Hej,

Jag står inför ett val av uppvärmning av min källare. Min första idé var en luftvärmepump men efter att ha läst lite om luftsolfångare så har jag börjat tänka om. Men jag är inte tillräckligt händig för att bygga en själv utan skulle få köpa en av de färdiga lösningar som finns.

Min fråga till er är: Vilka erfarenheter har ni av luftsolfångare?Finns det någon som använt en sådan i praktiken i ett par år och kan uttala sig? Vilken effekt ger den? Hur mycket av uppvärmningskostnaderna har ni sparat? Hur många år kan det ta att hämta hem kostnaderna?

Självklart förstår jag att jag även måste ha ytterligare ett uppvärmningssystem men det kan vara intressant som förstärkning.

/Camilla
 
Du kan inte värma upp en källare enbart med en luftsolfångare, som du själv mycket riktigt påpekar. En källare kräver enormt mycket värmeenergi och den mängden energi kan inte en luftsolfångare leverera. Dessutom så krävs det ju mest värme vintertid och då står inte solen särskilt högt på himlavalvet.

Jag har själv en luftsolfångare på 5kvm som blåser in soluppvärmd luft in i min källare (halva källaren 50kvm) med hjälp av en varvtalsreglerad radialfläkt och den förmår inte höja temperaturen mer än ca 2-3 grader. Däremot så får man ju ett mycket trevligare och behagligare källarklimat och det är ju inte fy skam. Jag har dessutom även en luftvärmepump, placerad i samma rum som luftsolfångaren blåser in varmluft i och därmed får luftvärmepumpen lite hjälp av luftsolfångaren vår och höst vilket gör att jag sparar in en del på elräkningen. Hur mycket är dock svårt att säga men en och annan krona blir det ju i alla fall.

Min luftsolfångare är alltigenom hembyggd och det omfattar såväl termostatstyrningen som varvtalsregleringen med PWM. Total kostnad 3000kr vilket får anses ganska modest och väl investerade slantar. Den har varit i drift i två år nu och har fungerat oklanderligt.

Tveksamt om det lönar sig för dig att montera luftsolfångare till källaren i och med att du inte bygger den själv eftersom kostnaden i ditt fall blir betydligt högre än för mig. Eftersträvar du bara ett behagligare källarklimat så kanske det vore idé. Mest valuta för pengarna får du om du satsar på en luftvärmepump och välj då inte en liten modell utan satsa några extra kronor på en kraftigare.

Johan, som skrivit inlägget ovan mitt kan kanske komma med ytterligare upplysningar om luftsolfångare till källare. Han har ju kört en sådan under fyra års tid och borde ha lite info om denna.
 
Redigerat:
Hejsan!! Jag ska gärna skriva några rader om mina erfarenheter om LSF till källare efter min semester!

Mvh. Johan
 
Hej Camilla,

Jag har skickat ett PM.
 
J
Ingen som testat solarventi?
 
Hej,

Tack för alla svar. Vi kommer nog att försöka bygga en själva om vi får tid, det är ju en del annat att göra i källaren (radon, heltäckningsmatta, träpanel på väggarna, ingen ventilation, gammal luftvärmepump)

Men annars så har jag fått en del tips härifrån vart jag ska vända mig om jag vill ha en färdig lösning.

Har ni mer tips om hur era luftsolfångare fungerar, om hade kunnat gjort någon annorlunda när ni byggde dem eller annat så fyll gärna på i tråden.

/Camilla
 
Hej,
skulle vilja ta upp den här tråden igen!

Hur bygger man en själv? Någon som har ritning :)
Var köper man delarna?

Tack på förhand.
//Niklas
 
När jag byggde mina så hade jag ingen ritning men det gick bra ändå.
Delarna kan du köpa på en vanlig byggmarknad. Förutom fläkt, termostat ev. varvtalsreglering och sttrömförsörjning då. Ytterligare info kan du hitta här: http://24volt.eu/
 
Hej tompas,
hur stor är din anläggning och hur mycket ca gick
den på?
Får man bidrag för det här?
 
Hej,
detta var ett intressant ämne. Funderar nu på att bygga en till min källare. Någon som har erfarenhet och kan uppskatta hur många graders skillnad den kan ge en solig vinterdag? Det är ju den årstiden som solen skiner som minst, man behöver värmen... Fastnade för idén med att bygga den över ett fönster, har två källarfönster i solläge. Är det värt besväret?
 
Spax skrev:
Hej tompas,
hur stor är din anläggning och hur mycket ca gick
den på?
Får man bidrag för det här?
Om du läser högre upp i tråden så får du svar på dina frågor, dock tror jag inte att bidrag utgår för luftsolfångare.
 
klas80 skrev:
Hej,
detta var ett intressant ämne. Funderar nu på att bygga en till min källare. Någon som har erfarenhet och kan uppskatta hur många graders skillnad den kan ge en solig vinterdag? Det är ju den årstiden som solen skiner som minst, man behöver värmen... Fastnade för idén med att bygga den över ett fönster, har två källarfönster i solläge. Är det värt besväret?
En solig vinterdag så ger den inte så mycket högre temperatur men du får ju in frisk, syrerik och varm luft i källaren vilket inte är det sämsta. Visst llte varmare blir det ju och varje grads temperaturökning är ju en vinst i sig.

Jag tycker absolut att det var värt besväret. Jag har fått ett betydligt behagligare källarklimat till ett mycket facilt pris dessutom.
 
Tompas!
Följde du principen som 24volt.eu visar när du byggde?
Vart handlade du dina delar?
Du har inga bilder du kan dela med dig?

Blev väldigt sugen på det här.Därav alla frågor.
Det blir ju lättare att bygga ju mer man vet!!
 
Spax skrev:
Tompas!
Följde du principen som 24volt.eu visar när du byggde?
Vart handlade du dina delar?
Du har inga bilder du kan dela med dig?

Blev väldigt sugen på det här.Därav alla frågor.
Det blir ju lättare att bygga ju mer man vet!!
Du kan läsa mer här, där finns även bilder på min luftsolfångare.
http://24volt.eu/solfangare2.php
http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=165&st=0&sk=t&sd=a&start=180

Här finns ännu mera bilder på min luftsolfångare.
http://www.4shared.com/dir/4175543/5d5ea742/sharing.html

Materialet handlade jag som sagt på en vanlig bygghandel.
Förutom fönsterna som jag fick av min bror.

Det finns även en gammal tråd om luftsolfångare här på Byggahus:
http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/69692-luftsol-pa-gang-tips.html
 
Redigerat:
Tack tompas !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.