när man rengör penslar som man har använt ute och man behöver alifatnafta/lacknafta för att rengöra penseln. så brukar jag ställa penseln i en burk med alifatnafta. sen går det två veckor och det har blivit en härlig smet på botten av burken och så klart sitter penseln fast.
nu till min fråga..
vilket är det bästa sättet att rengöra penseln? gärna stegvis förklarat.
modelen jag använder nu ser ut så här
1. ställ pensel i burk fyll på med alifatnafta.
2. "vänta" två veckor tills gegga bildas,
3. ta med och släng burk,pensel och gegga på återvinningscentral.
 
Totte_S
Jag har läst mig till och testat följande för för sk. oljefärger. Funkar bäst på linoljebaserade färger, men jag har testat på linoljeförstärkt alkydfärg och det funkar:
1. Måla klart och "måla ur" penseln på träbit eller kartong
2. ev. torkar ur med trasa om det är en tjock pensel som är svår att måla ur (men det är grisigt)
3. Doppa / skölj penseln i alifatnafta eller balsamterpentin om du målar med linoljefärg
4. vrid/skaka/pressa/måla/torka ur det värsta slabbet
nu kommer tricket:
5. Rengör penseln med såpa och ljummet vatten. Helst en riktigt bra linoljesåpa, men vanlig grön funkar hyggligt. Jag använder golvsåpa som jag råkar ha dunkvis av.
6. Häng på tork
7. Tvätta händerna med såpa.

När du skall använda penseln nästa gång kansek du behöver skölja ur den en extra gång med ljummet vatten ifall alla såprester inte är borta.
(Såpa funkar även som färgborttagningsmedel för linoljefärg; lägg i såpa, låt ligga nått dygn, skölja av.)
 
Redigerat:
Såpa är kanon, har du dessutom redan hamnat i stadiet att penseln är lite hård så ta såpa och en stålborste och borsta i penselstrånas riktning ut färgresterna.
 
Blåser ur färgrester med tryckluften innan rengöring jag, torkar även ur naftan ur penslarna så funkar mkt bra :)
 
Totte_S - tack för ett jättebra tipps! Men var får man tag på linoljesåpa?

När det gäller färger som är brandfarliga- hur gör ni med penslarna mellan målningarna?
Om ni inte är klara alltså. Med annan färg brukar jag lägga penseln i en plastpåse så länge, men det känns lite farligt med en färg som kan självantända..
 
min kompis som e målare har alltid sina penslar med oljefärg i vanligt vatten. dock målar han mest vitt, så han behöver aldrig tvättar ur dem. vattnet förhindrar att lösningsmedlet dunstar. bara ta ur vattenhinken o fortsätta måla direkt! ev pressa ur lite vatten på ytan. dock går ju inget vatten direkt in i penslen pga den e fylld med oljefärg! funkar otroligt smidigt!
 
Totte_S
tralopp skrev:
Totte_S - tack för ett jättebra tipps! Men var får man tag på linoljesåpa?

När det gäller färger som är brandfarliga- hur gör ni med penslarna mellan målningarna?
Om ni inte är klara alltså. Med annan färg brukar jag lägga penseln i en plastpåse så länge, men det känns lite farligt med en färg som kan självantända..

Pensel i påse mellan målningarna funkar bra tycker jag. Men det lät smidigt med vattenhink.
Linoljesåpa säljs bla. av Gysinge och en del andra byggnadsvårdsbutiker. Men pröva du med vanlig grönsåpa så får du se.
 
Jag kör enl. ovan med lacknafta och såpa. MEN jag har även skaffat peneselregöring, den funkar jättebra. Dvs först lacknafta för att få bort det mesta (naftan är billigare än penselrengöring), sedan penselrengöring som är vattenlöslig, så man sköljer i vatten, därefter en droppe såpa, jobba in och skölj.
 
Tack för mycket bra tipps, beskrivningen under länken var också kanon!

Smart med vattenburk till oljepenslar! Och som det stod i länken - att dra en pinne genom dem så de hänger istället för står på borsten!!

Hur gör ni med rengöringsmedel o sköljvatten när ni tvättar penslarna? Sparar ni o håller på o häller hit o dit - tvättar inget under kran o så...?
Eller hur noggranna är ni?
 
När det gäller linoljefärger så är det såpa som gäller med upprepade sköljningar i rinnande vatten under kranen. Har faktiskt aldrig tänkt tanken att samla in det vattnet. Borde man det? Skulle i så fall bli många dunkar med nedsmutsats vatten att lämna på miljöstationen.

Vad gäller vattenburna färger så är det lite knepigare. Det är ju så himla enkelt att bara skölja av allt under kranen: händer, kläder, spill, penslar, rollertråg....... Ja, hur ska man annars göra när man är inkletad upp till armbågarna? :D
Men sedan läser man på produktbladet att färgen innehåller en massa ämnen som är skadliga för vattenlevande organismer. Har man eget avlopp av äldre modell så bör man kanske helt avhålla sig från att måla med vattenburna färger?

Hur gör ni andra?
 
Redigerat:
Jag använde nu mer inget lösningsmedel alls till mina penslar om det inte är lackfärg. Vanlig oljefärg (oftast linoljefärg här) tvättar jag ur med massor av såpa eller Yes. Lite mer jobb, men rätt obetydligt, och fasen så mycket behagligare!Underbart skönt att slippa lösningsmedelshanteringen tycker jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.