Hej, pratade med säljaren av "vårt hus" idag och de hade varit och hämtat det sista av sina saker samt "hämtat sten från trädgården". Det slog mig efteråt att det nog är en av uteplatserna som är(var) stenbelagd (skiffer). Räknas inte den till tomten :confused:

Det var andra människor med när vi pratade och jag hör "lite långsamt" så jag började inte fundera över det före nu.
 
Thomas59
Nej det får man inte. Trädgårdsmöbler, prydnadsblommor i krukor, prydnader, skottkärror, slangar, krattor osv får man ta med men inte stenläggningar, uteplatser och annat som kan anses tillhöra byggnaden. Takstegen måste man också lämna.
 
De får ta med sig vad som helst så länge det står i kontraktet och/eller ni har kommit överens om det. Men sten i trädgården är absolut fasta föremål att jämföras med t.ex. kyl och frys och en källartrappa vilket inte får tas med då de hör till huset.
 
Thomas59
ThomasLindgren skrev:
De får ta med sig vad som helst så länge det står i kontraktet och/eller ni har kommit överens om det. Men sten i trädgården är absolut fasta föremål att jämföras med t.ex. kyl och frys och en källartrappa vilket inte får tas med då de hör till huset.
Självklart, har man avtalat om att säljaren ska få ta med sig saker så är det ok men så verkar inte vara fallet här och då är det, som jag skrev, inte ok.
 
Jordabalken 2 kap 1§ säger: "till fastigheten hör byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk". Därmed är det klart att lagd stenläggning tillhör fastigheten. Ett upplag oanvända stenar, däremot, tillhör inte fastigheten. Du kan begära avdrag på köpeskillingen med vad det kostar att lägga tillbaka stenläggningen, alternativt att de själva lägger tillbaka den.
 
Lånar tråden litegrann... Hur är det med en stege som behövs för att ta sig in på vinden som bara har en lucka på gavelspetsen...?
 
Micke_vb skrev:
Lånar tråden litegrann... Hur är det med en stege som behövs för att ta sig in på vinden som bara har en lucka på gavelspetsen...?
En lös stege som inte just är till för bara vinden, som kan användas vart som helst bör man kunna ta med sig.
 
Ok... så man behöver inte lämna något så nye ägaren kan ta sig in där då...
 
Nepp.
 
Nja, just stege för att kunna ta sig upp på taket o.s.v. tror jag hör till huset och är en sådan "lös sak" man inte får ta med sig. I synnerhet om det finns skorsten på huset.

Men det spelar ingen roll vad det är för stege, den skall bara vara funktionell. Så om tidigare ägare haft en fin aluminiumstege och det vid tillträdet bara finns en gammal ful järnstege spelar det ingen roll.

Nyfiken på uppföljning från trådskaparen hur det gick och vad det var för "sten"/uteplats....
 
Stege för sotning måste vara kvar, inte andra stegar.

Edit: och givetvis stegar som är fast monterade...
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.