden bara rände iväg och hela tiden var fönstrerna på väg enligt en äldre man som var kontakt. På fönstret stod att fönstrerna kom från "Meeth fenster", du kan ju söka på det. Fönstrerna verkar hyfsade iaf.
 
Tror jag sett i en annan tråd här att AL inte är så lämpligt vid havsläge. Salt i luften korroderar aluminium.
 
Mikael_L
Tack för synpunkter.
Jo, det är Meeth i Tyskland som tillverkar.
Ställde frågan till Byggimporten om han hade några referenser i närheten av mig, men så var inte fallet. Tog mig då tid och körde dit i Sösdala för att "klämma och känna". Fönsterna ser väl rätt ok ut, alla är inåtgående, dräneringen finns i nederkant som den ska osv. Men helhetsintrycket är att det är väldigt "billiga" fönster och det kändes allmänt lite lurigt. Kan inte förklara det närmre men jag kommer inte att beställa fönster där. Kanske fungerar i ett sommarställe eller så.
Gällande alu-pvc-trä-karmar när man bor nära havet då? Har pratat med en del vänner och bekanta och jag håller väl med hempularen. Går det hål på lacken så korroderar det snabbt. Men träkarmar mår heller inte bra i den miljön. PVC är kanske det optimala, men allt handlar i slutändan om pris kontra livslängd. Just nu gluttar jag på Traryds alubeklädda och ser om jag kan få till det med måtten.....
 
Hej!

Tänkte fylla på lite så att inte fler går i samma fälla.

Jag beställde för 7 veckor sedan ett fönster från Byggimporten i Sösdala där de sa att leveranstiden skulle vara på max 2 veckor enligt dem.

Som "peterochcarina" har skrivit ovan har tiden runnit på, de säger hela tiden, "nästa vecka" till mig. Även här ett lurigt bemötande då jag fick känslan av att fönsterförsäljningen är en fritidssyssla för dem, svarar typ "hallå" eller det är "Åke" i telefonen när man ringer dem.

Efter 5 veckor skulle fönstret äntligen komma till Göteborg och jag åkte till platsen där vi skulle mötas upp. Efter 45 minuters väntan visar det sig att de har glömt mitt fönster!? Jag får åka hem igen med en tom kärra som jag har hyrt. Kompensationen som Åke utlovade var att han skulle bjuda på kostnaden för släpkärrehyrningen. Han lovade även då att mitt fönster skulle komma inom 2 veckor.

Ok tänkte jag, har inte mycket att välja på då jag redan har väntat så länge och det kommer ta längre tid att beställa från någon annan. Idag har det gått 2 veckor och 3 dagar sedan de glömde fönstret, tyvärr har jag fortfarande inget fönster, de kunde inte ens svara på när de trodde att leveransen skulle ske!? Jag skulle ringa dem senare i veckan så kanske han visste mer om när det kunde bli av.

Det hela slutade med att vi blev ovänner då hela mitt bygge väntar på detta fönster och har väntat på det i 7 veckor. Hoppas nu bara att jag får tillbaka min handpenning på 500 kjr från dem som jag betalade för 7 veckor sedan.

Jag kan som ni förstår inte säga något annat än att detta företag skall man hålla sig borta ifrån. Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om något visade sig vara galet med fönstret, antagligen helt omöjligt att reklamera eller liknande.
 
Hej igen,

Det är detta företag jag pratar om så att det inte sker några förväxlingar. Det är samma företag som har mängder av annonser på blocket angående billiga fönster.

http://www.byggimportenab.se/
 
Mikael_L
Jag har idag suttit i telefon med Kakelhuset i Tommarp, som även dom har billiga tyska aluminiumfönster.
http://www.fonsterokakel.se/index.html

Jag tyckte att allt lät bra under samtalet.
När jag frågade vilket fabrikat det var så blev jag aningens ställd då det tydligen var Meeth i Tyskland även här.

Dom visste att dom hade en konkurrent i Sösdala, men tyckte inte sig ha så mycket mer information att ge (kan givetvis berott på viljan att vara korrekt, och inte snacka skit om andra).

Nåväl, jag fick ett gott intryck iaf, hon trodde sig ev kunna ordna så jag skulle kunna kontakta någon i min närhet som köpt deras fönster, som referensobjekt typ.
Jag funderar på att köpa fönster till garaget, och verkar det vara tillräckligt fina grejer så kan även huset få samma.

Men vad säger forumisterna då... Någon som har erfarenhet av kakelhuset?
 
