Var i utställningshuset Casa Cor i veckan, där hade de gjort badkaret i kakelmosaik. Såg oerhört läckert ut så jag började fundera i banorna om det gick att apa efter själv. Gärna på något sätt som gör att man kan bestämma formen på badkaret själv också.

Frågan är bara om det funkar i praktiken, det fanns en hel del andra lösningar där som var mer för att se läckra ut än de var funktionsdugliga så det kan ju vara rent ögongodis. Hygienmässigt, tex, vattnet i badkaret hinner ju bli både betydligt smutsigare och ligga och tränga in i kakelfogarna längre än tex väggar och golv i en dusch-hörna där vattnet bara passerar förbi.
Simbassänger är ju kaklade, men förvisso fyllda med klor i vattnet.
Är det någon som sett liknande varianter i riktigt, utprovat bruk?

Jag har inte funderat färdigt på hur man skulle kunna göra en stomme, glasfiber kanske? Jag har inte jobbat med materialet själv, men sett det göras för länge sen av två amatörfixare, och vad de gjorde var ett ungefärligt likvärdigt arbete. Vilande i frigolitvagga, finns ju köpebadkar med tunt plast-"kar" som läggs i en frigolitvagga och kaklas in om jag inte sett snett. Kreativa idéer och tips mottages gärna!
 
A
Vet att jag har sett det någonstans. Ska kolla lite. Min största fundering är väl hur det känns att sita på? Kul att se ut som en kassler efter man har badat!
 
Hemmakatten
Vi skall ha mosaik i vårt badkar. Tyvärr är inte badrummet färdigt så jag har inga bilder att visa. Badkaret är nesänkt och gjutet i betong. Även avlopp är ingjutet. På betongen skall tätskikt och sedan mosaik. Samma sak med vår lilla jacuzzi på altanen utanför. Den är gjuten i betong och skall tätskiktas och kläs med mosaik.

Vet att vår byggare gjort ett badrum där han formgjöt ett ovalt badkar som står på golvet. Det ovala badkaret har fått klädsel av mosaik och kakel. Har sett en bild, riktigt snyggt.
 
Det finns ett rätt fint i ett rum på Hasseludden också.....
 
Tack för svaren! Får ingen mailnotifiering längre vid svar, märkte dessa inte förrän nu. Började undra varför jag inte fick svar på mina frågor längre :)!
Ja, betong kanske är ett bättre underlag eftersom det är mer stumt. Lite tyngre bara :). Hemmakatten, om du fortfarande bevakar tråden: Vad har ni för bjälklag under? Mitt badrum kommer att vara på övervåning med träbjälklag. Låter som man får ösa på kraftigt för att det ska klara ett betongkar fullt med vatten.
Kassler-aspekten var också intressant, tål att tänkas på...
 
Hemmakatten
Vi har en enplansvilla med betongplatta. Badkaret gjöts först (eftersom det är nedsänkt) med isolering under o runt om, sedan gjöts själva plattan. Nu (äntligen) är badrummet färdigt och visst har du rätt i att man måste städa lite oftare med mosaik än om man hade haft kakel. Dock har mosaik den stora fördelen att den inte är lika hal som kakel att gå på, eller rättare sagt, den är inte hal alls.

men visst borde det gå bra med betongbadkar på träbjälklag, bara du har tillräckligt tätt mellan balkarna. ett badkar i betong lär ju inte väga mer än alla dessa trekantiga, fyrkantiga stora familjebubbelbaden som rymmer 3-4 personer och som jag sett att väldigt många har satt in i sina badrum på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.