Jag har fått psykbryt på oordningen i uteförrådet och letar därför efter lämpliga hållare för drygt 10 spadar och krattor (3-4st på varje hållare).

Det ska vara av denna typ (som finns på jula) men kraftigare:

339048_c.jpg

Den som Jula har känns klen och detta ska hålla länge. Kan någon tipsa om var jag hittar hållare av denna typ i ett lite mer gediget utförande?
 
Jag har kört på Julavarianten och det fungerade mycket bra med ca 3 redskap på varje. Jag tyckte de kändes rejäla. Jag hade dock satt en rejäl skiva bakom för att ha att skruva i.
 
Spika upp en grov regel, borra upp för och slå i 10 mm armeringsjärn i anpassad längd för antalet spadar. Klä järnen med trädgårdsslang för att skydda redskapen.
Både enkelt och rejält... ;)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
UlfY skrev:
Jag har kört på Julavarianten och det fungerade mycket bra med ca 3 redskap på varje. Jag tyckte de kändes rejäla. Jag hade dock satt en rejäl skiva bakom för att ha att skruva i.
Ok. Jag kanske har missbedömt kvaliteten på dessa beslag, tyckte hela prylen såg klen ut.....
 
Cinolin skrev:
Spika upp en grov regel, borra upp för och slå i 10 mm armeringsjärn i anpassad längd för antalet spadar. Klä järnen med trädgårdsslang för att skydda redskapen.
Både enkelt och rejält... ;)
Den iden gillar jag!

Hittar jag inga rejäla färdiga beslag får det bli så, materialet finns redan hemma, regeln skulle monteras ändå.....

EDIT: Efter lite funderande inser jag att det är klart att det skall göras på detta sätt - bara korkat att köpa saker som inte kommer funka bättre. Tackar för ett utmärkt tips.
 
Redigerat:
Cinolin skrev:
Spika upp en grov regel, borra upp för och slå i 10 mm armeringsjärn i anpassad längd för antalet spadar. Klä järnen med trädgårdsslang för att skydda redskapen.
Både enkelt och rejält... ;)
Det var verkligen rejält!

Jag har haft en 45x95 med islagna 6" o 7" spik för allehanda trädgårdsredskap, det har hållt fint, utan en enda bockad spik i 20+ år. Men skulle jag ha gjort om det idag så ligger din ide när till hands....är så svårt att motstå något som känns gediget gjort.
 
Min första tanke var långa fransyskor, säg 10x200. Skruva in dem i regeln, fram med vinkelslipen och bort med skallen, och sen på med en slangstump. Men Cinolins idé är nog enklare... och billigare.
 
Är det av märket Habo så är de rejäla, finns billigare kopior som är klenare.Vi har de från Habo och på de häger det 2-3 redskap på, inga problem ;)
 
Ja, de som finns på Jula är Habo, men infästningen av pinnarna i plattan övertygar inte..... Armeringsjärn blir bra. 50spänn på byggmax för den som inte har en stump hemma....
 
Cinolins tips förverkligades igår och monterades idag.

Väldigt billigt. Väldigt praktiskt och funktionellt. Snyggt eller inte bryr jag mig inte om i detta utrymme.

IMG_2018.JPG

IMG_2021.JPG
 
Det är funktion före skönhet :D
Roligt att min idé kom till användning, för det är hopplöst när spadar, krattor och annat jox inte har en bestämd plats i redskapsskjulet.
 
Det med armeringsjern var en virkelig god ide!

Det er da langt penere (snygt) når det er orden i sakene enn om de bare slenger. Og det er jo noe som vil holde i mange år, og dessuten har meget god beskyttelse på det som henger der også.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
kul ide, någon som testat att gänga armeringsjärn?? Tänker på att vidareutveckla konceptet för att hänga i tak oxå.

Mathias, eldar du med koks eller bor du i ett grustag....reflekterar över alla skyfflar.....
 
Nimajneb skrev:
Mathias, eldar du med koks eller bor du i ett grustag....reflekterar över alla skyfflar.....
Ähvafan.

Har man inte ordentligt med skyfflar får man gräva allt själv som ska grävas.....;)
 
Nimajneb skrev:
kul ide, någon som testat att gänga armeringsjärn?? Tänker på att vidareutveckla konceptet för att hänga i tak oxå.
Gänga armeringsjärn låter som onödigt mycket jobb. Du måste nog svarva eller slipa den rund innan du börjar skära gängor. Gör man inte det tror jag gängsnittet bryts sönder av ojämnheterna.

Gängstång tex. Biltema; M10, 19-388, kostar 24,90 kr, låter som ett betydligt enklare alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.