Fick faktiskt tillbaka min handpenning på fönstret igår från ByggimportenAB. Dock gick det inte helt smärtfritt då han hotade att jag var tvungen att komma och hämta pengarna av honom nästa gång han skulle komma till Göteborg. Han var även villig att "ta 6 måmader" för denna grej Efter att ha sagt till honom att jag spelade in samtalet och hotade med polisanmälan gick han med på att sätta in dem på mitt konto. Man blir mörkrädd över hur folk sköter sina verksamheter.

Är mycket tacksam för att det finns inspelningsfunktion på mobilen så att det inte blir en situation där det står ord mot ord utan man har bevis svart på vitt över vad som är sagt och inte.
 
Jag har erfarenhet från "Fönster & Kakel". Jag köpte alla mina fönster där till vårt fritidshus. Allting fungerade bra och vi är jättenöjda. De körde hem fönstrena och deras leveranstid höll enligt vad de lovade.

Fönstrena är från Meeth i Tyskland som är en av de största fönstertillverkarna i Tyskland. De tillhör väl inte de fönster med bäst kvalité men jämför man med svenska fönster ex Elitfönster, så kostar de ca 30% av dem, så för mitt val till fritidshuset med stora fasta glaspartier så var detta inte ett svårt val.
 
Mikael_L
Det låter bra.
Då har jag nog fönster från kakelhuset som förstahandsalternativ till garaget, tillsvidare iaf.
Någon gång i sommar kan jag förhoppningsvis rapportera hur det funkat.

Trevlig byggordning det här, en bra chans att syna olika material och prylar när man smäller upp det mindre viktiga huset. (Mindre viktiga ????, det vete tusan)

Jag kan också näma att jag fick veta att när dessa fönster anges med karmyttermått t.ex. 10x12 så är det verkligen 100x120 cm, inga 15 mm mindre, om nu någon har nytta av den informationen.
 
Har precis varit i kontakt med Byggimporten i Sösdala och efter 5 samtal med en förvirrad "kompis" (som arbetade där när bossen var i tyskland), så hittade jag denna tråd och ringde till Casalux Fönster o Kakel istället.
Billigare priser och ett proffsigt bemötande. Ett prisexempel här:

Byggimporten i Sösdala:
Helglasad Altandörr Dubbeldörr 15 x 200 2-glas (de påstod att de inte hade 210) kostar 7000 kr inkl låshandtag och frakt till Kungens Kurva. Då får man passa lastbilen och hämta själv vilket för mig innebär 7 mil t.o.r. med hyrsläp (ca 300 kr).

Casalux Fönster o Kakel:
Helglasad Altandörr Dubbeldörr 15 x 210 2-glas kostar 6220 kr inkl låshandtag och frakt till dörren.

Gissa vad man väljer? Speciellt när man känner sig trygg med proffsigt bemötande av Casalux på telefon.
 
Måste bara förmedla mina erfarenheter från Fönster o Kakel och Byggimporten.
Beställde fönster från Fönster o Kakel där jag fick väldigt trevligt bemötande av en kvinnlig anställd. Behövde inte betala handpenning heller. Leverans tid är ca 4 veckor men jag skulle räkna med mellan 4 och 6 sa de. Efter 6 veckor fick jag inga fönster och deras förklaring var att de har tappat bort en av mina fönster. Flera samtal senare och 3 månader senare gav jag upp och ringde Byggimporten.
Där blev jag också trevligt bemött av Peter och beställde fönster från dem. Betalade handpenning på 20% och 3 dagar senare ringde de och berättade att de är på väg till Stockholm. Fönster hämtade jag själv på parkeringen utanför Heron City i Kungens Kurva.
Pris: 2 glas fönster 110x140 2.550:
handtag 70:-
transport 250:- (per fönster)

P.S. Startade en annan tråd om monteringen: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/121656-alu-foenster-utan-spar-foer-underbleck.html
 
Ska ni ha fönster från den tyska tillverkare Meeth rekommenderar jag Briss Byggimport i Löddeköpinge. Har köpt alla mina fönster därifrån och har aldrig haft problem.
 
Har fönster av märket meeth och jag kan bara säga att det är rent billigt skräp. När det regnar och blåser mot fönsterna så läcker dom i underkant, och vad blir det då som följd RÖTA. Har varit i kontakt med casalux fönster & kakel där vi köpte fönsterna och de vill inte ta ngt som helst ansvar trots sin 5 åriga garanti. Så jag lyfter ett varningens finger för meeth fönster, hade jag vetat vilket skräp det är så hade jag hellre betalt dubbelt för att få kvalitet från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.