I vintras så lade jag märke till en svag, något stickande lukt från luftvärmepumpens innedel. Den märks främst om man står precis i utblåset när den går igång efter en avfrostning. När jag startar min bil (som har AC) så känner jag precis samma lukt ifrån ventilationssystemet, så jag misstänker att det är någon form av köldmedia som luktar.
Är det något jag bör ta tag i eller ska jag bara låta det vara tills vidare? Jag har inte märkt någon försämrad funktion. Femårsgarantin på pumpen gäller i 1½ år till, men jag har ingen aning om ett mindre läckage räknas som fel eller inte.
 
Kylanläggningar brukar lukta lite grand ja. Det luktar just kylanläggning... Jag har ingen aning om vad det är, men eftersom förångaren blir våt vid kylning kan jag misstänka någon typ av mögel. Jag tror inte att det är något att bekymra sig för. Eventuell påväxt är säkert väldigt liten.

Köldmediet tror jag däremot är fullständigt luktlöst.
 
Ok, lika bra att ligga lågt tills vidare då.
 
För övrigt så är det nog bara kompressorn du har 5 år på..så du inte blir chockad den dan om olyckan är framme..
 
Det som luktart är troligtvis kondensvatten, testa att spreja batteriet i innerdelen med vatten och lite diskmedel eller så.
 
Kanske är samma som bil AC, dvs om man inte stänger av ACn en stund innan så ev kondensvatten hinner avdunsta så ligger vattnet och "surnar" och man får en fin doftchock nästa gång man drar på fläkten.
 
Om det är en värmepump så kan du prova att köra i värmeläge med högsta tempinställning ca 15 min då dör det som luktar och du kan lugnt kyla vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.