Hej!

Vi har nyss brädfodrat om huset och grundmålat fasaden med utspädd Falu Rödfärg (ett varv), strykning nummer två är på gång...

Nu har jag till min förtvivlan upptäckt att mina nya vita fönster inte är så vita efter att det kommit en regnskur...Det var några veckor sen som panelen målades så färgen var definitivt torr på väggen när regnet kom. Det vita är helt nedfläckat och glasrutorna med, "smutsen" är inte direkt röd heller konstigt nog!

Är det linoljan som hamnat på fönstren och är detta något som någon annan råkat ut för? Hur tar jag på bästa sätt bort "smutsen" från de målade delarna på fönstren? Det funkar inte med såpa eller diskmedel för det har jag testat...

Det som funkar är Fix-Universal slippasta men det känns inte direkt så bra för fönsterfärgen...

/Maria -"en deppig husrenoverare":confused:
 
Nä. Faluröd fasad och vita fönster/knutar är ju en udda kombination. ;)

Vad är det för färg fönstren är målade med? Testa med lacknafta. Det brukar lösa det oönskade i de flesta lägen utan att skada underlaget.
Annars är det ett tips att måla det vita först och sedan det faluröda. Rödfärgen fäster inte på annat än sig själv och blir därför lätt att tvätta bort med vatten från annat vitt och det har skvätts.
 
Hej!

Nä, det är ju inte så udda men nu är mina vita fönsterbågar och foder brunfläckiga :) De är målade med Alcro Bestå akrylatfärg och fönstrena är fabriksmålade...

Undrar nu om jag kommer att måsta skura fönster och foder med slippasta eller andra kemikalier varje gång som det regnat... Trodde det skulle bli mindre fönsterputsning efter fönsterbytet!


/Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.