Jag har ett trägolv, riktiga plank, i mitt hus. Golvet är troligtvis original sedan huset byggdes, eller åtminstone sedan det flyttade till dess nuvarande plats för drygt 100 år sedan.

Nu har jag sett några små högar med ljust pulver - spår efter mask i golvet. För länge sedan vet jag att det fanns mask i golvet och det finns riktigt gamla spår efter det.

Huset används som sommarhus och står ouppvärmt under vinterhalvåret.

Vad gör jag åt masken? Hur får jag bort den, jag vill ju inte att husets vackraste golv ska bli förstört.

Har även sett ganska nyligen att det är maskspår på takbjälkarna som ligger synliga på övervåningen. Kan hända att spåren är gamla, eller så är det nytt där också. Inte riktigt säker. Oavsett vill jag ju inte att skadan ska bli större.
 
Troligen är det gamla angrepp av strimmig trägnagare vilket nog är det vanligaste. små runda hål 1-2 mm stora brukar inte vara något problem. Mina plankor var dock till viss del totalt uppätna av dessa baggar. Att det finns små högar av träpulver kan betyda at dett finns levande baggar men ofta beror det på att man bankar och slår och därmed får ut träpulver som bilsats mångar år tidigare.

Vad jag har hört så skall man kunna höra dessa trägnagare om man luyssnar noga. Jag har själv inte hört något alls.

Gamla takbjälkar har nästan alltid spår av dessa insekter = strimmig trägnagare. = or = dödsur.

Tips. kolla anticimex hemsida.
 
Nu hade huset stått tomt en tid när jag kom dit och såg högarna med pulver, vilket väl borde betyda att det faktiskt är levande djur som orsakat dem. Oavsett om det är farligt för golvet i sig eller för resten av huset vill jag ju inte ha dem där. Det blir ju extra städning!

Kan jag själv göra något åt odjuren?
 
Jag har själv samma problem. Dom finns överallt, vissa år mer andra år mindre. Det är typiskt för gamla hus som inte står uppvärmda på vintern.

Det bästa sättet att bli av med strimmig trägnagare är att minska luftfuktigheten i huset, lämpligtvis genom att ha värme på eller någon form av avfuktning. De kan helst enkelt inte klara sig i torrt trä. Har läst att dom har en reproduktionscykel på tre år, dvs först efter tre år ser man om deras levnadsförhållanden har ändrats så att dom har dött ut. Det finnas en massa huskurer, t.ex. att pensla fotogen eller terpentin i hålen, men jag tycker inte det har gett någon bestående effekt hos mig.

Jag har i många år inte brytt mig om dessa trägnagare eftersom jag hade läst att de inte ger sig på konstruktionsvirke. Men nu har jag sett att de kan ge sig på golvplankor så att man till slut trampar igenom. Förmodligen kombination av trägnagare och röta, alltihop orsakat av fukt. Så nu börjar jag bli lite bekymrad för hur jag ska göra när jag lätter in nytt golv. Man vill ju inte att de nya golven ska bli angripna.......

I mitt fall är det ekonomiskt omöjligt att ha värme på hela vintern, p.g.a huset är helt oisolerat och värms av direktverkande el. Funderar över om et skulle vara mera ekonomiskt att sätta in en avfuktare. Då måste det vara en avfuktare som klarar låga temperaturer. Själv har jag en som bara funkar när det är varmt. De senare åren har jag dock haft den igång när huset är stängt på sensommaren. Elementen på och avfuktaren igång från augusti till november ungefär. Inbillar mig att huset har blivit torrare och att angreppen av trägnagare har minskat. Det gäller rummen i alla fall. Vinden är som den är.

Anticimex sprutar mot strimmig trägnagare, men när jag för många år sedan tog en offert från dem om sprutning av hela huset så sade dom samtidigt att de inte garanterade att trägnagarna inte kom tillbaka efter några år. Då tyckte jag det var bortkastade pengar. Dessutom ville dom att jag skulle ta varje möbel till Malmö för gasning vilket skulle kosta ett par hundra per möbel. Det syntes mig som ett helt orealistiska projekt.

Vore intressant att veta hur andra ägare av gamla hus hanterar sina strimmiga trägnagare? Kamp eller fredlig samexistens?
 
JAg pratade med en besiktiningsman om detta och hans lösning var att fixa till ventilationen då de som sagt trivs när det är fukta. Han berättade också att man kunde pensla/dränka virke i terpentin vilken de inte gillade.....
 
Du kan också kolla upp luftsolfångare för att få torrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.