Familjens hittills bästa investering traskar nu runt i trädgården och håller gräsmattan i topptrim. För säkerhets skull ringde jag till Länsförsäkringar och kollade vad som gällde om den blir stulen. Att den är värdelös för den som stjäl den vet vi. Den kan bara låsas upp av Husqvarna, inte ens av ÅF.

Lite förvånad blev jag dock när LF menar att försäkringen gäller så länge man har den under uppsikt. Jag fick förklara lite närmare vad en robotgräsklippare har för syfte; man installerar den och skiter sedan i aktiviteten "att klippa gräset själv" på hela säsongen (nåja). Alltså är den utan uppsikt helt naturligt. Det är ju därför man skaffar den. För att få gräset klippt när man är borta.

Det bet dock inte på försäkringsbolaget som menar att man i så fall får plocka in den i ett låst utrymme när man inte är hemma. Där föll hela vitsen med robotgräsklippare. Bad dem dock att diskutera detta internt och återkomma eftersom det lät på dem att de inte hade riktig koll hur de skall behandla försäkringsobjektet.

:eek:
 
Redigerat:
Hehe ja lustig inställning från de, de kan ju inte veta vad det är för något på riktigt.
 
När jag ringde mitt försäkringsbolag (Dina Försäkringar fd Sockenbolagen) för att kolla om vad som gällde för robotklippare så fick jag till svar att den ingår i lösöret. Frågade även om den inte måste vara inlåst för att det skulle gälla. Men fick till svar av min kontakt person att isåfall så gör den ingen nytta, självklart så täcker försäkringen. Dom jämförde det med utemöbler, ute grillen.
Om man läser den stora tråden om robotklippare http://www.byggahus.se/forum/verkty...ar-alternativ-till-husqvarna-automower-9.html så skriver Kiwi om hur han fick sin maskin stulen och den täcktes av hans försäkring mot en självrisk på 1500kr.
Så det är kanske läge till att titta efter ett annat försäkringsbolag om inte Länsförsäkringar ändrar sig?
 
  • Gilla
Prometheus
  • Laddar…
Bezt skrev:
Hehe ja lustig inställning från de, de kan ju inte veta vad det är för något på riktigt.
Att den är tänkt att användas utan uppsikt gör väl inte det självklart att en försäkring (från ett helt annat företag) automagiskt gäller utifall den blir stulen :confused:

Hade det varit en gräsklipparrobotförsäkring, så okej. Men nu är det ju inte det.
 
Nyfniken skrev:
Att den är tänkt att användas utan uppsikt gör väl inte det självklart att en försäkring (från ett helt annat företag) automagiskt gäller utifall den blir stulen...
Du har naturligtvis rätt, men det är intressant att notera argumentet "hålla under uppsikt" på ett objekt som inte är avsett att hållas under uppsikt.
 
eftersom jag själv jobbar på försäkringsbolag så råder jag er att kontakta erat bolag för att utreda vad som gäller.
eftersom den är stöldbegärlig så är det ingen solklar lösning.
men jag tolkar som att den bör tillägs försäkras för att där vara tryggad.
 
Varför är den stöldbegärlig? Ingen kan ju använda den? Är det inte lite typiskt just så som en som jobbar på ett försäkringsbolag uttalar sig, har inte en aning om hur den funkar tekniskt..
 
Den är troligen stöldbegärlig på grund av priset. Att ingen annan än du kan starta den utan att kunna koden, känner nog inte tjuven till. Och när han upptäcker det, tror jag inte han kommer tillbaka med den.
Råd till Johan Gunverth: När klipparen går tar du en stol och en öl och har den under uppsikt.
Om du åker bort, låt Hugo (jag har själv en automower som vi döpt till Hugo) också få ledigt.
 
Redigerat:
det blir en jäkla massa öl om man skall vänta på att klipparen har tagit hela gräsmattan.. :)
 
  • Gilla
joodå och 1 till
  • Laddar…
En vanlig gräsklippare ingår välla i hemförsäkringen (även om den skulle stå olåst i trädgården?) så då borde denna också göra det.
 
