Jag tänkte bygga en altan till våren och undrar hur djupt jag behöver gräva ned plinten för att det inte ska bli någon rörelse i altan.

Det är lerjord med stenar i där jag tänker ha altanen och jag ska använda mig av färdig plint och de finns i två storlekar 50 och 70 cm vilken plint bör jag använda?

Behöver jag grunda med något i botten av hålet ex grus som jag ställer plinten på? Hur tjockt lager bör jag ha då?

Altan kommer att bli ganska stor ca 120 m2.
 
Du bör isolera med min 7cm markisolering 0,5-1m (beroend på av frostfria djupet) ut från plinten för att förhindra att tjälen ger sättningar. Tänk på att betongplinten effektivt leder bort värmen från marken som gör att tjälen lättare tränger ner genom plinten till marken.
Plinten bör placeras på en betongplatta som fördelar tyngden på en lite större yta, själv använder jag en platta som är 50x50cm och 7 cm tjock.
Om du är noggran när du väger av betongplattorna så är det väldigt enkelt att justera plintarna till rätt läge som passar dina bärlinor.

Höjden på plinten beror på vilken höjd din altan skall ha och hur mycket täckning av isoleringen du behöver för tex gräsmatta eller ev plantering.

/Patrik
 
Tackar för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.