Har precis byggt ihop Byggmax stomme (7000:) o tänker isolera den för att hålla frostfritt (5+) så jag slipper ta in färgpytsar, lackputs, högtryckstvätten etc på vintern. Jag bor i södra Skåne. Tror ni på detta/är det rätt ordning (utifrån in) för väggarna:
  • träpanel
  • vindpapp
  • luftspalt (måste jag verkligen ha det?) - bredd?
  • isolering 45mm OK?
  • plastfolie
  • gipsskiva

Tacksam för alla tips!
Glad midsommar
/Micke
 
Ska det inte vara?

Träpanel
Luftspalt
vindpapp
isolering
Gipsskiva

Jag hade skippat plasten om man i framtiden inte vill värma den hela tiden.
 
jopp, luftspalt mellan träpanel och och vindpapp.
Behövs inte mycket.
 
Tack för korrigeringen :)

45mm isolering - tror ni det räcker.
 
Augie skrev:
Tack för korrigeringen :)

45mm isolering - tror ni det räcker.
Vi körde 45mm paroc skivor och plast i förrådet. Dock har vi värme på och 10-15grC.
 
Augie skrev:
Tack för korrigeringen :)

45mm isolering - tror ni det räcker.
Vad är tjockleken på regelstommen då?

Är den 45x70 så tar man vell 70 mm isolering?
 
Japp man fyller stommen med isolering. Som vanligt gäller ju mer ju billigare att värma men i skåne så blir det ju inte så kallt.
 
Toppen, regeln är ju 70*45 så då kör jag på 70 isolering i vägg.

Vad säger ni om isolering i tak o golv? Hur gör jag?
 
M
Detta är precis vad jag undrar också! Vi ska isolera vårt förråd.

Hur mycket luftspalt ska det vara?

Nu har vi en glipa mellan taket och väggen, ska man täppa till det eller ska den vara kvar så det kommer in luft?
 
Ett tips är att ringa Isover eller roxulls kundtjänst. Har gjort det själv å de är mycket duktiga.
I väggarna behövs ingen luftspalt eftersom man inte tätar det med plast på insidan eller asfaltsbelggning utanpå som på taket.

Under taket måste man ha luftspalt eftersom det blir tätt utåt då man lägger papp/asfaltspapp ovanpå.

Luftspalten skall vara 22-38 mm ungefär å skall ha insläpp mellan vägg å tak nertill å exempelvis mha produkten "möggelstopp" upptill mellan varje takstol.

Plast i väggarna skall man bara ha om man tänker ha det konstant uppvärmt till mer än +10 grader året om.
 
Hänger på denna tråd eftersom det verkar finnas en del folk med kunskap här.....

Hur isolerar jag ett friggebodsgolv där det i nuläget är cirka 10 cm breda ohyvlade brädor med luftspringor mellan. Golvet är cirka 10 cm över mark med luftspalt mellan mark och golv.

Jag känner att jag vill fuktsäkra golvet innan jag ordnar innergolvet med isolering och annat....

Hur göra för att inte få upp fukt från marken in i de ohyvlade brädorna?


Anders
 
Mycket informativ tråd!

Jag undrar också om luftspaleter i tak respektive väggar i friggebod (uppvärmd 5-15c) samt isolering i golv..
 
I glipan mellan vägg och tak sätter du myggnät så inte getingar etc bygger bo på vinden, sen kan det vara vettigt att sätta ventilationsgaller på båda gavlarna så luftgenomströmningen blir bra.

golvet har jag isolerat i följande ordning:

- Asfaltsboard mellan reglarna
- Isolering mellan reglarna
- Plast över rubbet
- Golvspånskiva
- Klick-golv
 
C
Undvik plast i utrymmen som inte är ordentligt uppvärmda, har jag fått höra..
 
För att spara lite pengar tänkte jag "fuska" och sätta en målad OSB-skiva som yttervägg och sen spika vertikal läkt på. Då kommer ju utseendet bli klassisgt.

Kommer OSB-skivan att suga åt sig fukt och murkna snabbt? Eller finns det andra snabba och billiga sätt att sätta panel?
 
  • Framsida-00579.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.