Om du har en relativt ny gräsklippare, tror jag inte att du ställer den vind för våg i trädgården. Förresten, vem stjäl en vanlig gammal gräsklippare.
 
bengan6 skrev:
Den är troligen stöldbegärlig på grund av priset. Att ingen annan än du kan starta den utan att kunna koden, känner nog inte tjuven till. Och när han upptäcker det, tror jag inte han kommer tillbaka med den.
Råd till Johan Gunverth: När klipparen går tar du en stol och en öl och har den under uppsikt.
Om du åker bort, låt Hugo (jag har själv en automower som vi döpt till Hugo) också få ledigt.
Tjuven vet i de flesta fall att den ät helt osäljbar. Får man lufta lite fördomar (och det ska man ju ;) ) är det iaf två större kategorier som kan tänkas plocka med sig trädgårdsmaskiner: De som vill sälja och de som vill djävlas/fyllegrejer. Det är ingen större risk att bli av med robotklippare till kategori 1, då de brukar ha ganska bra koll på vad som går att sälja (åkgräsklippare och motorsågar i trädgårdsmaskinssegmentet verkar det som på de av våra kunder som haft inbrott). Kategori två är nog troligare, men bor man inte längs ett fyllestråk borde det vara lugnt.

Vi har kollat upp med Länsförsäkringar i Östergötland och enligt dem täcks Automower av hemförsäkring om man har allrisktillägg, men det är ju bra att kolla upp det själv.
 
Ja, precis lika "oanvändbar" som stulna låsta mobiltelefoner också var en gång i tiden. Självklart går det att låsa upp en gräsklippare för 15.000-25.000.
 
Kave skrev:
Ja, precis lika "oanvändbar" som stulna låsta mobiltelefoner också var en gång i tiden. Självklart går det att låsa upp en gräsklippare för 15.000-25.000.
Vad är det som säger att buset har Husqvarnas privata kryptonycklar? Den som krävs för att skapa nycklar att koppla bort en maskin mot en laddstation och en begränsningsslinga? Personen som har skapat nycklarna har inte tillgång till systemet för att läsa nycklarna och vice versa.
Att referera till väldigt gammal standardteknik är inte applicerbart i detta sammanhang. Husqvarna har inget intresse att någon annan skall kunna kommunicera med deras utrustning. Finns inget API eller liknande. Alltså gör man precis som man vill när man skapar säkerheten i systemet. Där i ligger styrkan.
Jämför Apple som endast tillåter att köpt krypterad iTunes-musik kan spelas på deras hårdvara (exkl. datorer). De behöver inte rätta sig efter andras önskemål om öppenhet.
 
Johan Gunverth skrev:
Vad är det som säger att buset har Husqvarnas privata kryptonycklar? Den som krävs för att skapa nycklar att koppla bort en maskin mot en laddstation och en begränsningsslinga? Personen som har skapat nycklarna har inte tillgång till systemet för att läsa nycklarna och vice versa.
Att referera till väldigt gammal standardteknik är inte applicerbart i detta sammanhang. Husqvarna har inget intresse att någon annan skall kunna kommunicera med deras utrustning. Finns inget API eller liknande. Alltså gör man precis som man vill när man skapar säkerheten i systemet. Där i ligger styrkan.
Jämför Apple som endast tillåter att köpt krypterad iTunes-musik kan spelas på deras hårdvara (exkl. datorer). De behöver inte rätta sig efter andras önskemål om öppenhet.
Oftast behövs inte dom privata nycklarna, det går att hacka ändå. Se på apples telefoner och det som säljer i iTunes, allt är hackat sen länge och när en lucka tätas så hittas en ny.

Jag gissar att man lägger ner mer tid på att säkra iPhone och iTunes än en gräsklippare och ändå misslyckas man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.